Miau, by Victor Flusser

the challenges of rebuilding and assembling a composition

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42300

Keywords:

Contemporary Music Education, Children and Youth Voices, Creative Practices, Recording and mixing techniques, Making music remotely

Abstract

This article brings reflection, questions and solutions related to the montage of Miau, by Victor Flusser, and shows its adaptation to the virtual environment. It is an experience in progress, developed by G-pem - the Research Group on Music Education of Unesp. The text was inspired by the idea of Rhizome (Deleuze; Guattari, 2017); with it we constructed a path from “I” to “us”. Contents: Introduction; description of the work´s structure; reflection about the audio-guide; questions about the montage of the Gestural Canon; specificities of children's and youth´s voices; description of chosen techniques in the audio production. In these parts we point out the questions that came up and the solutions we found.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Marisa Trench de Oliveira Fonterrada, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - IA Unesp, São Paulo/SP, Brasil

Professora Livre-Docente em Técnicas de Musicalização pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. Coordenadora do Grupo de Pesquisa em Educação Musical desde 1997. Atua principalmente nos seguintes temas: educação musical, música, canto coral, ecologia acústica.

Samuel Campos de Pontes, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - IA Unesp, São Paulo/SP, Brasil

Doutorando em Educação Musical no Programa de Pós-graduação em Música do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. São Paulo-SP. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Musical (G-pem, IA/Unesp).Tem experiência na Educação Básica e no Ensino Superior.

Paula Maria Aristides de Oliveira Molinari, Universidade Federal do Maranhão - UFMA, São Bernardo/MA, Brasil

Doutora em Comunicação e Semiótica PUC/SP (2010 - 2013). Professora do Curso de Licenciatura em Linguagens e Códigos/Música da UFMA - Universidade Federal do Maranhão. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Musical (G-pem, IA/Unesp)



Maria Cristina Martins Pereira, Fábrica-Escola de Humanidades - São Paulo/SP, Brasil

Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Musical (G-pem, IA/Unesp). Possui graduação em Regência pelo Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. É professora de Música na Fábrica-Escola de Humanidades, em São Paulo. Tem experiência em escrita de arranjos e regência coral.

Lívia Pereira Martins, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - IA Unesp, São Paulo/SP, Brasil

Mestranda em Educação Musical no Programa de Pós-graduação em Música do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. São Paulo-SP. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Musical (G-pem, IA/Unesp). Percussionista e educadora musical.

Ana Lúcia Iara Gaborim Moreira, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS, Campo Grande/MS, Brasil

Doutora em Artes-Música pela Universidade de São Paulo. Professora de Regência, Canto Coral, Técnica e Expressão Vocal do curso de Licenciatura em Música da Universidade Federal do Mato Grosso do Sul. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Musical (G-pem, IA/Unesp).

Bruno Teixeira de Mello Millan, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - IA Unesp, São Paulo/SP, Brasil

Mestrando em Educação Musical no Programa de Pós-graduação em Música do Instituto de Artes da Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho. São Paulo-SP. Membro do Grupo de Pesquisa em Educação Musical (G-pem, IA/Unesp). Tem experiência em educação musical e como instrumentista.

Márlon Souza Vieira, Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - IA Unesp, São Paulo/SP, Brasil

Doutorando em Educação Musical e Mestre em Artes pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho - UNESP. São Paulo/SP. É membro do Grupo de Pesquisa em Educação Musical (G-pem, IA/Unesp). É professor na Prefeitura Municipal de Seropédica e na Rede Municipal do Rio de Janeiro.

References

DAFFERN, Helena; BALMER, Kelly; BRETON, Judas. Cantando juntos, mas separados: a experiência de membros e facilitadores do coral do Reino Unido durante a pandemia de Covid-19. Fronteiras em psicologia, p. 303, 2021.

DELEUZE, Gille; GUATTARI, Felix. Mil Platôs Capitalismo e Esquizofrenia 2. Vol. 1. 2ª Ed. 2ª Reimpressão. Editora 34. São Paulo: 2017.

EREN, H. C.; ÖZTUG, E. K. The implementation of virtual choir recordings during distance learning. Cypriot Journal of Educational Science. 15(5), 2020. pp. 1117-1127. https://doi.org/10.18844/cjes.v15i5.5159 .

FLUSSER, Victor; GAILLAGUET, Gérard. Miaouh Miau. Lyon: Mômeludies, n.d.

GABORIM MOREIRA, A. L. I.; EGG, M. de S. Cantando na escola: caminhos e possibilidades para a educação vocal. Revista NUPEART, Florianópolis, v. 19, n. 19, p. 34-56, 2018. DOI: 10.5965/2358092519192018034 . Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/nupeart/article/view/13128.

GOVER, Matan et al. Choir Singers Pilot-An online platform for choir singers’ practice. 2021.

GRUSHKA, Kathryn et al. A Virtual Choir Ecology and the Zoom-machinic: Visual Technologies as a Panacea for Social Isolation. Video Journal of Education and Pedagogy, v. 5, n. 1, pp. 1-16, 2021.

LEIPER, Tara. A Study of the Impact on Health and Wellbeing of Amateur Choir Singers as Face-to-Face Group Singing Moved Online. Voice and Speech Review, pp. 1-18, 2021.

RAKASIWI, Lukas Gunawan Arga; GHUFRON, Anik. The Implementation of Zoom Cloud Meeting on Choir Learning in the Covid-19 Pandemic. In: 5th International Conference on Arts Language and Culture (ICALC 2020). Atlantis Press, 2021. pp. 6-13.

TIBA, Içami. Quem ama, educa. São Paulo: Editora Gente. 2002.

WEGNER, Ana; FEITOSA, Charles; DORDETE; Daiane; MUNDIM, Tiago. Editorial/Dossiê Temático. Voz e Cena, v. 02, n. 02, julho-dezembro/2021 - pp. 06-08. ISSN: 2675-4584 - Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/41227 .

WEGNER, Ana Cristine; UHIARA, Rafaella. A Voz do ator em ambiente digital: entrevista com os sonoplastas e formadores da SP Escola de Teatro Edézio Aragão, Gregory Slivar e Raul Teixeira. Voz e Cena, v. 02, n. 02, julho-dezembro/2021 - pp. 194-211. ISSN: 2675-4584 - Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/vozecena/article/view/40320 .

Published

2022-06-27

How to Cite

Fonterrada, M. T. de O., Pontes, S. C. de, Molinari, P. M. A. de O., Pereira, M. C. M., Martins, L. P., Moreira, A. L. I. G., … Vieira, M. S. (2022). Miau, by Victor Flusser: the challenges of rebuilding and assembling a composition. Voz E Cena (Voice and Scene), 3(01), 119–146. https://doi.org/10.26512/vozcen.v3i01.42300

Issue

Section

Thematic Dossier - Articles

Categories

Most read articles by the same author(s)

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.