ASTRONOMY IN ELEMENTARY EDUCATION: INVESTIGATING THE CONTRIBUTION OF CONTINUING TRAINING TO TEACHER KNOWLEDGE
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v8i1.53230Keywords:
Professional Development. Conceptions in Astronomy. Content Analysis.Abstract
This article, the result of a larger work, aims to demonstrate the impact of a continuing education course on the development of curriculum-related teaching knowledge in Astronomy for teachers in the final years of Elementary Education. Through a methodology that involved the administration of questionnaires, data were collected before and after the course, allowing for a comprehensive analysis of changes in teachers' conceptions and practices. The results revealed that participation in the course had a significant impact on the enhancement of teaching knowledge, promoting an evolution in conceptions about Astronomy, deepening of knowledge, and improvement of teaching practices. This study highlights the importance of continuing education in empowering teachers to provide more effective instruction in Astronomy, emphasizing the opportunities for interdisciplinary approaches and student motivation as additional benefits. However, it also recognizes the existence of challenges to be overcome in teacher training in this area. These findings contribute to the advancement of knowledge in Science education and may guide future efforts in teacher training and educational research.
Downloads
References
ANDRÉ, Marli. Formação de professores: a constituição de um campo de estudos.
Educação, Porto Alegre, v. 33. n. 3, p. 174-181, set/dez. 2010.
ARAÚJO, D. C. C.; Verdeaux, M. F. S.; Cardoso, W. T. Uma proposta para a inclusão de tópicos de astronomia indígena brasileira nas aulas de Física do Ensino Médio. Revista Ciência e Educação, v. 23, n. 4, p. 1035-1054, 2017.
AROCA, S. C.; SILVA, C. C. Ensino de astronomia em um espaço não formal: observação do Sol e de manchas solares. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 33, n. 1, p. 1402.1- 1402.11, 2011.
BARDIN, L. Análise de Conteúdo. São Paulo: Edições 70, 2016.
BATISTA, M. C. Um estudo sobre o ensino de Astronomia na formação inicial de professores dos anos iniciais. 2016. 183 f. Tese (Doutorado em Educação para Ciência e a Matemática), Centro de Ciências Exatas, UEM, Maringá, 2016.
BERNARDES, A. O. GIACOMINI, R. Um jogo educativo para o ensino de astronomia.
Física na Escola, v. 11, n. 1, 2010.
BRASIL/MEC. Lei nº. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília, DF: 20 de dezembro de 1996.
DEPARTAMENTO INTERSINDICAL DE ESTATÍSTICA E ESTUDOS
SOCIOECONÔMICOS (DIEESE). Nota técnica nº. 141 de outubro de 2014: Transformações recentes no perfil do docente das escolas estaduais e municipais de educação básica. 2014. Disponível em: https://www.dieese.org.br/notatecnica/2014/notaTec141DocentesPnadvf.pdf.
Acesso em 05/09/2023.
DIAS, C. A. C. M.; RITA, J. R. S. Inserção da astronomia como disciplina curricular do ensino médio. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 6, p. 55-65, 2008.
DINIZ, T. A. Concepções e Identidade Profissional de Professores de Ciências dos Anos Finais do Ensino Fundamental sobre Astronomia e seu Ensino. 2022. 82 f. Dissertação (Mestrado em Educação para Ciência e a Matemática), Centro de Ciências Exatas, UEM, Maringá, 2022. Disponível em: http://www.pcm.uem.br/uploads/telma-augusta-diniz--16032022_1666115382.pdf. Acesso em 05/09/2023.
EUROPEAN COMMISSION EDUCATION. AUDIOVISUAL AND CULTURE
EXECUTIVE AGENCY (EACEA). The teaching profession in Europe: practices,
perceptions, and policies. Luxembourg: Publications Office the European Union, 2015.
FANFANI. E. T. La condición docente: análisis comparado de la Argentina, Brasil, Perú y Uruguay. Buenos Aires: Siglo XXI, 2007.
GATTI, B.; BARRETO, E. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília, Porto, 2009.
LANGHI, R. Astronomia nos anos iniciais do ensino fundamental: repensando a formação de professores. 2009, 370 f. Tese (Doutorado em Educação para a Ciência, Área de Concentração em Ensino de Ciências) - Universidade Estadual Paulista. Faculdade de Ciências, Bauru. Disponível em: https://www2.fc.unesp.br/BibliotecaVirtual/ArquivosPDF/TES_DOUT/TES_DOUT20091105_LANGHI%20RODOLFO.pdf. Acesso em 08/09/2023.
LANGHI, R.; NARDI, L. Dificuldades interpretadas nos discursos de professores dos anos iniciais do ensino fundamental em relação ao ensino da Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, n. 2, p. 75-92, 2005.
LANGHI, R.; NARDI, R. Educação em astronomia: Repensando a formação de professores. São Paulo: Escrituras, 2013.
LEITE, C.; HOSOUME, Y. O professor de Ciências e sua forma de pensar a Astronomia. Revista Latino-Americana de Educação em Astronomia, v. 4, p. 47-68, 2007.
LONGHINI, M. D. (Org.). Educação em Astronomia: experiências e contribuições para a prática pedagógica. Campinas: Átomo, 2010.
MACÊDO, Josué Antunes. Formação inicial de professores de ciências da natureza e matemática e o ensino de astronomia. 2014. 268f. Tese (doutorado em Ensino de Ciências e a Matemática). Universidade Cruzeiro do Sul, São Paulo, 2014.
RAYMUNDO, A. C. C de L. et al. A Temática “Calor” sob a Ótica das Representações Sociais de Alunos do Ensino Médio. Revista Valore, Volta Redonda, 6 (Edição Especial): 89-99, 2021.
ROSA, P. R. da. S. Uma Introdução À Pesquisa Qualitativa em Ensino de Ciências. Campo Grande, 2013.
SOLER, D. R.; LEITE, C. Importância e justificativas para o ensino de Astronomia: um olhar para as pesquisas da área. Atas: Simpósio Nacional de Educação e Astronomia – SNEA, São Paulo, 2012.
TARDIF, M. Saberes Docentes e Formação Profissional. 3.ed., Trad. Francisco Pereira. Petrópolis, RJ: Vozes, 2014.
TARDIF, M.; LESSARD, C. (Org.). O ofício de professor: história, perspectivas e desafios internacionais. 5. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).