Literature as informational resources and testimonial traces

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v15.n3.2022.42995

Keywords:

Literature, Archive, Documento, Informational resources, Testimonial trace

Abstract

Starting from the premise that the literary text can be treated as a document, the present article aims to analyze under what conditions certain fictional and poetic works are able to mobilize and reveal, at the heart of their writing, a set of informational resources and testimonial traces. In view of this, this is a bibliographic, documentary and exploratory study that, supported by the concepts of trace and resource, investigates how literature can be constituted as an “archive” that organizes, preserves and perpetuates the historical memory of an era. The results demonstrated that literary writing is capable of managing in itself numerous informational resources and testimonial traces with the potential to offer readers a better delineated image, both about the life story of a writer and the cultural and political contingencies that guided the individual and collective actions, as well as the events of a certain socio-historical reality.

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Author Biographies

Jonathan Kaefer Gomes da Costa, Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Belo Horizonte, MG, Brasil

Professor da Educação Básica na Rede Estadual de Ensino; mestrando em Ciência da Informação no Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais.

Fabrício José Nascimento da Silveira, Universidade Federal de Minas Gerais, Escola de Ciência da Informação, Belo Horizonte, MG, Brasil

Doutor em Ciência da Informação pela Universidade Federal de Minas Gerais – UFMG, Brasil. Professor da Escola de Ciência da Informação da Universidade Federal de Minas Gerais – ECI/UFMG, Brasil.

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Published

2022-12-15

How to Cite

Costa, J. K. G. da, & Silveira, F. J. N. da. (2022). Literature as informational resources and testimonial traces. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 15(3), 762–781. https://doi.org/10.26512/rici.v15.n3.2022.42995

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