Ensino de História e a Temática Indígena

o uso do cinema na sala de aula

Authors

  • Laís Alves Sanchez Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v0i21.19840

Keywords:

Movies, Teaching of History, Indigenous History

Abstract

The presence of film as didactic resource for Teaching History is no longer a newness in academic discussions, but there is still much to be discussed and thought. The objective of this paper is to discuss the teaching potential of this resource and incorporate it into teaching history of indigenous peoples through the analysis of the movie "Red Earth"

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Laís Alves Sanchez, Universidade de São Paulo

Mestranda em História Social pela Universidade de São Paulo (USP).

References

ABUD, Katia M. A construção de uma didática da História: algumas ideias sobre a utilização de filmes no ensino. História.São Paulo: 22 (1), p. 183-193, 2003.

AUMONT, Jacques & MARIE, Michel. Dicionário teórico e crítico de cinema. Campinas: Papirus Editora, 2003.

ADORNO, Teodor.; HORKHEIMER, M. Dialética do Esclarecimento. Rio de Janeiro: Zahar Editor, 2006.

BENJAMIN, Walter. “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica”. In: Magia e técnica, arte e política. Ensaios sobre literatura e história cultura. Volume 1. São Paulo: Brasiliense, 1985.

BITTENCOURT, C. M. F. “Capitalismo e Cidadania nas atuais propostas curriculares de História”. In: O Saber Histórico na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2010.

BLOCH, Marc. Apologia da História ou o Ofício do Historiador. Rio de Janeiro: Zahar Editora, 2001.

BURCH, N. A Práxis do Cinema. São Paulo: Perspectiva, 2006.

BURKE, P. A Escola dos Annales (1929-1989). A Revolução Francesa da Historiografia. São Paulo: Fundação Editora UNESP, 1997.

BRUZZO, Cristina. Filme Ensinante: o interesse pelo cinema educativo no Brasil. Pro-Posições. Campinas: v. 15, n. I (43) - jan./abr, 2004.

DAHER, Joseane Zanchi. Cinema de Ãndio: uma realização dos povos da floresta. Dissertação de mestrado (UFPR). Curitiba: 2007.

FERRO, Marc. Cinema e História. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1992.

KAMINSKI, Rosane. “Yndio do Brasil, de Sylvio Back: história de imagens, história com imagens.” In: MORETTIN, E.; NAPOLITANO, M.; KORNIS, M. (org). História e Documentário. Rio de Janeiro: FGV, 2012.

LEGOFF, Jacques. “Documento/Monumento.” In: História e Memória. Campinas: Unicamp, 1990.

MONTEIRO, John. Negros da Terra: índios e bandeirantes nas origens de São Paulo. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

______________. “O desafio da História Indígena no Brasil.” In: SILVA, Aracy Lopes e GRUPIONI, Luis Donisete Benzi (orgs). A Temática Indígena na escola: novos subsídios para professores de 1º e 2º graus. Brasília: MEC/MARI/UNESCO, 1995, p. 221.

MORETTIN, Eduardo Victorio. A representação da história no cinema brasileiro (1907-1949). Anais do Museu Paulista. São Paulo : v. 5, n. 1, 1997.

_____________ Cinema Educativo: Uma abordagem histórica. Comunicação e Educação, São Paulo (4): 13 a 19, p.16, set./dez. 1995.

_______________. “O cinema como fonte documental na obra de Marc Ferro”. IN: CAPELATO, M.H. [et AL.]. História e Cinema: dimensões históricas do audiovisual. São Paulo: Alameda, 2007.

MORIN, Edgar. “O cinema ou o homem imaginário.” In: Ensaio de Antropologia. Lisboa: Grande Plano, 1997.

NAPOLITANO, Marcos. Como usar o cinema na sala de aula. São Paulo: Contexto, 2010.

NÓVOA, Jorge; BARROS, José D’Assunção (orgs). Cinema-História: teoria e representações sociais do cinema. 2 ed., Rio de Janeiro: Apicuri, 2008.

PESAVENTO, Sandra J. História e História Cultural. Belo Horizonte: Autêntica, 2005.

QUEIROZ, Glória R. P.C. “Acesso ao conhecimento científico pela mídia e ambientes não escolares em uma nova situação educacional.” In: XV ENDIPE. Coleção Didática e Prática de Ensino. Convergências e tendências do campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, 2010.

SILVA, Juliano Gonçalves da. O Ãndio no Cinema Brasileiro e o Espelho Recente. Dissertação de mestrado (Unicamp). Campinas, 2002.

XAVIER, I (org). A Experiência do Cinema. Rio de Janeiro: Edições Graal, Embrafilmes, 1983.

__________.O Discurso Cinematográfico: a opacidade e a transparência.3ª Edição, São Paulo: Paz e Terra, 2005.

Filmografia

Terra Vermelha ”“ Birdwatchers/ La terra degli uomini Rossi - BRA/ITA, 2008, cor, 108’

Published

2013-03-01

How to Cite

SANCHEZ, Laís Alves. Ensino de História e a Temática Indígena: o uso do cinema na sala de aula. Em Tempo de Histórias, [S. l.], n. 21, p. 96–108, 2013. DOI: 10.26512/emtempos.v0i21.19840. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/19840. Acesso em: 24 nov. 2024.

Issue

Section

Dossiê

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.