Re-enchant the Voice on stage

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.56133

Keywords:

Vocal Practices and Poetics, Re-Enchantment, Feminism, Anticolonialism, Performing Arts

Abstract

This text develops conceptual reflections on vocal listening and production in their technical and poetic perspectives for the stage based on studies by feminist philosopher Silvia Federici. Federici revisits and problematizes current society from the perspective of gender relations, which are directly linked to (and serve) the capitalist economic and political system. From this context, the text moves thoughts on principles of vocal production for the stage, dialoguing and observing how the social and economic problems structured by capitalism can also be perceived in vocal practices in art, in addition to pointing out clues and keys of thought for feminist and anti-colonial practices and poetics of the voice on stage.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Daiane Dordete , Universidade do Estado de Santa Catarina - UDESC, Florianópolis/SC, Brasil

Professora Associada IV do Departamento de Artes Cênicas da UDESC - Universidade do Estado de Santa Catarina, na área de voz/interpretação, e do Programa de Pós-graduação em Teatro da UDESC. Diretora de Extensão, Cultura e Comunidade do Centro de Artes da UDESC (gestão 2017-2021). Doutora e Mestra em Teatro pela UDESC. Bacharela em Artes Cênicas com habilitação em Interpretação Teatral pela FAP - Faculdade de Artes do Paraná (UNESPAR). Foi conselheira Estadual de Cultura de Santa Catarina na representação da FECATE - Federação Catarinense de Teatro, entre os anos de 2017 e 2019. É membra do Conselho Municipal de Políticas Culturais de Florianópolis, representando a UDESC (2019-2021). É membra da Comissão de Avaliação de Incentivo à Cultura - CAIC, de Florianópolis, representando a UDESC. É membro da Associação Brasileira de Pesquisa e Pós-graduação em Artes Cênicas (ABRACE). É atriz, diretora, dramaturga, contadora de histórias e poeta. Pesquisa nas áreas de voz, atuação, performance, teatro performativo, teatro narrativo, contação de histórias, teatro feminista, teoria crítica feminista e estudos de gênero.

References

CAVAREIRO, Adriana. Vozes Plurais: filosofia da expressão vocal. Tradução de Flávio Terrigno Barbeitas. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2011.

FEDERICI, Silvia. Calibã e a Bruxa: Mulheres, Corpo e Acumulação Primitiva. Tradução Coletivo Sycorax. São Paulo: Editora Elefante, 2017.

FEDERICI, Silvia. Reencantando o Mundo: Feminismo e a Política dos Comuns. Tradução Coletivo Sycorax. São Paulo: Editora Elefante, 2022.

hooks, bell. Ensinando comunidade: uma pedagogia da esperança. Tradução Kenia Cardoso. São Paulo: Editora Elefante, 2021.

JACOBS, Daiane Dordete Steckert. Voz, Gênero e Performance. São Paulo: Editora Hucitec, 2021.

PRECIADO, Paul B. Um apartamento em Urano: crônicas da travessia. Tradução Eliana Aguiar. 1a. ed. Rio de Janeiro: Zahar, 2020.

SIMAS, Luiz Antônio; RUFINO, Luiz. Encantamento: sobre política de vida. Rio de Janeiro: Mórula Editorial, 2020, E-book.

Published

2024-12-30

How to Cite

Dordete , D. (2024). Re-enchant the Voice on stage. Voz E Cena (Voice and Scene), 5(02), 215–224. https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.56133

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.