Staging Dictators

Latin American Authoritarianism in Brazilian Dramaturgy in 1968

Authors

  • Mariana Rosell Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i40.40372

Keywords:

Authoritarianism, Latin America, History and Theater

Abstract

From the mid-1950s onwards, Brazilian dramaturgy experienceda politicization process that brought to the stage theoretical, political and aesthetic debates that made this artistic language an important front-line agent of resistance to the military regime that would be settled in Brazil by the civil-military coup of 1964. This article aims to analyze how two Brazilian plays written in 1968, Papa Highirte (Oduvaldo Vianna Filho) and Dr. Getúlio, sua vida e sua glória (Dias Gomes and Ferreira Gullar), are inserted in the political and artistic debates of that moment by the critical representation of dictator characters that provoke reflection about the role of authoritarianism, its allies and ways of operating in the historical trajectory of Latin America, especially in the 20th century.

Downloads

Download data is not yet available.

References

CABEZAS cortadas. Direção de Glauber Rocha. Brasil; Espanha, 1970. 94 min.

CARDENUTO, Reinaldo. Dramaturgia de avaliação: o teatro político dos anos 1970. Estudos Avançados (USP. Impresso), v. 26, p. 311-332, 2012. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/eav/article/view/47560/51289. Acesso em: 12 de outubro de 2021.

CARPENTIER, Alejo. O recurso do método. Rio de Janeiro: Editora Marco Zero, 1985.

EL RECURSO del método. Direção de Miguel Littín. Cuba; França; México, 1978. 164 min.

CZAJKA, Rodrigo. A revista civilização brasileira: projeto editorial e resistência cultural (1965-1968). Revista de Sociologia e Política, Curitiba, v. 18, n. 35, p. 95-117, 2010.

Disponível em: https://revistas.ufpr.br/rsp/article/view/31598/20150. Acesso em: 13 de outubro de 2021.

FERREIRA, Marieta de Moraes. Getúlio Vargas: uma memória em disputa. Rio de Janeiro: CPDOC, 2006. Disponível em: http://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/handle/10438/6722. Acesso em: 12 de outubro de 2021.

GOMES, Dias. O engajamento: uma prática de liberdade. Revista Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, Caderno Especial nº2, pp. 7-18, jul. 1968.

GOMES, Dias; GULLAR, Ferreira. Dr. Getúlio, sua vida e sua glória. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1968.

MÁRQUEZ, Gabriel García. O outono do patriarca. Rio de Janeiro: Record, 2019.

MUELLER, Izis. Dr Getúlio, sua vida e sua glória: A rememoração de Getúlio Vargas na obra de Dias Gomes em plena Ditadura Civil-Militar. In: XXVIII Simpósio Nacional de História - Lugares dos Historiadores: Velhos e Novos Desafios, 2015, Florianópolis. Anais do XXVIII Simpósio Nacional de História - Lugares dos Historiadores: Velhos e Novos Desafios, 2015. Disponível em: http://www.snh2015.anpuh.org/resources/anais/39/1433383494_ARQUIVO_IzisAnpuh2015.1.pdf. Acesso em: 12 de outubro de 2021.

MUELLER, Izis; SOUSA, Maria Aparecida Silva de. O problema do herói Getúlio Vargas: o tempo da escrita e seus interesses na atualização de personagens históricos. Revista de Literatura, História e Memória, Cascavel, v. 16, n. 27, p. 61 – 82, 2020. Disponível em: https://e-revista.unioeste.br/index.php/rlhm/article/view/24794/16075. Acesso em: 12 de outubro de 2021.

ODUVALDO Vianna Filho. In: ENCICLOPÉDIA Itaú Cultural de Arte e Cultura Brasileira. São Paulo: Itaú Cultural, 2021. Disponível em: http://enciclopedia.itaucultural.org.br/pessoa26597/oduvaldo-vianna-filho. Acesso em: 05 de outubro de 2021. Verbete da Enciclopédia.

PARANHOS, Kátia Rodrigues. Dias Gomes, 'Dr. Getúlio' e o teatro musical: engajamento, sonoridades e encenação no Brasil sob a ditadura militar. Revista de Estudos Teatrais Pitágoras, v. 10, p. 69-78, 2016. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8647183/14097. Acesso em: 12 de outubro de 2021.

PATRIOTA, Rosângela. “Papa Highirte: reflexões sobre a militância de esquerda frente ao autoritarismo latino-americano.” In: DAYREL, Eliane Garcindo; IOKOI, Zilda (coords.). América Latina contemporânea: desafios e perspectivas. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura; São Paulo: EDUSP, 1996.

RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível: estética e política. São Paulo: Editora 34, 2005.

RANCIÈRE, Jacques. O desentendimento: política e filosofia. 2ª ed. São Paulo: Editora 34, 2018.

REVISTA Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, Caderno Especial nº2, jul. 1968.

ROSELL, Mariana. “Ator sem consciência é bobo da corte”: o teatro engajado brasileiro nos anos 1960 e 1970. 1. ed. Jundiaí: Paco Editorial, 2020.

SACRAMENTO, Igor. Dias Gomes com Opinião: o individual e o coletivo na consolidação da dramaturgia nacional-popular. Baleia na Rede (UNESP. Marília), v. 9, p. 92, 2012. Disponível em: https://revistas.marilia.unesp.br/index.php/baleianarede/article/view/2837.

Acesso em: 12 de outubro de 2021.

SIRINELLI, Jean-François. Os Intelectuais. In: REMOND, René. Por uma História Política. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 2003.

TERRA em transe. Direção de Glauber Rocha. Brasil: Difilm, 1967. 106 min.

VIANNA FILHO, Oduvaldo. Papa Highirte. São Paulo: Temporal Editora, 2019.

Published

2022-09-03

How to Cite

ROSELL, Mariana. Staging Dictators: Latin American Authoritarianism in Brazilian Dramaturgy in 1968. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 40, 2022. DOI: 10.26512/emtempos.v1i40.40372. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/40372. Acesso em: 24 nov. 2024.