Library Science in Uruguay: notes from Escuela de Bibliotecología y Ciencias Afines

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v14.n1.2021.29211

Keywords:

History of Library Science, Higher education, Professional qualification, Librarian

Abstract

The article discusses the history of Library Science in Uruguay, focusing on the development of the area from the Escuela Universitaria de Bibliotecología y Ciencias Afines (EUBCA) of the Universidad de la Republica Oriental del Uruguay (UDELAR). The general objective is to research the history and acting of the Library Science Course in Uruguay. Specifically, it aims to: to describe the historical process emergence of Library Science in Latin America; discourse about the historical process of constitution of Library Science in Uruguay; to identify the research themes, on the part of the professors and students of the course of Library Science of the Universidad de la Republica until the first decade of the 21st Century. Methodologically, the research is exploratory, descriptive and bibliographic, also using documentary analysis on the Library Science course at UDELAR. The main result is the constitution of a historical route of higher education in Library Science in Uruguay, of the pedagogical conception and of the main themes developed by the professors and student until the year 2008.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mónica Elizabeth Yañez-Gonzalez, Escola da Fazenda, Florianópolis, SC, Brasil

Bibliotecária, CRB 14/1667, na Escola da Fazenda, Florianópolis-SC, onde vem exercendo a função de bibliotecária escolar desde 2019. Possui graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Santa Catarina (2018).

Cezar Karpinski, Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Ciência da Informação, Florianópolis, SC, Brasil

Professor Associado I da Universidade Federal de Santa Catarina onde atua nos cursos de graduação em Arquivologia, Biblioteconomia e Ciência da Informação, e no curso de Pós-Graduação em Ciência da Informação. Bacharel em Filosofia, mestre e doutor em História. Atuação e pesquisa na área de Ciência da Informação, nas interfaces: Informação e Memória; Estudos históricos e epistemológicos da Ciência da Informação; História dos Arquivos e das Bibliotecas; Patrimônio cultural, natural e documental; Conservação Preventiva. Ciência da Informação e Interdisciplinaridade; Gestão da Informação e do Conhecimento. Na área de História é especialista em História e Meio Ambiente, Rio Iguaçu (Séculos XIX e XX), Patrimônio Ambiental, Cataratas e Parque Nacional do Iguaçu, Hidrelétricas e História Oral.

References

ANORVE GUILLEN, M. A. Educación bibliotecológica en los Estados Unidos: the Library School of The New York Public Library. Investigación bibliotecológica, México, v. 22, n. 46, p. 7-11, dic. 2008. Disponível em: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0187-358X2008000300001&lng=es&nrm=iso Acesso em: 24 jun. 2020.

BARROS, L. V. Sustentabilidade ambiental e direito de acesso à informação verdadeira: de Estocolmo aos dias atuais. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. São Paulo, v. 13, n. especial, p.2923-2940, 2017. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/860/979. Acesso em: 14 maio 2018.

GIL, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LAKATOS, E. M. ; MARCONI, M. Fundamento de metodologia científica. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2010.

LYDENBERG, H. M. History of the New York Public Library: Astor, Lenox and Tilden Foundations. New York: New York Public Library, 1923.

MORALES-CAMPOS, E. La Escuela Interamericana de Bibliotecología y su influencia en América Latina. Revista Interamericana de Bibliotecología, vol. 40, n. 2, mayo-ago, 2017, p. 189- 200. Disponível em: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=179050877007. Acesso em: 04 nov. 2018.

MORALES CAMPOS, E. Educación bibliotecológica en México. 1915-1954. México : UNAM, Centro Universitario de Investigaciones Bibliotecológicas, 1988.

PÈREZ GIFFONI, M. C. Producción académica de los estudiantes y responsabilidad docente en el contexto de la formación de los licenciados en bibliotecología en el Uruguay. Informatio, Montevidéu, n. 11-13, p.63-79, 2008. Disponível em: http://informatio.eubca.edu.uy/ojs/index.php/Infor/article/view/82/147. Acesso em: 21 nov. 2018.

