The Cinema-History relationship

theoretical and methodological foundations

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.31465

Keywords:

Cinema and History. Audiovisual sources. Narratives.

Abstract

The purpose of this article is to demonstrate theoretical possibilities regarding the adoption of cinematographic sources for historical research, as well as methodological procedures indispensable to this type of approach. In addition, it is intended to elucidate the possible relationship between historical narrative and cinematographic narrative, understanding that both are capable of organizing knowledge and historical awareness.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ABDALA JUNIOR, R . Cinema: outra forma de 'ver' a história. In: Revista Iberoamericana de Educación (Online), Madri, v. 1, 2006. p. 1-11.

BARROS, José D’Assunção. Cinema e História: entre expressões e representações. In: Nóvoa, Jorge;______ (Orgs.). Cinema-História: teoria e representações sociais no cinema. Rio de Janeiro: Apicuri, 2012. p. 55-106.

BERNADET, Jean Claude. O que é cinema. São Paulo: Brasiliense, 2006.

CAMPOS, Flávio de. Roteiro de cinema e televisão: a arte de imaginar, perceber e narrar uma estória. Rio de Janeiro: Zahar, 2011. p. 20.

CARVALHO, José Murilo de. Pontos e bordados ”“ escritos de história e política. Belo Horizonte: UFMG, 1998.

DOSSE, François. A História. São Paulo: Editora UNESP, 2012.

FERRO, Marc. Cinema e História. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

HOBSBAWM, Eric. A Era dos impérios. São Paulo: Paz e Terra, 2011.

INGLIS, Ruth. O papel social do cinema. In: STEINBERG, Charles (Org.). Meios de comunicação de massa. São Paulo: Cultrix, 1970. p. 257-259.

KORNIS, Mônica Almeida. Cinema, televisão e História. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2008.

LAGNY, Michèle. O cinema como fonte da História. In: NÓVOA, Jorge; FRESSATO, Soleni B.; FEIGELSON, Kristian (Orgs.). Cinematógrafo: um olhar sobre a História. Salvador: EDUFBA; São Paulo: Ed. da UNESP, 2009. p. 99-132.

NAPOLITANO, Marcos. A história depois do papel. In: PINSKY, Carla Bassanezi (org). Fontes históricas. São Paulo: Contexto, 2010. p. 235-290.

NAVARRETE, Eduardo. O cinema como fonte histórica: diferentes perspectivas teórico-metodológicas. Revista Urutágua. DCS/UEM. Nº 16 ago./set./out./nov. 2008. p.20-26.

NOVA, Cristiane. Narrativas históricas e cinematográficas. In: NÓVOA, Jorge; FRESSATO, Soleni B.; FEIGELSON, Kristian (Orgs.). Cinematógrafo: um olhar sobre a História. Salvador: EDUFBA; São Paulo: Ed. da UNESP, 2009. p. 133-145.

NÓVOA, Jorge. Apologia da relação cinema-história. In: ______; BARROS, José D’Assunção (Orgs.). Cinema-História: teoria e representações sociais no cinema. Rio de Janeiro: Apicuri, 2012. p.19-54.

REIS, José Carlos. Escola dos Annales: a inovação em História. São Paulo: Paz e Terra, 2000.

ROSENSTONE, Robert A. A história nos filmes, os filmes na história. São Paulo: Paz e Terra, 2010.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica: teoria da história: os fundamentos da ciência histórica. Brasília: Editora Universidade de Brasília, 2001.

Published

2020-12-03

How to Cite

YASHINISHI, Bruno José. The Cinema-History relationship: theoretical and methodological foundations. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 37, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i37.31465. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/31465. Acesso em: 11 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.