Introduction to Lessac's work in a university pedagogical context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i01.54558

Keywords:

Arthur Lessac, Somatic education, Body-voice, Body and vocal energies, Performing Arts Course

Abstract

This article presents an excerpt from the report on the pedagogical experience described in the thesis The State of Tuning for Acting articulated from elements of Lessac's Kinesensic Training, defended at UFBA, in 2020. It emphasizes the contribution of Performing Arts students of UFGD by sharing their testimonies about their experiences in an elective discipline that combined aspects from the somatics field and body-voice dynamics. By adapting aspects of the American researcher's work in a Brazilian university context, it was possible to combine body, voice and acting content, which tend to appear separate, due to the course's curricular structure.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Regina Tocchetto de Oliveira, Universidade Federal da Grande Dourados - UFGD, Dourados/MS, Brasil

Maria Regina Tocchetto de Oliveira (Gina Tocchetto) fez pós-doutorado na área da Direção Teatral em 2023 na UFRGS.  É Doutora pela UFBA  (2020), Mestre em Estudos de Teatro pela Universidade de Lisboa (2008) e Bacharel em Interpretação Teatral pela UFRGS (1991). É professora adjunta do Curso de Artes Cênicas da UFGD e facilitadora certificada pelo Instituto Lessac de Treinamento e Pesquisa (LTRI).

References

BARRICHELO-LINDSTROM, Viviane. Voz ressoante em alunos de teatro: correlatos perceptivo-auditivos e acústicos da emissão treinada Y-Buzz de Lessac. 2007. Dissertação de Mestrado - UNIFESP, PPG em Distúrbios da Comunicação Humana, São Paulo.

FERNANDES, Ciane. Quando o Todo é Mais que a Soma das Partes: somática como campo epistemológico contemporâneo. Rev. Bras. Estud. Presença, Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 9-38, jan-abr 2015. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/presenca/article/view/47585/32478 . Acesso em: 13 abr. 2019.

GREBLER, Maria Albertina Silva; PIZARRO, Diego. A somática e as artes da cena: fricções da experiência e sua influência no ensino superior e na cultura contemporânea - parte I. Repertório, Salvador, ano 21, n.31, p. 8-24, 2018.2. Disponível em: https://portalseer.ufba.br/index.php/revteatro/article/view/28986 . Acesso em: 10 nov. 2019.

KINGHORN Deborah; LESSAC, Arthur. Essential Lessac: honouring the familiar in body, mind, spirit. Barrington, NH: RMJ Donald Fine Books and Plays, 2014.

LESSAC, Arthur. Body Wisdom: The Use and Training of the Human Body. New York: Lessac Research, 1978.

LESSAC, Arthur. The use and training of the human voice. New York: McGraw-Hill, 1997.

OLIVEIRA, Maria Regina Tocchetto de. As Energias Corporais no Trabalho do Ator. 2008. 103f. Dissertação (Mestrado em Estudos de Teatro) - Faculdade de Letras, Universidade de Lisboa, Lisboa. 2008. Disponível na Biblioteca Carlos Barbosa do Instituto de Artes da UFRGS.

OLIVEIRA, Maria Regina Tocchetto de. O estado de sintonia para a atuação articulado a partir de elementos do Treinamento Kinesensic de Lessac. 2020. 230 f. Tese (Doutorado) - Escola de Teatro, Universidade Federal da Bahia, Salvador, 2020.

OLIVEIRA, Maria Regina Tocchetto de. Arthur Lessac: um ensaio sobre as energias corporais no treinamento do ator. R. bras. est. pres., Porto Alegre, v. 3, n. 2, p. 582-600, maio/ago. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2237-26602013000200582&lng=en&nrm=iso&tlng=pt . Acesso em: 15 out. 2016.

ROCHA, Valéria Cristina Machado. O prazer em dançar a voz e o Contato Improvisação: possibilidades para uma Voice Jam Session. Revista Voz e Cena - Brasília, v. 04, nº 01, janeiro-junho/2023 - pp. 257-270. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/ . Acesso em: 30 mar. 2024.

SA WORKSHOP, Pretoria. Principles of Lessac Kinesensic Training. Prepared for South Africa Workshop January 2019. From Body Wisdom by Arthur Lessac, 2019.

Published

2024-07-31

How to Cite

Oliveira, M. R. T. de. (2024). Introduction to Lessac’s work in a university pedagogical context. Voz E Cena (Voice and Scene), 5(01), 88–112. https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i01.54558

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories