GRANDES DESAFIOS PARA O ENSINO DA FÍSICA NA EDUCAÇÃO CONTEMPORÂNEA

Authors

  • Marco Antônio Moreira Universidade Federal do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.7074

Keywords:

Ensino de Física;, Educação Básica;

Abstract

Physics in basic education is in crisis: besides the lack and/or dispreparation of teachers, their bad working conditions, the reduced number of class hours, and the progressive lack of identity in the curriculum, the teaching of physics in contemporary education promotes the rote learning of old contents. This situation must be changed urgently. What to do? Look for more class hours? Make physics an optional subject at high school? Teach physical concepts at elementary school? To improve and to value the teaching of physics at college level? To struggle against the university publicationism that leads to the devaluation and negligence of physics teaching at this level. Student-centered learning? Active learning? To develop talents instead of selecting talents? To develop scientific competences instead of trying to fill student’s heads with rotely learned contents. To incorporate, effectively, the technologies of information and communication to the teaching of physics? Virtual laboratories? To value the physics teachers? To change the preparation of physics teachers? . . . Well, there are many challenges.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Marco Antônio Moreira, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Instituto de Física Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS)
Caixa Postal 15051, CEP 91501-970 Porto Alegre, RS, Brasil

References

Finkel, D. (2008).Dar clase con la boca cerrada.València: Publicacións de la Universitat València.Tradução para o espanhol do originalTeaching with your mouth shut. 292p.

Freire, P. (1988).Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra. 18aedição. 184p.

Freire, P. (2007).Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra. 36aedição. 79p.

Moreira, M.A. (1999).Aprendizagem significativa. Brasília: Editora da UnB. 129p.

Moreira, M.A. (2000).Aprendizaje significativo:teoría y práctica. Madrid: Visor. 100p.

Moreira, M.A. (2006).A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula.Brasília: Editora da UnB. 185p.

Moreira, M.A. (2011).Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo:Editora Livraria da Física. 179p.

Moreira, M.A. e Masini, E.A.S. (1982).Aprendizagem significativa: a teoria de aprendizagem deDavid Ausubel. São Paulo: Editora Moraes. 112p.

Moreira, M.A. e Masini, E.A.S. (2006).Aprendizagem Significativa: a teoria de aprendizagem deDavid Ausubel. São Paulo: Centauro. 2aedição 111.p.

Moreira, M.A. (2005).Aprendizagem significativa crítica.Porto Alegre: Instituto de Física daUFRGS. 47p.

Postman, N. & Weingartner, C. (1969). Teaching as a subversive activity. New York: Dell PublishingCo. 219p.

Wieman, K., (2013)Grand Challenges in Science Education, Science. pp. 290-323.13

Published

2017-08-07

How to Cite

MOREIRA, Marco Antônio. GRANDES DESAFIOS PARA O ENSINO DA FÍSICA NA EDUCAÇÃO CONTEMPORÂNEA. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 1, n. 1, p. 1–13, 2017. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.7074. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/7074. Acesso em: 21 nov. 2024.

Issue

Section

Artigos