GRANDES DESAFIOS PARA O ENSINO DA FÍSICA NA EDUCAÇÃO CONTEMPORÂNEA
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.7074Keywords:
Ensino de Física;, Educação Básica;Abstract
Physics in basic education is in crisis: besides the lack and/or dispreparation of teachers, their bad working conditions, the reduced number of class hours, and the progressive lack of identity in the curriculum, the teaching of physics in contemporary education promotes the rote learning of old contents. This situation must be changed urgently. What to do? Look for more class hours? Make physics an optional subject at high school? Teach physical concepts at elementary school? To improve and to value the teaching of physics at college level? To struggle against the university publicationism that leads to the devaluation and negligence of physics teaching at this level. Student-centered learning? Active learning? To develop talents instead of selecting talents? To develop scientific competences instead of trying to fill student’s heads with rotely learned contents. To incorporate, effectively, the technologies of information and communication to the teaching of physics? Virtual laboratories? To value the physics teachers? To change the preparation of physics teachers? . . . Well, there are many challenges.
Downloads
References
Finkel, D. (2008).Dar clase con la boca cerrada.València: Publicacións de la Universitat València.Tradução para o espanhol do originalTeaching with your mouth shut. 292p.
Freire, P. (1988).Pedagogia do oprimido. São Paulo: Paz e Terra. 18aedição. 184p.
Freire, P. (2007).Pedagogia da autonomia. São Paulo: Paz e Terra. 36aedição. 79p.
Moreira, M.A. (1999).Aprendizagem significativa. Brasília: Editora da UnB. 129p.
Moreira, M.A. (2000).Aprendizaje significativo:teoría y práctica. Madrid: Visor. 100p.
Moreira, M.A. (2006).A teoria da aprendizagem significativa e sua implementação em sala de aula.Brasília: Editora da UnB. 185p.
Moreira, M.A. (2011).Aprendizagem significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo:Editora Livraria da Física. 179p.
Moreira, M.A. e Masini, E.A.S. (1982).Aprendizagem significativa: a teoria de aprendizagem deDavid Ausubel. São Paulo: Editora Moraes. 112p.
Moreira, M.A. e Masini, E.A.S. (2006).Aprendizagem Significativa: a teoria de aprendizagem deDavid Ausubel. São Paulo: Centauro. 2aedição 111.p.
Moreira, M.A. (2005).Aprendizagem significativa crítica.Porto Alegre: Instituto de Física daUFRGS. 47p.
Postman, N. & Weingartner, C. (1969). Teaching as a subversive activity. New York: Dell PublishingCo. 219p.
Wieman, K., (2013)Grand Challenges in Science Education, Science. pp. 290-323.13
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).