Contribution of Nvivo software in the evaluation of a discipline with content in a virtual learning environment

Authors

  • Regiane Piontkewicz Universidade Federal do Paraná, Setor de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação, Curitiba, PR, Brasil
  • Eloni dos Santos Perin Universidade Federal do Paraná, Setor de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação, Curitiba, PR, Brasil
  • Maria do Carmo Duarte Feitas Universidade Federal do Paraná, Setor de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação, Curitiba, PR, Brasil
  • Ricardo Mendes Junior Universidade Federal do Paraná, Setor de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação, Curitiba, PR, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.31239

Keywords:

NVivo. content analysis. qualitative analysis. teaching learning assessment.

Abstract

Qualitative data analysis has aroused the interest from researchers, especially in social sciences. At the same time, the volume of this data has grown so much that it has favored the emergence of tools to assist in its processing. Among them we have NVivo software, which is accepted by researchers. This article aims to analyze the contribution of NVivo software in the evaluation of a discipline with its content in a Virtual Learning Environment. For such purpose, we used the materials and discussions available in the discipline Qualitative Methods Research of Information and Knowledge, from a post graduate program in a public university in the South of Brazil. The discussion forums were organized into archives, which constituted the research analysis corpus, totaling 21 archives. We have read and categorized them according to categories and units proposed by Bardin. The use of NVivo facilitated the coding task, as well as the creation of graphs and matrices that contributed to the interpretation of the following results: a) predominance in discussions of themes related to data collection, with emphasis on interviewing techniques, narrative and focus group; b) there are different types of contributions and interactions among students; c) students have done a complete approach in the production of the texts for the forums; d) a greater availability of materials does not mean a greater contribution to the discussions of the themes. Based on the results, it is possible to affirm that the use of the software to perform the content analysis of the texts produced by the students can contribute to the evaluation of the discipline, so that adjustments can be made for planning the next offer, as well as contributing to the evaluation process of the students.

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Author Biographies

Regiane Piontkewicz, Universidade Federal do Paraná, Setor de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação, Curitiba, PR, Brasil

Doutoranda em Gestão da Informação pela Universidade Federal do Paraná. Mestre em Engenharia de Produção pela Universidade Federal do Paraná (2014). Especialista em Gestão Contábil-Financeira pela Universidade Federal de Santa Catarina (2004). Graduada em Ciências Contábeis pela Universidade da Região de Joinville (2002) e em Tecnologia em Sistemas de Informação pela Universidade do Estado de Santa Catarina (2008). Atualmente é professora adjunta do Departamento de Ciências Contábeis da Universidade da Região de Joinville (UNIVILLE). Pesquisa sobre competência docente digital no ensino superior, formação de professores, tecnologia na educação, ensino em contabilidade, contabilidade gerencial.

Eloni dos Santos Perin, Universidade Federal do Paraná, Setor de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação, Curitiba, PR, Brasil

Doutoranda em Gestão da Informação - UFPR. Mestrado em Ciência, Gestão e Tecnologia da Informação - UFPR (2017). Especialização em Gestão Pública -UEPG (2014), Bacharelado em Administração Pública UEPG/UAB (2013), Especialização em Educação - Psicopedagogia IBPEX (2002) e Graduação em Licenciatura em Matemática com Habilitação em Física - UEPG (1998). Professora pertencente ao Quadro Próprio do Magistério (2003) e PDE (2013) na Secretaria de Estado da Educação do Paraná - SEED-PR. Experiência na área de Educação, nos níveis Fundamental, Médio e Técnico, com atuação nas áreas de Matemática, Física geral e Educação Profissional nos cursos Técnicos em Administração, Logística, Contabilidade, Edificações e Meio Ambiente. Atualmente atuando com Currículo e Formação de Professores no NRE em Ponta Grossa - PR. Pesquisa nas áreas de Educação, Administração Pública, Gestão da Informação, Formação de Professores e Competências Digitais.

Maria do Carmo Duarte Feitas, Universidade Federal do Paraná, Setor de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação, Curitiba, PR, Brasil

Professora Associada da UFPR, Mestre e Doutora em Engenharia de Produção UFSC, Pós-doutorado em Educação na Universidade de Málaga. Bolsista Produtividade da Fundação Araucária. Professora permanente do Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação e também da Pós-graduação em Engenharia e Construção Civil. Pesquisa sobre Criatividade, Produtos e serviços inovadores, Engenharia do Conhecimento e da Informação, Lean Thinking ”“ Lean Office, Lean Information Flow, Economia Circular, Informação e Sustentabilidade, Educação Corporativa, Gestão por competências e Gestão da Tecnologia na Educação. É colaboradora do Núcleo Interdisciplinar de Estudos sobre o Terceiro Setor ”“ NITS. Pesquisas desenvolvidas no Laboratório de Mídias Digitais ”“ LabMidi.

Ricardo Mendes Junior, Universidade Federal do Paraná, Setor de Ciências Sociais Aplicadas, Programa de Pós-Graduação em Gestão da Informação, Curitiba, PR, Brasil

Professor Aposentado da Universidade Federal do Paraná (Engenharia Civil e Engenharia de Produção). Atua no Programa de Pós-graduação em Gestão da Informação da UFPR (PPGGI) nos seguintes temas de pesquisa: Tecnologia da Informação e Comunicação, Machine Learning e Redes Neurais Artificiais Aplicados, Engenharia da Informação, City Information Modeling (CIM), Ciência Aberta, Dados Abertos, Governo Aberto, Participação Pública. Graduado em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Paraná (1980), Mestre em Engenharia Civil pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1986) e Doutor em Engenharia de Produção pela Universidade Federal de Santa Catarina (1999). Interesse em produção colaborativa, mapeamento colaborativo, crowd sourcing, crowd collaboration, economia colaborativa e economia solidária, gestão pública participativa.

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Published

2020-04-29

How to Cite

Piontkewicz, R., Perin, E. dos S. ., Feitas, M. do C. D. ., & Mendes Junior, R. (2020). Contribution of Nvivo software in the evaluation of a discipline with content in a virtual learning environment. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(2), 652–669. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n2.2020.31239