Training program in information literacy: cooperation networks between the subjects that work in spaces of information, education and culture

Authors

  • Meri Nadia Marques Gerlin Universidade Federal do Espírito Santo, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil https://orcid.org/0000-0003-4292-2559
  • Marta Leandro Matta Universidade Federal do Espírito Santo, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil
  • Denise Bacellar Nunes Universidade de Brasília, Biblioteca Central, Brasília, DF, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v12.n2.2019.22032

Keywords:

information literacy, reading literacy, academic library, information society

Abstract

: Faced with what has been registered by the Information Science in Brazil about information literacy and the scarcity of skills training programs in universities, it is intended to share a planning process of this type of program comprising librarians, teachers and students involved in university actions. To do so, a survey of scientific articles was carried out in databases of online journals, considering the importance of information literacy and reading competence in different spaces of (in) formation and education, such as university, school and public libraries. As initial and not only final considerations, it was perceived the importance of involving in professional training programs that work in different spaces of information literacy training, such as university, public and school libraries. The University becomes, therefore, an important institution in a context of collaborative network formation, by receiving the contribution of professionals from different areas that enable the planning, implementation and execution of programs of information literacy that also include the reading competence, enabling the development of informational skills and reading skills more specifically in students and teachers, in order to strengthen teaching, research and extension processes with the internal and external community.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Meri Nadia Marques Gerlin, Universidade Federal do Espírito Santo, Departamento de Biblioteconomia, Vitória, ES, Brasil

Doutora em Ciência da Informação pela Universidade de Brasília (UnB), mestre em Educação, bacharel em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES), professora Adjunto do Departamento de Biblioteconomia e Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PPGCINF) do Centro de Ciências Jurídicas e Econômicas (CCJE) da UFES. Coordena ações do projeto extensionista "Informa-ação e cultura" e lidera o grupo de pesquisa "Competência em Informação e Processos Inter-relacionados" certificado pelo CNPq, trabalhando com atividades relacionadas com os campos do ensino, da pesquisa e da extensão universitária intercambiando, desse modo, temas relacionados com o campo da ação cultural, multiculturalismo, serviço de referência, competência narrativa, competência leitora e competência em informação. Ocupa uma cadeira na Academia Capixaba de Artes e Letras de Poetas Trovadores (ACALPT-CTC) como acadêmica fundadora correspondente, envolvendo-se em movimentos culturais que compreendem a arte e a literatura espírito-santense.

References

ALCARÁ, Adriana Rosecler; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos. Avaliação e desenvolvimento da compreensão de leitura em universitários. Estudos de Psicologia, v. 32, p. 63-73, 2015. Disponível em: <http://www.redalyc.org/html/3953/395351948006/>. Acesso em: 28 fev. 2018.

ALCARÁ, Adriana Rosecler; SANTOS, Acácia Aparecida Angeli dos. Compreensão de leitura, estratégias de aprendizagem e motivação em universitários. Psico, Porto Alegre, v. 44, p. 411-420, 2013. Disponível em: <http://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistapsico/article/view/12258/10416>. Acesso em: 27 mar. 2018.

ALMEIDA, Regina Oliveira de. Mediação e letramento informacional: algumas considerações. Revista Analisando em Ciência da Informação, João Pessoa, v. 4, p. 1-20, 2016. Disponível em: <http://racin.arquivologiauepb.com.br/edicoes/v4_n2/racin_v4_n2_artigo01.pdf>. Acesso em: 19 mar. 2018.

ALVES, Mirian Ferreira; SUAIDEN, Emir José. Bibliotecas públicas e letramento informacional. Em Questão, Porto Alegre, v. 22, p. 214-241, 2016. Disponível em: <http://seer.ufrgs.br/index.php/EmQuestao/article/view/54761/37095>. Acesso em: 16 mar. 2018.

AZEVEDO, Isabel Cristina Michelan de; GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Contribuições dos letramentos digital e informacional na sociedade contemporânea. Transinformação, Campinas, v. 29, p. 163-173, 2017. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0103-37862017000200163&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 16 mar. 2018.

CAVALCANTE, Lidia Eugenia; SOUSA, Laiana Ferreira de. Leitura, letramento digital e competência em informação. Revista Tecnologias na Educação, v. 17, p. 1-12-12, 2016. Disponível em: <http://tecedu.pro.br/wp-content/uploads/2016/09/Art38-ano8-vol17-dez2016.pdf>. Acesso em: 16 mar. 2018.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Objetos de Aprendizagem para o Letramento Informacional. Revista Ibero-Americana de Ciência da Informação, Brasília, v. 9, n. 2, p. 387-405, 2016. Disponível em: <http://periodicos.unb.br/ojs311/index.php/RICI/article/view/2418> Acesso em: 16 mar. 2018.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. Pesquisas na pós-graduação: o uso do pensamento reflexivo no letramento informacional. Ciência da Informação, Brasília, v. 40, p. 22-37, 2011. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0100-19652011000100002&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 16 mar. 2018.

GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias; TESCAROLO, Ricardo. Desafios Educacionais para implementação do letramento informacional na Educação Básica. Educação em Revista, v. 26, p. 41-56, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0102-46982010000100003&lng=en&nrm=iso&tlng=pt>. Acesso em: 16 mar. 2018.

GERLIN, Meri Nadia Marques Gerlin. Produção de competência leitora em espaços tempos de informação, educação e cultura. In: SEMINÁRIO HISPANO BRASILEÑO: INVESTIGACIÓN EN INFORMACIÓN, DOCUMENTACIÓN Y SOCIEDAD, 2017, Aracaju, SE. Anais eletrônicos... Aracajú, SE: EDUNIT, 2017. Disponível em: <https://eventos.set.edu.br/index.php/simeduc/article/view/8628/2891>. Acesso em: 1 mar. 2018.

GERLIN, Meri Nadia Marques Gerlin. Tecendo redes e contando histórias: competências em informação e narrativa na contemporaneidade. Brasília: Universidade de Brasília, FCI UnB, 2018.

GERLIN, Meri Nadia Marques; SIMEÃO, Elmira Luzia Melo Soares. Modelo de rede colaborativa baseado nas competências em informação e narrativa. Brasília: Faculdade de Ciência da Informação, Universidade de Brasília, 2018.

MATA, Marta Leandro da. Aspectos da avaliação da competência informacional em instituições de ensino superior. Em questão, Porto Alegre, v. 18, n.1, p. 141-154, jan./jun. 2012. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/22081/19795> Acesso em: 30 ago. 2018.

ZINN, Alexandra César; GASQUE, Kelley Cristine Gonçalves Dias. A construção de um programa de letramento informacional e arte educação. RDBCI: Revista Digital de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Campinas, v. 15, n. 1, p. 171-188, jan. 2017. Disponível em: <https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/rdbci/article/view/8646067>. Acesso em: 16 mar. 2018.

Published

2019-01-21

How to Cite

Gerlin, M. N. M., Matta, M. L., & Nunes, D. B. (2019). Training program in information literacy: cooperation networks between the subjects that work in spaces of information, education and culture. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 12(2), 493–514. https://doi.org/10.26512/rici.v12.n2.2019.22032