Persecuted by the Nation, exalted by cinema

Communism in The May Revolution

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.34001

Keywords:

Portuguese New State. Communism. António Lopes Ribeiro.

Abstract

This article aims to identify the representations of communism in the portuguease film The May Revolution, directed by António Lopes Ribeiro - the regime cineasta- and dropped in 1937. Directly financed by the National Propaganda Secretary (SPN) in commemoration of ten years of the May 28,1926 revolution that established the military dictatorship, the film was one of only two propaganda films produced by the regime. The May Revolution tells a history about Cesar Valente, portuguease and communist who came back to Portugal clandestinely in order to realize a revolution. Although, when finding improvements made by the New State, the protagonist becomes an adept of the regime and the comunist ideas are finally defeated.  

Downloads

Download data is not yet available.

References

ÁDAMS, Marcelo. Eisenstein: do teatro ao cinema, busca pela teatralidade. Cena em Movimento, Rio Grande do Sul: Ppgac/ufrgs, n. 4, 2014.

BENJAMIN, Walter. A Obra de Arte na Era de Sua Reprodutibilidade Técnica. In: Magia e técnica, arte e política: ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasilienses, 2012.

BURKE, Peter. Testemunha ocular. São Paulo: Editora Unesp, 2017.

CANELAS, Carlos. Os Fundamentos Históricos e Teóricos da Montagem Cinematográfica: os contributos da escola norte-americana e da escola soviética. Biblioteca Online de Ciências da Comunicação da Universidade da Beira do Interior. Disponível em http://www.bocc.ubi.pt/pag/bocc-canelas-cinema.pdf. Último acesso à 01/09/2020.

CLÃMACO, Cristina. Republicanos, anarquistas e comunistas no exílio (1927-1936). Lisboa: Editora Colibri,2017.

EISENSTEIN, Sergei. Encouraçado Potemkin. União Soviética, 1926. 74 min.

___. Outubro. União Soviética, 1928. 102 min.

FURHAMMAR, Leif. ISAKSSON, Folke. Cinema e Política. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1976.

GILLESPIE, David. Early soviet cinema: innovation, ideology and propaganda. London: Wallflower Press, 2005.

MENESES, Filipe R.de. Salazar, uma biografia política. Alfragide: Publicações Dom Quixote, 2009.

MORALES, Wagner P. Jr. A montagem do construtivismo de Eisenstein e Vertov. Logos: comunicação e diversidade, Rio de Janeiro: UERJ, 1996. Disponível em https://www.e-publicacoes.uerj.br/index.php/logos/article/viewFile/13177/10095. Último acesso à 01/09/2020

NÓVOA, Jorge; BARROS, José D`Assunção. Cinema - História: teoria e representações sociais no cinema. Rio de Janeiro: Apicuri, 2012.

Ó, Jorge Ramos do. Os anos de Ferro: o dispositivo cultural durante a “Política do Espírito” (1933-1949). Lisboa: Editorial Estampa, 1999.

PEREIRA, W. P. Cinema e propaganda política no fascismo, nazismo, salazarismo e franquismo. História: Questões & Debates, Curitiba: Editora UFPR, n. 38, 2003. p. 101-131.

PIÇARRA, Maria do Carmo. Salazar vai ao Cinema: O Jornal português de actualidades filmadas. Coimbra: Coleção e Comunicação. 2006. 216p.

RIBEIRO, António Lopes. A Revolução de Maio. Lisboa, 1937. 138 min.

___.Filmes de Propaganda. Animatógrafo, I Série, nº04, 24 de abril de 1933.

___. Autobiografia.In: MATOS-CRUZ, José de. António Lopes Ribeiro. Lisboa: Cinemateca Portuguesa, 1983.

___. Four Cardinal Points of A Revolução de Maio. In: Film Manifestos and Global Cinema Culture: A Critical Anthology. University of California Press; 1 edition.2014

ROSENSTONE, Robert A. A história nos filmes. Os filmes na história. Rio de Janeiro: Paz e Terra,2015.

ROVAI, Mauro Luiz. Glossa sociológica sobre o filme A Revolução de Maio. Revista Brasileira de Sociologia, vol 06, n. 13, Mai-Ago/2018

SÁ, Sérgio M.L. da C.B. Triunfos e contradições da vontade: para uma releitura de Lopes Ribeiro e Leitão de Barros no contexto do cinema de propaganda. Tese (Doutorado) Universidade de Lisboa, 2013.

TORGAL, Luís Reis. O cinema sob o olhar de Salazar.Temas e Debates, Currículo de Leitores, 2011. p. 92 - 108.

VIEIRA, Patrícia. Cinema no Estado Novo: a encenação do regime. Lisboa: Editora Colibri, 2011.

Published

2020-12-03

How to Cite

DIAS, Rebecca Ferreira. Persecuted by the Nation, exalted by cinema : Communism in The May Revolution. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 37, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i37.34001. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/34001. Acesso em: 25 aug. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.