Connections between the use of the stick microphone and the accuracy of the singing voice of the Musical Theatre Artist in training

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.51280

Keywords:

Microphone, Musical Theatre, Dramaturgical Line, Voice, Precision

Abstract

In this article, paths are investigated to reflect on a possible dramaturgical line of the relationship between the Musical Theatre Artist in training and the microphone, focusing on precision. The article is divided into three axes, the first looks at how the voice behaves in space; the second observes the voice in the microphone, which takes into account the way of holding the microphone, directionality, proximity and distance; the third observes a mapping of the song to be sung and a kind of choreography. To exemplify possibilities for using the equipment, videos were made exploring this possible dramaturgical line, with the aim of highlighting the song's potential.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Júlia Barcelos, Universidade de Brasília - UnB, Brasília/DF, Brasil

Artista de Teatro Musical em formação; discente do curso de bacharelado em Interpretação Teatral na Universidade de Brasília; Participante do grupo Vocalidade e Cena (CNPq).

César Lignelli, Universidade de Brasília - UnB, Brasília/DF, Brasil

Associate Professor of Voice and Performance at the Performing Arts Department (CEN) and the Postgraduate Programs in Art (PPG-Arte) and Postgraduate Programs in Performing Arts (PPG-CEN) at the University of Brasília. Post-Doctorate by the Advanced Program of Contemporary Culture at the Federal University of Rio de Janeiro (2014 - 2015). He holds a PhD in Education and Communication, FE / Universidade de Brasília (2011); Master in Art and Technology in the research line Compositional Processes for the Scene, IDA / UnB (2007); Graduated in Performing Arts at the Federal University of the State of Rio de Janeiro (2000). Leader of the Vocalidade & Cena Research Group (CNPq since 2003). Editor of the Journal Voz e Cena. Member of the VASTA Voice and Speech Trainers Association (since 2016). Author of the book Sons e (m) Cenas (2014 and 2019 - second edition), co-organizer of the book Práticas, Poéticas e Reverios Vocales (2019) and numerous articles published in qualified journals. Researches and guides themes involving sounds, aesthetics and pedagogies. Spoken and sung word. Glossolalias.Vocalities and education. Vocalities and movement. Vocalities and technologies. Vocalities and culture. Sound. Scene music. Scenic music. He regularly develops aesthetic productions in partnership with the theater groups Desvio, Sutil Ato, alaOca, Teatro do Concreto and Trupe dos Argonautas. Since 2017, together with Grupo Desvio, he has traveled with DeBanda through Brazil, Singapore, Argentina, Uruguay, Paraguay, Chile and Peru.

References

ANTUNES, Jorge. Sons novos para a voz. Brasília: Editora Sistrum, 2007.

BONFITTO, M. Tecendo os sentidos: a dramaturgia como textura. Pitágoras 500, Campinas, SP, v. 1, n. 1, p. 56–61, 2011. DOI: 10.20396/pita.v1i1.8634753. Disponível em: https://periodicos.sbu.unicamp.br/ojs/index.php/pit500/article/view/8634753. Acesso em: 4 dez. 2023.

BRANCALIONI Ana Rita; BONINI Joviane Bagolin; GUBIANI Marileda Barrichelo, KESKE-SOARES Márcia. Distúrb Comun, São Paulo, 24(1): 101-107, 2012.

BENNET, Roy. Uma breve história da música. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed. 1986.

CANDÉ. Roland. História universal da música. São Paulo: Martins Fontes. 2001.

CARDOSO, Adriana.; FERNANDES, Angelo; CARDOSO, Cassio. Breve história do Teatro Musical no Brasil, e compilação de seus títulos. Revista Música Hodie, Goiânia, v. 16, n. 1, 2016. Disponível em: https://revistas.ufg.br/musica/article/view/42982. Acesso em: 10 jun. 2023.

DO VALLE, Solón. Microfones. Rio de Janeiro: Editora Música & Tecnologia LTDA, 2015.

ESTEVES, Gerson. A BROADWAY NÃO É AQUI Teatro musical no Brasil e do Brasil Uma diferença a se estudar. São Paulo. Programa de Mestrado em Comunicação/ Faculdade Cásper Líbero. 2014. Dissertação (mestrado em comunicação).

FERREIRA, A. B. H. Novo Aurélio Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. 3ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

FERREIRA, Plínio Gonçalves Bueno; MACIEL, Carlos Dias. Projeto de filtros para equalização, nivelação e simulação sonora de microfones e alto-falantes e referência padrão. 2014, Anais.São Paulo, SP: Pró-Reitoria de Pesquisa/USP, 2014. Disponível em: https://uspdigital.usp.br/siicusp/cdOnlineTrabalhoObternumeroInscricaoTrabalho=1777&numeroEdicao=22&print=S. Acesso em: 04 dez. 2023.

GODINHO, Ruy. Então, foi assim? Os bastidores da criação musical brasileira. Brasília: Abravídeo. 2009.

GODOIS, Ivo. Sonoridades das Cenas. A Luz em Cena: Revista de Pedagogias e Poéticas Cenográficas. Florianópolis. 2022. N. 4. V. 2. Disponível em: https://www.periodicos.udesc.br/index.php/aluzemcena/article/view/23095 - acesso em: 10, jun. 2023.

LAZZARINI, Victor. Elementos de acústica. Maynooth: Music Department of National University of Ireland, 1998.

LIGNELLI, César. Sons e(m) cena: parâmetros do som (Tomo 1), 2.ed - Curitiba: Appris, 2020.

MUNDIM, Tiago. Broadway ou West End: Influências dos musicais anglófonos na produção dos musicais no (e do) Brasil. Florianópolis. V. 2. N. 41. P. 1-31. 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20441 - acesso em: 10 jun. 2023.

MUNDIM, Tiago Elias. Broadway ou West End: influências dos musicais anglófonos na produção dos musicais no (e do) Brasil. Urdimento - Revista de Estudos em Artes Cênicas. Dossiê Temático: O Teatro Popular Musical e suas multiplicidades. Florianópolis, v.2, n. 41, pp. 1-31, 2021. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/urdimento/article/view/20441 .

NEVES. José. Música contemporânea brasileira. Rio de Janeiro: Contra Capa Livraria. 2008.

RUBIM, Mirna. Teatro Musical Contemporâneo no Brasil: sonho, realidade e formação profissional. Revista Poiésis, v. 11, n. 16, p. 40-51, 31 dez. 2010.

RUBIM, Mirna. Voz. Corpo. Equilíbrio. Rio de Janeiro: Thieme Revinter Publicações, 2019.

SCHAFER, Murray. A afinação do mundo. São Paulo: Editora Unesp. 2011.

VENEZIANO, Neyde. Teatro Musical: da tradição ao contemporâneo. Revista Poiésis. Rio de Janeiro. N. 16. V. 11. 2010. Disponível em: https://periodicos.uff.br/poiesis/article/view/26967/15671 - acesso em: 10, jun. 2023.

Published

2023-12-30

How to Cite

Barcelos, J., & Lignelli, C. (2023). Connections between the use of the stick microphone and the accuracy of the singing voice of the Musical Theatre Artist in training. Voz E Cena (Voice and Scene), 4(02), 154–173. https://doi.org/10.26512/vozcen.v4i02.51280

Issue

Section

Articles - Continuous Flow

Categories

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>