PETROCCELLI, P. D. O ensino da biblioteconomia e arquivologia no Uruguai: evolução histórica. Ágora, Florianópolis, v. 27, n. 54, p.33-45, jun. 2017. Disponível em: https://agora.emnuvens.com.br/ra/article/view/664 Acesso em: 04 nov. 2018.

SANTESTEVAN, R. Asociación de bibliotecólogos del Uruguay: apuntes de su historia. Informatio, Montevideo, v. 10, n. 7, p.77-87, 2005. Disponível em: http://informatio.eubca.edu.uy/ojs/index.php/Infor/article/view/115. Acesso em: 04 nov. 2018.

SANTOS, A. P. L.; RODRIGUES, M. E. F. Biblioteconomia: gênese, história e fundamentos. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, São Paulo, v.9, n.2, p.116-131, dez. 2013. Semestral. Disponível em: https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/248/264. Acesso em: 19 jun. 2018.

SANTOS, A. A. P.; VILELA, B. P. Ações da biblioteca para promoção do conceito de desenvolvimento sustentável. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação. São Paulo, v. 13, n. especial, p.411-423, 2017. Disponível em: <https://rbbd.febab.org.br/rbbd/article/view/977/674>. Acesso em: 14 maio 2018.

SILVA, D.P. ; KARPINSKI, C. Ações e práticas sustentáveis na Biblioteconomia: Biblioteca Univali Campus Balneário Camboriú. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v.24, n.3, p.169-193, jul/set. 2019. Disponível em: http://portaldeperiodicos.eci.ufmg.br/index.php/pci/article/view/3679/2322. Acesso em: 15 jan. 2020.

UNIVERSIDAD DE LA REPUBLICA. FACULTAD DE INFORMACIÓN Y COMUNICACIÓN. Licenciatura em bibliotecología. Montevideo, 2020. Disponível em: https://fic.edu.uy/ensenanza/grado/lic-en-bibliotecologia. Acesso em: 10 nov. 2020.

UNIVERSIDAD DE LA REPUBLICA. Inauguración del nuevo edificio FIC. Montevideo, 2017a. Disponível em: http://www.comunicacion.edu.uy/noticias/inauguraci%C3%B3n-del-nuevo-edificio-fic. Acesso em: 28 nov. 2018.

UNIVERSIDAD DE LA REPUBLICA. Taller de animación a la lectura en bibliotecas y otros espacios de lectura. Montevideo, 2017b. Disponível em: http://www.comunicacion.edu.uy/noticias/taller-de-animaci%C3%B3n-la-lectura-en-bibliotecas-y-otros-espacios-de-lectura. Acesso em: 28 nov. 2018.

UNIVERSIDAD DE LA REPUBLICA . Presentación e historia. Montevidéu, 2018a. Disponível em: http://fic.edu.uy/presentacion. Acesso em: 28 nov. 2018.

UNIVERSIDAD DE LA REPUBLICA. Lic. en Bibliotecología. Montevidéu, 2018b. Disponível em: http://fic.edu.uy/ensenanza/grado/lic-en-bibliotecologia. Acesso em: 29 nov. 2018.

VIEIRA, K.; KARPINSKI, C. As contribuições da escola de Chicago para a Ciência da Informação. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia, João Pessoa, v. 13, n. 1, p. 128-138, 2018. Disponível em: http://www.periodicos.ufpb.br/ojs/index.php/pbcib/article/view/40189. Acesso em: 27 nov. 2018.

Published

2021-01-16

How to Cite

Yañez-Gonzalez, M. E., & Karpinski, C. (2021). Library Science in Uruguay: notes from Escuela de Bibliotecología y Ciencias Afines. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 14(1), 26–44. https://doi.org/10.26512/rici.v14.n1.2021.29211

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.