O LIVRO PREMIADO:
A LITERATURA COMO EVENTO E A GLOBALIZAÇÃO DA CULTURA BRASILEIRA
DOI:
https://doi.org/10.26512/belasinfieis.v6.n2.2017.11459Palabras clave:
Prêmios literários, Distant reading, Literatura brasileira contemporânea, GlobalizaçãoResumen
A presente pesquisa tem como ponto inicial a doação de um acervo para o Programa de Mestrado em Letras da Universidade Federal de São João del-Rei, acervo que consiste nos 326 livros inscritos no 8° Prêmio Passo Fundo Zaffari & Bourbon de Literatura. O objetivo da pesquisa é pensar o acervo em narrativa, isto é, enquanto microcosmo da produção literária brasileira contemporânea, indo, assim, além de uma ordem meramente taxonômica. Para tanto, adotamos um método de leitura em gráficos, proposto por Franco Moretti (2008), para quem a proposta de um trabalho quantitativo de leitura deve abandonar o close reading por um distant reading. Neste primeiro momento da pesquisa, procuramos discutir, sobretudo, qual o impacto dos prêmios na produção e recepção do texto literário: em que medida mercado e literatura se reconfiguram a partir do que, com os prêmios, passa-se a entender como um livro/autor/gênero premiados. Como pensar a literatura brasileira contemporânea e sua globalização a partir, justamente, dos prêmios? Além disso, propomos uma diferenciação entre livro canônico e livro premiado, com base na relação valor literário/circuito editorial.
Descargas
Citas
COMPAGNON, Antoine. O demônio da teoria. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
GEISLER, Luisa. Quiçá. Rio de Janeiro: Record, 2013.
KLINGER, Diana Irene. Escritas de si, escritas do outro: autoficção e etnografia na narrativa latino-americana contemporânea. Rio de Janeiro: Editora 7Letras, 2012.
MACIEL, Maria Esther. As ironias da ordem: Coleções, inventários e enciclopédias ficcionais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2009.
MENDELSOHN, Daniel. Whom or What Are Literary Prizes For?. The New York Times, 2013. Disponível em: <http://www.nytimes.com/2013/11/24/books/review/whom-or-what-are-literary-prizes-for.html>. Acesso em: 07 Jul. 2017.
MORETTI, Franco. A literatura vista de longe. Porto Alegre: Arquipélago, 2008.
______. Conjeturas sobre a literatura mundial. New Left Review, 2000. Trad. de José Marcos Macedo. Disponível em: <http://lw1346176676503d038.hospedagemdesites.ws/v1/files/uploads/contents/92/20080627_conjeturas_sobre_a_literatura.pdf>. Acesso em: 07 Jul. 2017.
PONZANESI, Sandra. Boutique Postcolonialism: Literary Awards, Cultural Value and the Canon. 2006. Disponível em: <http://paas.org.pl/wp-content/uploads/2014/07/Ponzanesi_BoutiquePostcolonialism_2006.pdf>. Acesso em 07 Jul. 2017.
SQUIRES, Claire. A common ground? Book prize culture in Europe. The Public, Vol. 11, 2004, p. 37-48. Disponível em: <https://www.dlib.si/stream/URN:NBN:SI:DOC-FBZU4XNR/d0dbbeb3-bbda-4390-b6b5-9196b15dee09/PDF>. Acesso em: 10 Ago. 2017.
Descargas
Publicado
Cómo citar
Número
Sección
Licencia
Copyright Statement
Given the public access to this journal, the texts are free to use but requires the recognition of the original authorship and initial publication in this journal to be properly stated.
The journal allows the use of works published for non-commercial purposes, including the right to submit the work to publicly accessible databases. Published contributions are the sole and exclusive responsibility of the author(s).
- When submitting papers to be evaluated by the Belas Infiéis journal, the author(s):
- Declare that the contents of the contributions are original and of their original creation, being entirely responsible for their content if there is an objection by third parties.
- Claim to be aware that they should not commit academic plagiarism.
- Declare that the manuscript has not been published, completely or partially, in Portuguese or another language. If it is a translation it should be submitted to the Translated Articles section.
- Declare that the manuscript is not being evaluated by other journals.
- Declare that the manuscript was not submitted to another journal simultaneously.
- Commit(s) to inform the journal of any kind of error or inaccuracy in their contribution (published, in evaluation or in editing) and to collaborate with the editors to make due corrections of the article (when in evaluation or editing) or erratum/retraction (after publication).
- Declare that there is no conflict of interest regarding the published work.
- Authorize its release if it is accepted for publication without any kind of monetary compensation.
- Agree to assign non-exclusive rights to publication to the magazine, remaining free to make their contribution available in other media as long as the publication of the first version in Belas Infiéis magazine is mentioned. They also authorize Belas Infiéis to assign their texts for reproduction in content indexers, virtual libraries and similar platforms.
- Maintain copyright and grant the journal the right of first publication, the work being licensed under theCreative Commons Attribution License.
- Is/Are allowed and encouraged to publish and distribute their work online after the editorial process, which may increase the impact and citation of the published work.
- Authorize the editorial team to make textual adjustments and to adapt the article to the publication rules, when necessary.