Body-City

an analysis of the film “Um Crime Na Rua” by Olney São Paulo

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.31046

Keywords:

Body. City. Olney São Paulo.

Abstract

This article proposes to analyze and discuss the short film “Um Crime na Rua” (1955), by Olney São Paulo. To this end, it sought to comprehend the filmic narrative, through the Body-City interaction and think about the experiences as well as the body expressions presents in the urban space. The 1955 production, recorded in the surrounds of the city center of Feira de Santana, Bahia, is one of the most important historical records of the city's visual memory when registering the movement of its urban life. The film makes it possible to relate reflections on the functions and particularities that the bodies enunciate in the urban landscapes underlying the filmic discourse, these bodies fill and interact in the urban fabric, providing performances by social groups, situations and conventions that are protagonized in the city through relationships interpenetrating.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Luís Vitor Castro Júnior, Universidade Estadual de Feira de Santana

Pós-doutor em História UFF. Doutor em História pela PUC/SP. Professor Pleno do curso de Licenciatura em Educação Física. Coordenador do Grupo de Pesquisa Artes do Corpo - UEFS. Professor do Mestrado de História - UEFS. 

References

AZEVEDO, Lívia Dias. Feira de Santana: entre culturas, paisagens, imagens e memórias visuais urbanas (1950-2009), 1ª ed. Feira de Santana: UEFS Editora, 2015.

BASTOS, H. C. B. A Feira de Olney São Paulo: imagens de 'Como Nasce uma Cidade'. Dissertação (Mestrado) ”“ Universidade Estadual de Feira de Santana (UEFS), Feira de Santana, 2005.

BENJAMIM, Walter. Obras escolhidas II: rua de mão única. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1987.

BRITTO, Fabiana e JACQUES, Paola. Corpo e cidade ”“Complicações em processo. In: Revista UFMG. Belo Horizonte, v.19, n.1 e 2, pp.142-155, jan./dez. 2012. Disponível em https://www.ufmg.br/revistaufmg/pdf/REVISTA_19_web_142-155.pdf. Acesso em: março/2020.

CERTEAU, Michel De. A invenção do cotidiano: Artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 2005.

COSTA, W. M. A. Documentário pernambucano de curta-metragem: espacialidades e narrativas nos filmes Câmara Escura e A Clave dos Pregões. In: RENÓ, D., AMÉRICO, M., MAGNONI, A. F., IRIGARAY, F. (Orgs.). Ficção e Documentário: memória e transformação social. Rosário: UNR Editora, 2016, pp. 367-378.

DELEUZE, G. Diferença e repetição. Tradução Luiz Orlandi e Roberto Machado. Rio de Janeiro: Graal, 1988.

JOSÉ, Ângela. Olney São Paulo e a peleja do cinema sertanejo. Rio de Janeiro: Quartet, 1999.

Juventude e cinema: respostas de Olney São Paulo. Disponível em: <http://www.alexviany.com.br/busca/visualiza_item.php>. Acesso em: outubro/2019.

NOVA, Cristiane. O cinema e o conhecimento da história In: O Olho da História ”“ Revista de História Contemporânea. Salvador, n.3, 1996. Disponível em: http://www.oolhodahistoria.ufba.br/o3cris.html. Acesso em: março/2020.

MENDES, Euclides S; GUSMÃO, Milene de Cássia S. O Neorrealismo e o Ciclo Baiano de Cinema: a configuração de um ideário ético-estético na Bahia nos anos 1950 e 1960. In: IV Congresso Internacional sobre Culturas, Memória e Sensibilidade. Cachoeira, Bahia, nov. 2018. Disponível em: https://www3.ufrb.edu.br/eventos/4congressoculturas/wp-content/uploads/sites/19/2019/03/MENDES-Euclides-Santos-GUSM%C3%83O-Milene-de-C%C3%A1ssia-Silveira.pdf. Acesso em fevereiro/2020.

OLIVEIRA, Ana Maria Carvalho dos Santos. Feira de Santana em tempos de modernidade: olhares, imagens e práticas do cotidiano (1950-1960). Tese (Doutorado) Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2008.

OLIVEIRA, Clovis Ramaiana Moraes. Canções da Cidade Amanhecente: Urbanização, memórias e silenciamentos em Feira de Santana (1920-1960). Salvador: EDUFBA, 2016.

OLIVEIRA, Sandra Nívia Soares de. Um modelar estabelecimento de ensino: o Colégio Santanópolis na cidade de Feira de Santana (1934-1959). Tese (Doutorado em Educação) FACED/UFBA. Salvador, 2014.

PEIXOTO, Nelson Brissac. Passagem da imagem: pintura, fotografia, cinema, arquitetura. In. PARENTE, André (Org.). Imagem máquina: a era das tecnologias do virtual. Rio de Janeiro: Editora 34, 1993.

Poppino, Rollie E. Feira de Santana. Salvador: Itapoã, 1968.

REVISTA CINELÂNDIA. Atualidades brasileiras, 1956, Rio de Janeiro, edição 91.

ROUANET, S. P. A cidade que habitam os homens ou são eles que moram nela. História material em Walter Benjamin “trabalho das passagens”. Revista da USP. São Paulo, n. 15, pp. 48-75, set-nov, 1992. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/revusp/article/view/25668/27405. Acesso em março/2020.

SANTOS. Milton. A natureza do espaço: técnica e tempo: razão e emoção. São Paulo: Hucitec, 1997.

SODRÉ, Muniz. O terreiro e a cidade: a forma social negro-brasileira. Petrópolis: Vozes, 1988.

UM CRIME NA RUA. Olney São Paulo. Feira de Santana. 1955. 1 DVD (06 min.)

VANOYE, Francis; GOLIOT-LÉTÉ, Anne. Ensaio sobre a análise fílmica. Campinas, SP: Papirus. 1994.

Questionário para ficha cadastral com informações datilografadas sobre o diretor Olney São Paulo. Disponível no acervo digitalizado do diretor e historiador Alex Viany. Disponível em: <http://www.alexviany.com.br/>. Acesso em: 02-10-2019.

Revista Cinelândia. Atualidades brasileiras, 1956, Rio de Janeiro, edição 91.

Published

2020-12-03

How to Cite

SANTANA, Alisson Oliveira Soares de; CASTRO JÚNIOR, Luís Vitor. Body-City: an analysis of the film “Um Crime Na Rua” by Olney São Paulo. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 37, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i37.31046. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/31046. Acesso em: 25 nov. 2024.

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.