Brazilian panorama of studies on Critical Information Literacy
DOI:
https://doi.org/10.26512/rici.v14.n3.2021.37624Keywords:
Information literacy, Bibliometrics, Systemic analysisAbstract
The development of Critical Information Literacy based on Critical Theory of Information and Critical Pedagogy, contributes to the development of critical thinking in the face of informational demands. In this sense, this article aims to elaborate an overview of the evolution and perspectives of Critical Information Literacy in Brazil. To this end, a bibliographic search was conducted on the Referential Database of Journals Articles in Information Science about Critical Information Literacy. The analysis was carried out in two stages, the first through bibliometric analysis and the second through systemic analysis. The tool used to present the data was the VOSviewer, in which the networks of authorship, co-authorship, co-occurrence of keywords and link institutions of authors and co-authors were generated, and the Excel program for creating graphs. The results show the authors, journals and institutions that are developing this approach, as well as the profile of the content of the texts and the contribution that each study can bring to society with regard to the information needs linked to critical thinking. It is considered that the perspectives and the expansion of studies contribute to support the strengthening of Critical Information Literacy.
Downloads
References
AMARAL, F. V.; JULIANI, J. P. Diálogo entre comunicação e divulgação científica: reflexões para o desenvolvimento de habilidades em competência crítica da informação. BIBLOS Revista do Instituto de Ciências Humanas e da Informação, Rio Grande, v. 34, n. 1, p. 6-18, 2020. Disponível em: https://periodicos.furg.br/biblos/article/view/11284 Acesso em: 27 out. 2020.
ARRUDA, A. M. A.; ALVES, A. L. Construções epistemológicas e o papel do sujeito ativo no processo da informação a partir da competência crítica em informação: uma análise de caso. Revista Conhecimento em Ação, Rio de Janeiro, v. 4, n. 2, p. 111-124, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/127445 Acesso em: 26 out. 2020.
BELONI, A.; BEZERRA, A. C. Competência crítica em informação e ética em big data. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 20., 2019, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/123813 Acesso em: 26 out. 2020.
BEZERRA, A. C. Contribuição da teoria crítica aos estudos sobre regime de informação e competência crítica em informação.In:ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/103164 Acesso em: 26 out. 2020.
BEZERRA, A. C. Da teoria matemática para uma proposta de teoria crítica da informação: a integração dos conceitos de regime de informação e competência crítica em informação. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, n. 3, p. 164-181, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/146801 Acesso em: 26 out. 2020.
BEZERRA, A. C.; BELONI, A. Os sentidos da “crítica” nos estudos de competência em informação. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 2, p. 208-228, maio/ago. 2019. DOI: http://dx.doi.org/10.19132/1808-5245252.208-228Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/82243/51982 Acesso em: 20 out.2020.
BEZERRA, A. C.; DOYLE, A. Competência crítica em informação e participação ética em comunidades de aprendizagem. In: ENCONTRO NACIONAL DE PESQUISA EM CIÊNCIA DA INFORMAÇÃO, 18., 2017, Marília. Anais [...]. Marília: Unesp, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/105190 Acesso em: 26 out. 2020.
BEZERRA, A. C.; SCHNEIDER, M. A. F.; SALDANHA, G. S. Competência crítica em informação como crítica à competência em informação. Informação & Sociedade: Estudos, João Pessoa, v. 29, n. 3, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/147938 Acesso em: 27 out. 2020.
BRISOLA, A.; BEZERRA, A. C. Desinformação e circulação de “fake news”: distinções, diagnóstico e reação. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA EM INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/102819 Acesso em: 26 out. 2020.
BRISOLA, A. C.; GOMES, J. C.; SCHNEIDER, M. A. F. Hackeando dados abertos: competência crítica em informação e cidadania. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA EM INFORMAÇÃO, 18., 2017, Marília. Anais [...]. Marília: Unesp, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/105271 Acesso em: 26 out. 2020.
BRISOLA, A. C. C. A. S.; RAMOS JUNIOR, M. A. C. O bibliotecário como um fator estratégico de marketing e de aprimoramento da competência crítica em informação. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 16, p. 1-21, 2020. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/135658 Acesso em: 26 out. 2020.
BRISOLA, A. C.; ROMEIRO, N. L. A competência crítica em informação como resistência: uma análise sobre o uso da informação na atualidade. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v. 14, n. 3, p. 68-87, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/100164 Acesso em: 26 out. 2020.
BRISOLA, A. C.; SCHNEIDER, M. A. F. Contribuições freireanas para os estudos de competência crítica da informação: da experiência a práxis. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA EM INFORMAÇÃO, 20., 2019, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis: UFSC, 2019. Disponível em: https://conferencias.ufsc.br/index.php/enancib/2019/paper/view/990 Acesso em: 26 out. 2020.
