The arena and the engagement in modern Brazilian theatre

Authors

  • Lucio Allemand Branco  Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Keywords:

Modern Brazilian theatre. Teatro de Arena. engagement. Military Dictatorship. Bertolt Brecht.

Abstract

This work analyses, through the historical point of view, the role played by Teatro de Arena Company in the paths that Brazilian modern theatre followed in the period of its appearance (1950’s), and, also, its legacy. Here, Arena is understood as a phenomenon that results of the relations between the predominant theatrical tendencies of the time and the configuration of the political and ideological perspectives that agitated the
cultural atmosphere throughout its existence.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lucio Allemand Branco , Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Doutorando em Literatura Comparada pela UERJ, Rio de Janeiro-RJ.

References

Andrade, Oswald de. O rei da vela. São Paulo: Abril Cultural, 1976.
Andrade, Oswald de. O homem e o cavalo. São Paulo: Globo, 1990.
Andrade, Oswald de. A morta. São Paulo: Globo, 1991.
Gullar, Ferreira. “Teatro de protesto”. In: Cadernos brasileiros. Rio de Janeiro: Vida Doméstica Ltda., 1967.
Lima, Luis de. A juventude no teatro. In: Leite, José R. Teixeira et al. (org.). Gente Nova, Nova Gente. Rio de Janeiro: Expressão e Cultura, 1967.
Maciel, Luis Carlos. “Teatro”. Revista Civilização Brasileira, Civilização Brasileira, Rio de Janeiro, 1966.
Michalski, Yan. O teatro sob pressão: uma frente de resistência. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.
Hollanda, Heloisa Buarque de; Pereira, Carlos Alberto M. Patrulhas ideológicas: arte e engajamento em debate. São Paulo: Brasiliense, 1980.
Pereira, Victor Hugo Adler. A musa carrancuda: teatro e poder no Estado Novo. Rio de Janeiro: Fundação Getúlio Vargas, 1998.
Prado, Décio de Almeida. O teatro brasileiro moderno. São Paulo: Perspectiva, 2001.
Rodrigues, Nelson. O óbvio ululante: primeiras confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
Rodrigues, Nelson. A menina sem estrela: memórias. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
Rodrigues, Nelson. A cabra vadia: novas confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
Rodrigues, Nelson. O reacionário: memórias e confissões. São Paulo: Companhia das Letras, 1995.
Rodrigues, Nelson. O remador de Ben-Hur: confissões culturais. São Paulo: Companhia das Letras, 1996.
Ventura, Zuenir. 1968 ”“ o ano que não terminou: a aventura de uma geração. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1988.

Published

2010-10-27

How to Cite

Branco , L. A. (2010). The arena and the engagement in modern Brazilian theatre. Revista Cerrados, 18(28). Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/25699

Issue

Section

Mediações entre Estética e Política na Dramaturgia e no Teatro Brasileiro

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 7 8 9 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.