The Lyrical Word
games and challenges of the rhyme in performance
DOI:
https://doi.org/10.26512/vozcen.v2i01.34335Keywords:
Word, Lyrical Mode, Rime, Pragmatic, Training for PerformanceAbstract
The objective is to identify communicative potentialities and given challenges that those who act can face in the performance of lyrical theatrical texts with an emphasis on rhyme, as well as share the overcoming proposals experienced. Test procedures were adopted with three key speechs from Gota d’água (1975) by Chico Buarque and Paulo Pontes, which allowed to approach three different forms of the rhyme. Based on the premise that has guided the research group Vocalidade & Cena (2003), we opted to use pragmatic procedures that assume the word in performance as a phenomenon that transcends meanings, rising to the act: approach seen as elementary for treatment of the lyrical theatrical text.
Downloads
References
BUARQUE Chico; PONTES Paulo. Gota d’água. 2ª Edição. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 1976.
DAVINI, Silvia. Vocalidade e Cena: Tecnologias de Treinamento e Controle de Ensaio. Folhetim. Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto, Nº 15, pp. 58-73, outubro-dezembro, 2002.
DAVINI, Silvia; VIEIRA, Sulian. O tempo - A condena. Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte. Brasília: PPG-Arte, Nº 04, pp. 138-48, 2005.
GINZBURG, Jaime. Theodor Adorno e a poesia em tempos sombrios. Alea [online]. Rio de Janeiro: Programa de Pós-Graduação em Letras Neolatinas, Faculdade de Letras -UFRJ, Vol.5, Nº1, pp. 61-69, janeiro-junho, 2003.
JAKOBSON, Roman. Linguística e Comunicação. São Paulo: Cultrix, 2003.
MAIAKOVSKI, Vladmir. Poética: como fazer versos. São Paulo: Global, 1984.
MARQUES, Fernando. A palavra no palco: por que usar o verso em cena. Folhetim. Rio de Janeiro: Teatro do Pequeno Gesto, Nº 16, pp.82-9, janeiro-abril, 2003.
MOISÉS, Massaud. Dicionário de termos literários. São Paulo: Cultrix, 2004.
VIEIRA, Sulian. Abordagem pragmática de textos teatrais e a técnica da microatuação: da letra à voz e à palavra em performance. In: ALEIXO, Fernando (Org.). Práticas e poéticas vocais. Uberlândia: Editora EDUFU, vol. 1, 2014.
VIEIRA, Sulian. A Questão do Estilo no Teatro: Abordagens de Textos Teatrais entre Tradições Estéticas Ocidentais. 2013. 290f. Tese (Doutorado em Arte). Brasília: PPG-Arte, Instituto de Artes - Universidade de Brasília.
VIEIRA, Sulian. Composição de Memória: a letra, o corpo e a palavra em cena. Revista VIS: Revista do Programa de Pós-Graduação em Arte. Brasília: PPG-Arte, v. 14 Nº 01, pp.19-34, 2015.
ZUMTHOR, Paul. A letra e a voz a “literatura” medieval. São Paulo: Companhia das Letras, 1993.
ZUMTHOR, Paul. Escritura e Nomadismo. Cotia: São Paulo. Ateliê Editorial, 2005.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2010.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2021 Voz e Cena (Voice and Scene)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Readers are free to download, print and use the articles published in the journal, as long as there is always explicit mention to the authors and to the Voz e Cena journal and that there is no change in the original work. Any other use of the texts must be approved by the authors and the journal. By submitting a paper to Voz e Cena journal and having it approved, the authors agree to assign, without remuneration, the rights of first publication and the permission for the journal to redistribute that article and its metadata to the indexing and reference services that its publishers deem appropriate.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.