BRISOLA, A. C.; SCHNEIDER, M. A. F.; SILVA JÚNIOR, J. F. S. Competência crítica em informação, ética intercultural da informação e cidadania global na era digital: fundamentos e complementaridades. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA EM INFORMAÇÃO, 18., 2017, Marília. Anais [...]. Marília: Unesp, 2017. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/105022 Acesso em: 26 out. 2020.
DOYLE, A. Ideologia e competência crítica em informação: um olhar para movimentos de biblioteconomia crítica. Revista Folha de Rosto, Juazeiro do Norte, v. 4, n. 1, p. 25-33, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/39843 Acesso em: 26 out. 2020.
DOYLE, A.; BEZERRA, A. (in)formação e cultura nas escolas ocupadas do rio de janeiro. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 11, n. 2, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/26986 Acesso em: 26 out. 2020.
DUDZIAK, E. A. Information literacy: princípios, filosofia e prática. Ciência da Informação, Brasília, v. 32, n.1, p. 23-25, jan./abr. 2003. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652003000100003&lng=en&nrm=iso Acesso em 20 out. 2020.
ELMBORG, J. Critical Information Literacy: Definitions and Challenges. In: C. Wilkinson (Ed.), Transforming Information Literacy Programs: Intersecting Frontiers of Self, Library Culture, and Campus Community, 2012, Disponível em: https://iro.uiowa.edu/discovery/fulldisplay/alma9983557574202771/01IOWA_INST:ResearchRepository. Acesso em: 23 ago. 2021
ENSSLIN, L. et al. ProKnow-C, Knowledge Development Process - Constructivist. Processo técnico com patente de registro pendente junto ao INPI. Brasil, 2010.
FIGUEIREDO, M. F. Ferramentas no julgamento avaliativo em ambiente web para buscas com vistas ao desenvolvimento de competência crítica em informação. Revista Conhecimento em Ação, Rio de Janeiro, v. 1, n. 2, p. 110, 2016. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/71166 Acesso em: 26 out. 2020.
LEITE, B. F.; PIMENTA, R. M. Contribuições da competência crítica em informação para a atuação em preservação por arquivistas e bibliotecários. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA EM INFORMAÇÃO, 19., 2018,Marília. Anais [...]. Marília: Unesp, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/102552 Acesso em: 26 out. 2020.
LOPES, B. C. M.; BEZERRA, A. C. Entre hiperinformação e desinformação: o “fio de Ariadne” para a preservação da informação na web. Liinc em revista, Rio de Janeiro, v. 15, n. 1, p. 261-274, 2019. DOI: 10.18617/liinc.v15i1.4605Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/4605/4149 Acesso em: 26 out. 2020.
MELO, D. A.; ALVES, E. C.; BRASILEIRO, F. S. Práticas informacionais das mulheres negras. Revista Folha de Rosto, Juazeiro do Norte, v. 5, n. Especial, p. 5-23, 2019. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/136573 Acesso em: 26 out. 2020.
MELO, D. A. et al. Práticas informacionais e a competência crítica em informação. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA EM INFORMAÇÃO, 20., 2019. Anais [...]. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/123035 Acesso em: 26 out. 2020.
OLIVEIRA, M. L. P.; SOUZA, E. D. A competência crítica em informação no contexto das fake news: os desafios do sujeito informacional no ciberespaço. In: ENCONTRO NACIONAL DE ENSINO E PESQUISA EM INFORMAÇÃO, 19., 2018, Londrina. Anais [...]. Londrina: UEL, 2018. Disponível em: http://hdl.handle.net/20.500.11959/brapci/102566 Acesso em: 26 out. 2020.
ROMEIRO, N. L.; SILVA, F. C. G.; BRISOLA, A. C. C. A. S. A página arrumando letras como um espaço para a desconstrução da dominação do patriarcado. Revista Digital de Biblioteconomia & Ciência da Informação, Campinas, v. 16, n. 3, p. 317-337, 2018. DOI: 10.20396/rdbci.v16i3.8651276 Acesso em: 26 out. 2020.
VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela.Competência em Informação: conceito, contexto histórico e olhares para a Ciência da Informação. Florianópolis: UFSC, 2019.
VITORINO, Elizete Vieira; PIANTOLA, Daniela. Dimensões da competência informacional (2). Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 40, n. 1, p. 99-110, jan./abr., 2011. Disponível em: http://revista.ibict.br/ciinf/article/view/1328 Acesso em: 26 out. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Renata Lira Furtado, Danielly Oliveira Inomata, Maria Ivone Maia da Costa, Celineide Rodrigues Cavalcante, Rose Suellen de Castro Lisboa
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright Notice
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License 4.0, allowing the sharing of work and recognition of the work of authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to take on additional contracts separately, non-exclusive distribution of the version of the paper published in this journal (ex.: distribute to an institutional repository or publish as a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to distribute their work online (eg.: in institutional repositories or on their website) at any point before or during the editorial process, as it can lead to productive exchanges, as well as increase the impact and citation the published work.