bodyVoice_space
the art of the living body with sound and movement
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v5i01.54351Keywords:
Voice on stage, Integration, Somatics, Campo de Visão (Field of Vision), CreativityAbstract
This article is part of the reflections of an ongoing master's research project, which aims to investigate voice training for the stage, by integrating three main axes: the BMCˢᵐ (Body-Mind Centeringˢᵐ) somatic approach as a tool for body structuring and experienced anatomical knowledge, Vocal Pedagogy and Physiology, and the improvisational choir game “Campo de Visão” (Field of Vision). This research project seeks integration, creativity and bodyVoice skill development, with special attention to the uniqueness and creative processes of the artists.
Downloads
References
ANUARDO, Ana. Psoas, o músculo da alma. Blog Instituto Mood. 2017. Disponível em: https://www.institutomood.com.br/blog/psoas-o-musculo-da-alma/. Acesso em: 05 maio 2024.
ARISTOTELES. Aristotele Metafísica. Trad. Proprietà Rusconi Libri. São Paulo: Edições Loyola, 2002.
BAINBRIDGE COHEN, Bonnie. Sentir, Perceber e agir: Educação somática pelo método Body-Mind Centering®. Tradução de Denise Maria Bolanho. São Paulo: SESC, 2015.
BEHLAU, Mara; AZEVEDO, Renata; MADAZIO, Glaucya. Anatomia da laringe e fisiologia da produção vocal. In: BEHLAU, Mara (Org.). Voz: O Livro do Especialista. Vol. 01. Rio de Janeiro: Revinter, 2001. p. 01-51.
CAMARGO, Marcos H. Arte e pensamento estético. Londrina: Syntagma Editores, 2021.
DAVINI, Silvia Adriana. Cartografias da voz no teatro contemporâneo. Tradução de Patrícia Cohan. Brasilia: Universidade de Brasilia PPGCEN, 2019.
DELLA MONICA, Francesca. Prefácio. In: MALETTA, Ernani. Atuação Polifônica: Princípios e Práticas. Belo Horizonte: UFMG, 2021.
FABIÃO Eleonora. Corpo cênico, estado cênico. Revista Contrapontos, vol. 10 - n. 3 - p. 321-326. set-dez 2010.
FELD, Steven. From Ethnomusicology to Echo-Muse-Ecology: Reading R. Murray Schafer in the Papua New Guinea Rainforest. The Soundscape Newsletter, Burnaby, Canada, Simon Fraser University, n. 8, p. 4-6, jun. 1994.
HANNA, Thomas. Corpos em revolta: a evolução - revolução do homem do século XX em direção à cultura somática do século XXI. Tradução de Vicente Barreto. São Paulo: Edições MM, 1972.
KLEIN, Susan. Klein Technique™ Book, Susan Klein School of Movement and Dance. New York City, NY: 2005, 2013.
LAZZARATTO, Marcelo Ramos. Campo de Visão: exercício de linguagem cênica. São Paulo: Escola Superior de Artes Célia Helena, 2011.
LAZZARATTO, Marcelo. Campo de Visão: um exercício de alteridades. Campinas: Unicamp, 2023.
LAZZARATTO, Marcelo. O Campo de Visão e o Corpo-Perceptivo. Olhares - Revista da Escola Superior de Artes Célia Helena, São Paulo, v. 1, n. 1, p. 28-32, 2009.
LIMA, Patricia, de. Pistas somáticas para um estudo da corporeidade: uma aprendizagem das sensações. Fractal: Revista de Psicologia, Fortaleza, Universidade Federal do Ceará, v. 29, n. 2, p. 168-176. maio.-ago. 2017.
MALETTA, Ernani. Atuação Polifônica: Princípios e Práticas. Belo Horizonte: UFMG, 2021.
MATOS, Edilene. Memória, Corpo e Voz: teatralidade das poéticas vocais. In: ASSUNÇÃO, Luiz; MELLO, Beliza Áurea de Arruda (orgs.). Paul Zumthor: Memórias das Vozes. São Paulo: Assimetria, 2018.
MATURANA R., Humberto; VARELA GARCIA, Francisco J; ACUÑA LLORENS, Juan. De maquinas e seres vivos: autopoiese: a organização do vivo. 3.ed. Porto Alegre: Artes Medicas: 1997.
ORLANDI, Eni Puccinelli. As formas do silêncio, no movimento dos sentidos. Campinas: UNICAMP. 2007.
PEES, Adriana Almeida. Body-Mind Centering®: a dança e a poética nas linhas dançantes de Paul Klee. Rio de Janeiro: Livros Ilimitados, 2016.
PIZARRO, Diego. Anatomia corpoética em (de)composições: três corpus de práxis somática em dança. 2020. Tese (Doutorado em Artes Cênicas) – Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Salvador, 2020. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/32962. Acesso em: 28 fev. 2024.
RIESCH, Annelise. Lebendige Stimme: Stimmbildung für Sprache und Gesang. Deutschland: Schott & Co Ltd, 1972.
ROSSETO, Robson. O Exercício Campo de Visão na Formação do Espectador-artista- professor. Revista Científica - FAP, Curitiba, v. 14, n. 1, p. 91-112, jan./jun. 2016.
SCHAFER, Murray. O Ouvido Pensante. São Paulo: UNESP, 1991.
SILVA, Rosemeri Rocha da. Uno, mapa de criação: ações corporalizadas de um corpo propositor num discurso em dança. 2013. Tese (Doutorado) – Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Salvador, 2013. Disponível em: https://repositorio.ufba.br/handle/ri/27495. Acesso em: 15 mar. 2024.
SOUZA, Beatriz Adeodato Alves de. Dança como forma material de pensamento: tessituras entre fazer e saber. 2021. Tese. (Doutorado). Universidade Federal da Bahia, Programa de Pós-Graduação em Artes Cênicas, Salvador, 2021. Disponível em https://repositorio.ufba.br/handle/ri/32729. Acesso em 19 jun. 2024.
SPRITZER, Mirna. Poética da Escuta. Revista Voz e Cena, Brasília, v. 01, n. 01, p. 33-44, jan-jun. 2020.
SUNDBERG, Johan. Ciência da Voz: Fatos sobre a Voz na Fala e no Canto. Tradução de Gláucia Lais Salomão. São Paulo: Universidade de São Paulo, 2ª reimp., 2022.
TOMATIS, Alfred. The ear and language. Trad. Billie M. Thompson. Canadá: Moulin Publishing, 1993.
UESHIBA, Morihei. BUDÔ, Ensinamentos do Fundador do Aikidô. Tradução de Paulo C. de Proença. São Paulo: CULTRIX, 1991.
VIEIRA, Marcilio Souza. Abordagens somáticas do corpo na dança. Rev. Bras. Estud. Presença. Porto Alegre, v. 5, n. 1, p. 127-147, jan./abr. 2015. Disponível em https://www.seer.ufrgs.br/presenca. Acesso em: 20 mar. 2024.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.