Stellar Bodies and Fake Brights

somatic-vocal procedures in dance composition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.54590

Keywords:

Somatics, Vocal Dance, Somatic Voice, Body-Mind Centering, Artistic Practice as Research, Corpoetics Anatomy

Abstract

Based on the field of Somatics and its wide spectrum of possibilities for vocal practices on stage, this text details some of the vocal-somatic procedures from the compositional process of the choreographic piece Corpos Estelares e Falsos Brilhantes (Stellar Bodies and Fake Brights) (2023), inspired by the musical universe of Brazilian singer Elis Regina. Based on the emerging methodology of Artistic Practice as Research, the documentation generated during the process feeds the critical reflection posited. Among the procedures developed, it is highlighted the deepening of the somatic system Body-Mind CenteringSM (BMCSM), specifically its praxis with the Basic Neurocellular Patterns (BNP) and the Endocrine System, in addition to the Somatic Musical Listening (SML) This research highlights emergent ways of working with somatic voices in dance composition processes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Diego Pizarro, Instituto Federal de Brasília - IFB, Brasília/DF, Brasil

Artista da dança e do teatro. Professor efetivo da Área de Dança do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Brasília (IFB), desde 2010, onde coordena o grupo de pesquisa CEDA-SI – Coletivo de Estudos em Dança, Somática e Improvisação. Realizou pesquisa pós-doutoral (2022-2023) sobre Somática da Voz na Universidade de Brasília, bolsista CAPES/BRASIL. É professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas da Universidade Federal da Bahia (PPGAC/UFBA), desde 2022, onde também finalizou o Doutorado (2020), com período sanduíche na University of North Carolina at Greensboro (UNCG, 2019), supervisionado pela Dra. Jill Green. Recebeu o Prêmio Capes de Tese 2021 na área de Artes, com o trabalho Anatomia Corpoética em (de)composições: três corpus de práxis somática em dança. É professor certificado em Body-Mind CenteringSM e outras aventuras somáticas.

References

APOSHYAN, Susan. Inteligência Natural: integração corpo-mente e desenvolvimento humano. Tradução de Leila Mascioli. São Paulo: Manole, 2001.

AS CURVAS DA ESTRADA DE SANTOS. Intérprete: Elis Regina. Compositores: Erasmo Carlos e Roberto Carlos. In: ... EM PLENO VERÃO. Intérprete: Elis Regina. Produtor: Nelson Motta, [S. l.]: CBD-Philips, 1998 [LP (1970)]. 1 CD, faixa 6. Disponível em: https://youtu.be/qpvnBoYmF-E?si=YbVOHCwJLEhIMNyA. Acesso em: 20 dez. 2024.

BAINBRIDGE COHEN, B. Basic neurocellular patterns: exploring developmental movement. El Sobrante: Burchfield Rose Publishers, 2018a.

BAINBRIDGE COHEN, B. Breathing & Vocalization Manual. Textos escritos de 1988 a 2006. Amherst, MA: The School for Body-Mind Centering®, 2014.

BAINBRIDGE COHEN, B. Embodying the embryological foundations of Movement. Apostila de curso. Berkeley, CA: School for Body-Mind Centering, 2018b. Não publicado.

BAINBRIDGE COHEN, B. Sentir, perceber e agir: educação somática pelo método Body-Mind Centering®. Tradução de Denise Maria Bolanho. São Paulo: Edições Sesc São Paulo, 2015a.

BAINBRIDGE COHEN, B. Sistema Endócrino. Apostila de curso de formação. São Paulo: Corporalmente e The School for Body-Mind Centering®, 2021.

BAINBRIDGE COHEN, B. The Mechanics of Vocal Expression. El Sobrante, CA: Burchfieldrose, 2015b.

BARDI, P.; KAPADOCHA, C. On Voice Movement Integration (VMI) practice: wakening resonance in the moving body. In: KAPADOCHA, C. (org.). Somatic Voices in Performance Research and Beyond. New York: Routledge, 2021. p. 51-60.

BISPO DOS SANTOS, Antônio. A terra dá a terra quer. São Paulo: Ubu Editora/Piseagrama, 2023.

BÔSCOLI, João Marcelo. Elis e eu: 11 anos, 6 meses e 19 dias com minha mãe. São Paulo: Planeta, 2019.

CABARÉ. Intérprete: Elis Regina. Compositores: Aldir Blanc e João Bosco. Produtor: Mazola. In: ELIS. Intérprete: Elis Regina, [S. l.]: CBD-Phonogram/Philips, Brasil, 1998 [LP (1973)]. 1 CD, faixa 6. Disponível em: https://youtu.be/5ZZg0DWHJ3c?si=vyAGTq3WXCVYPmRy. Acesso em: 20 dez. 2024.

COLLINS, Harry. Tacit and Explicit Knowledge. Chicago: The University of Chicago Press, 2010.

DYNAMICS of breathing: a Body-Mind Centering approach to embodied anatomy. Bonnie Bainbridge Cohen. El Sobrante, CA: Burchfield Rose Publishers, [2010b]. DVD, 5 discos (483 min.), son., color.

DYNAMICS of vocalization: a Body-Mind Centering approach to embodied anatomy. Bonnie Bainbridge Cohen. El Sobrante, CA: Burchfield Rose Publishers, [2010a]. DVD, 6 discos (579 min.), son., color.

ECHEVERRIA, Regina. Furacão Elis. São Paulo: Ediouro, 2007.

EDDY, M. A brief history of somatic practices and dance: historical development of the field of somatic education and its relationship to dance. Journal of Dance and somatic Practices, v. 1, n. 1, p. 5-27, 2009.

EDDY, M. Mindful Movement: the evolution of the somatic arts and conscious action. E-book. Bristol, UK e Chicago, USA: Intellect, 2016.

ELIS ao vivo - 1977. Intérprete: Elis Regina. Produtor: Zuza Homem de Mello. Direção musical: César Camargo Mariano. Gravação realizada no dia 25/07/1977, no Palácio de Convenções do Anhembi, durante o Fino da Música nº 3. São Paulo: Velas, Brasil, 1995. 1 CD. Disponível em: https://www.youtube.com/playlist?list=PL3D31CC294C91AB2E. Acesso em: 20 dez. 2024.

FARIA, Arthur de. Elis: uma biografia musical. Porto Alegre: Arquipélago editorial, 2015.

FERNANDES, Ciane. Dança Cristal: da arte do movimento à abordagem somático-performativa. Salvador: Edufba, 2018.

FERNANDES, Ciane. Quando o Todo é mais que a Soma das Partes: somática como campo epistemológico contemporâneo. Revista Brasileira de Estudos da Presença, Porto Alegre-RS, v. 5, n. 1, p. 9-38, jan./abr. 2015. Disponível em: https://www.seer.ufrgs.br/presenca/issue/view/2365. Acesso em: 15 jan. 2020.

FERNANDES, Ciane; PIZARRO, Diego; SCIALOM, Melina. Prática Artística como Pesquisa, Somática e Ecoperformance. São Paulo: Giostri, 2024.

FERNANDES, Ciane; PIZARRO, Diego; SCIALOM, Melina. Somática e Prática como Pesquisa em Dança. Revista Brasileira de Estudos em Dança, Rio de Janeiro, v.2, n. 2, p. 200-223, 2022. Disponível em: https://revistas.ufrj.br/index.php/rbed/article/view/55319. Acesso em: 10 dez. 2024.

FERNANDES, Ciane; PIZARRO, Diego; SCIALOM, Melina. Towards an embodied spirituality: Laban’s principles in the expanded field of environmental performance. Dance, Movement and Spiritualities, v.10, n.1, p. 13-32, 2023.

FORTIN, S. Nem do lado direito, nem do lado do avesso: o artista e suas modalidades de experiências de si e do mundo. In: WOSNIAK, Cristiane; MARINHO, Nirvana. O avesso do avesso do corpo: educação somática como práxis. Joinville: Nova Letra Gráfica e Editora, 2011. p. 25-42.

GOMES, Ninoska. Embodying the structures and functions of the body. Somatics: magazine journal of the bodily arts and sciences, Novato, v. 4, n. 2, p. 49-54, primavera/verão, 1986.

HANNA, T. Bodies in revolt: a primer in somatic thinking. 2ª. edição. Novato, CA: Freeperson Press, 1985 [1970].

HANNA, T. Corpos em revolta: uma abertura para o pensamento somático. 2ª. edição. Tradução de Vicente Barretto. Rio de Janeiro: Edições MM, 1976a.

HANNA, T. The field of somatics. Somatics: magazine journal of the bodily arts and sciences, Novato, CA, v. 1, n. 1, p. 30-34, 1976b. Disponível em: https://somatics.org/library/htl-fieldofsomatics. Acesso em: 16 dez. 2019.

JOHNSON, Don H. Body: recovering our sensual wisdom. 2ª. edição. Berkeley, California: North Atlantic Books, 1992 [1983].

KAPADOCHA, C. I touch-I breathe-I move-I voice-I speak: Somatic logos toward social care. Voz E Cena, Brasília, v. 5, n. 1, p. 34-51, 2024. Disponível em: https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i01.54583. Acesso em: 10 dez. 2024.

LIGNELLI, César. Sons e(m) Cena: Parâmetros do Som. 2ª ed. Curitiba: Editora Appris, 2019.

