The meaning of paratexts, narrative and illustrations: the mediation and the literary reader trainning

Authors

  • Kenia Adriana de Aquino Modesto Silva Universidade Federal de Goiás (UFG/Jataí)
  • Renata Junqueira de Souza Centro de Estudos em Leitura e Literatura Infantil e Juvenil Maria Betty Coelho Silva (CELLIJ)

Keywords:

Literature. Paratexts. Reading mediation. Illustrated book. Reading strategies.

Abstract

This paper intends to analyze paratexts, narrative and illustrations in the picture book Não!; examine how they help the literary mediation; and propose practical activities using the reading strategies. As a result it was found that the illustrated book presents itself as an influential tool in the constitution of reader in children
because of its hybrid language (verbal/visual), enabling artistic perception. In addition, the reading strategies proposed by Solé (1998) and Girotto and Souza (2010) are precious contributions in the work with literature teaching and reading comprehension.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguiar, Vera Teixeira de. (coord.) et al. Era uma vez... na escola: formando educadores para formar leitores. Belo Horizonte: Formato, 2001.

Altés, Marta. Tradução de Gilda de Aquino. Não!. São Paulo: Brinque-Book, 2012.

AQuino, Kenia Adriana de. O nascimento do leitor: ler, contar e ouvir histórias. Jundiaí; Cuiabá: Paco Editorial; EdUFMT, 2012.

Azevedo, Ricardo. Livros didáticos e livros de literatura: chega de confusão!. Presença Pedagógica. v. 5, n.25. jan/fev 1999.

BurlamaQue, Fabiane Verardi; martins, Kelly Cristina Costa; Araujo, Mayara dos Santos. A leitura do livro de imagem na formação do leitor. In: Souza, Renata Junqueira de; feba, Berta Lúcia Tagliari (orgs.). Leitura literária na escola: reflexões e propostas na perspectiva do letramento. Campinas: Mercado de Letras, 2011.

Camargo, Luís. Um estudo sobre O prato azul-pombinho. (s/d) (fotocópia)

Faria, Maria Alice. Como usar a literatura infantil na sala de aula. 4. ed. São Paulo: Contexto, 2007.

Gancho, Cândida Vilares. Como analisar narrativas. 2. ed. São Paulo: Ática, 1993.

Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões; Souza, Renata Junqueira de. Estratégias de leitura: para ensinar alunos a compreender o que leem. In: Souza, Renata Junqueira de [et al.]. Ler e compreender: estratégias de leitura. Campinas: Mercado de Letras, 2010.

Hunt, Peter. O texto e o leitor. In: hunt, Peter. Crítica, teoria e literatura infantil. São Paulo: Cosac Naify, 2010.

Nikolajeva, Maria; Scott, Carole. Paratextos dos livros ilustrados. In: ___________. Livro ilustrado: palavras e imagens. São Paulo: Cosaic Naify, 2011.

Parreiras, Ninfa. Confusão de línguas na literatura: o que o adulto escreve, a criança lê. Belo Horizonte: rhj, 2009.

___________. Do ventre ao colo, do som à literatura: livros para bebês e crianças. Belo Horizonte: rhj, 2012.

Primeiro Filme. O livro: enquadramentos ”“ planos e ângulos. Disponível em: < http://www.primeirofilme.com.br/site/o-livro/enquadramentos-planos-e-

-angulos/> Acesso em: 24 abr. 2015.

Santos, Ana Maria Martins da Costa; souza, Renata Junqueira de. Andersen e as estratégias de leitura: atividades práticas no cotidiano escolar. Campinas:

Mercado de Letras, 2011.

Solé, Isabel. Estratégias de leitura. 6. ed. Porto Alegre: Artmed, 1998.

Souza, Renata Junqueira de; Girotto, Cyntia Graziella Guizelim Simões. Era uma vez ... uma caixa de histórias: prosa no acervo do pnbe 2014. In: pnbe na escola: literatura fora da caixa/Ministério da Educação; elaborado pelo Centro de Alfabetização, Leitura e Escrita da Universidade Federal de Minas Gerais ”“ Brasília: mec, 2014.

Published

2016-12-27

How to Cite

de Aquino Modesto Silva, K. A., & Souza, R. J. de. (2016). The meaning of paratexts, narrative and illustrations: the mediation and the literary reader trainning. Revista Cerrados, 25(42), 76–93. Retrieved from https://periodicos.unb.br/index.php/cerrados/article/view/25327

Issue

Section

Dossiê Ensino de Literatura: Tensões, Polêmicas e Processos.