MARIA, Júlio. Elis Regina: Nada será como antes. São Paulo: Master Books, 2015.

MARIANO, César Camargo. Solo: Cesar Camargo Mariano - Memórias. São Paulo: Leya, 2011.

NADA SERÁ COMO ANTES. Intérprete: Elis Regina. Compositores: Milton Nascimento e Ronaldo Bastos. In: ... ELIS - 1972. Intérprete: Elis Regina. Produtor: Roberto Menescal, [S. l.]: CBD-Philips, 1998 [LP (1972)]. 1 CD, faixa 3. Disponível em: https://youtu.be/4XMidO6iDsY?si=HBPbzxfKekypmHu2. Acesso em: 20 dez. 2024.

NO CÉU DA VIBRAÇÃO. Intérprete: Elis Regina. Compositor: Gilberto Gil. In: ELIS no Céu da Vibração 1968-1981. Intérprete: Elis Regina. Produtor: Rodrigo Faour. Rio de Janeiro: Universal Music do Brasil, 2012 [1980]. 1 CD, faixa 25. Disponível em: https://youtu.be/-f7sYoCCjdo?si=A5O-kUByIM44UZXf . Acesso em: 20 dez. 2024.

PIZARRO, D. Anatomia Corpoética em (de)composições: três corpus de práxis somática em dança. 2020. 446 f. il. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) - Escola de Teatro / Escola de Dança, Programa de Pós-graduação em Artes Cênicas, Universidade Federal da Bahia - UFBA, Salvador, 2020.

PIZARRO, D.; BRITO, N. Dinâmicas somáticas da voz na anatomia experiencial do método Body-Mind Centering™. Repertório, Salvador-BA, ano 21, n. 30, p. 260-280, 2018. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/25063. Acesso: 10 out. 2019.

PIZARRO, D.; VILELA, L. F. Ondas de movimentos e vocalizações dançantes em poéticas da ontogenia. CONGRESSO DA ASSOCIAÇÃO BRASILEIRA DE PESQUISA E PÓS-GRADUAÇÃO EM ARTES CÊNICAS - ABRACE, 12, 2023, Belém. Anais [...]. Viçosa: Asa Pequena, 2024. p. 91-104.

PIZARRO, Diego. Love, Empathy and Compassion: sources of the embodiment processes. Currents, [S. l.], v. 25, n. 1, p. 14-20, 2022. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1aGMI9a5tlTKCxDrN1rP7L¬R659LSqZ6DJ/view?usp=sharing. Acesso: 20 set. 2023.

PIZARRO, Diego; VIEIRA, Sulian. Editorial Dossiê Temático - Somática da Voz: conhecimento corporalizado na experiência integrada voz-movimento. Revista Voz e Cena, Brasília, v. 05, n. 01, p. 6-14, 2024. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/55046 . Acesso em: 10 dez. 2024.

ROLNICK, Suely. Cartografia Sentimental: transformações contemporâneas do desejo. Porto Alegre: Sulina; Editora da UFRGS, 2007.

SCHOENWOLF, Gary C. et al. Larsen embriologia humana. 5a. edição. Coordenação de Cristiano Carvalho Coutinho. Tradução de Adriano Zuza e Alcir Fernandes. Rio de Janeiro: Elsevier, 2016.

SCIALOM, M. Laboratório de Pesquisa: metodologia de pesquisa corporalizada em artes cênicas. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 11, n. 4, p. 1-28, 2021.

SINAL FECHADO. Intérprete: Elis Regina. Compositor: Paulinho da Viola. In: TRANSVERSAL DO TEMPO. Intérprete: Elis Regina. Produtores: César Camargo Mariano, Aldir Blanc e Maurício Tapajó. Gravado ao vivo no Teatro Ginástico, Rio de Janeiro-RJ, entre 6 e 9 de abril de 1978. [S. l.]: Phonogram/Philips, 1998 [LP (1978)]. 1 CD, faixa 2. Disponível em: https://youtu.be/slBVPPjBnCI?si=lMfKWYa-f4fyHu5t. Acesso em: 20 dez. 2024.

VARELA, Francisco J. Ethical Know-How: action, wisdom, and cognition. Stanford: Stanford University Press, 1999.

VIEIRA, Sulian; LIGNELLI, César. Narrativas atitudes e parâmetros do som: A voz e a palavra em uma aproximação pragmática. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 7, n. 2, p. 4-13, 2018. Disponível em: https://doi.org/10.20396/pita.v7i2.8651448. Acesso em: 19 dez. 2024.

Published

2024-12-30

How to Cite

Pizarro, D. (2024). Stellar Bodies and Fake Brights: somatic-vocal procedures in dance composition. Voz E Cena (Voice and Scene), 5(02), 258–293. https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i02.54590

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Similar Articles

1 2 3 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.