TEXTBOOKS, COMPUTER SIMULATORS, AND EXPERIMENTAL ACTIVITIES: TEACHING TOOLS FOR OPTICS IN HIGH SCHOOL

Authors

  • Igor Vicente Caldas Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN
  • Candice Nóbrega Bernardino Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN
  • Antonio Marques dos Santos Instituto Federal de Educação Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - IFRN https://orcid.org/0000-0003-2822-0710

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v9i1.50409

Keywords:

Optics. High School. Textbooks. Computer Simulations. Practical Experiments.

Abstract

The teaching of optics at the high school level is often approached in a fragmented manner, without explicit connections to real-world contexts and practical applications. This can hinder students' conceptual understanding and their perception of the relevance of the topics studied. In this context, this study aims to investigate which teaching resources are most effective for optics education at this level. The methodology adopted consists of a systematic literature review focusing on the analysis of different pedagogical tools, including textbooks, practical experiments, and computer simulations. The study seeks to evaluate the contribution of these resources to learning and concept assimilation, as well as their respective advantages and limitations. The investigation considers the effectiveness of each approach by examining its impact on students' knowledge construction. The comparative analysis of these resources suggests that no single tool alone can ensure comprehensive learning. However, the balanced integration of multiple teaching resources enhances instruction, making it more dynamic and facilitating the understanding of optical phenomena. The results indicate that adopting a hybrid teaching approach not only improves students' conceptual understanding but also promotes greater engagement and motivation, contributing to a more contextualized and meaningful learning experience.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ARAÚJO, F. O.; NETO, J. G. P.; RODRIGUES, F. L. O. Uso do software de simulação phet como recurso metodológico no ensino de óptica. Revista Docentes, v. 6, n. 14, p. 5266, 2021.

FARIAS, M. C. P.; COSTA, S.; TELICHEVESKY, L. A evolução do conteúdo de óptica nos livros didáticos de ciências nas perspectivas do Programa Nacional do Livro Didático (PNLD). Revista Ciências & Ideias, v. 8, n. 1, p. 136-162, 2017.

GONÇALVES, L. L. B.; RODRIGUES, C. G. Experimentos práticos e didáticos de baixo custo para o ensino de óptica: reflexão, refração e espelhos planos. Conjecturas, v. 22, n. 5, p. 916935, 2022.

Guia PNLD 2019. Disponível em: <https://www.gov.br/fnde/pt-br/acesso-a-informacao/acoes-e-programas/programas/programas-do-livro/pnld/guia-do-livro-didatico/escolha-pnld-2019>. Acesso em: 1 ago. 2023.

HECKLER, V.; SARAIVA, M. F. O.; OLIVEIRA FILHO, K. DE S. Uso de simuladores, imagens e animações como ferramentas auxiliares no ensino/aprendizagem de óptica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 29, n. 2, p. 267273, 2007.

NÚÑEZ, I. B.; RAMALHO, B. L.; SILVA, I. K. P.; CAMPOS, A. P. N. A seleção dos livros didáticos: um saber necessário ao professor. O caso do ensino de Ciências. Revista Iberoamericana de Educación, v. 33, n. 1, p. 1-12, 2003.

RIBEIRO, J. L. P.; VERDEAUX, M. F. S. Atividades experimentais no ensino de óptica: uma revisão. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 34, n. 4, p. 4403, 2012.

SANTOS, A. M.; FERREIRA, M.; SILVA FILHO, O. L.; VERDEAUX, M. F. S.; COUTO, R. V. L. Ensino de Física: possibilidades e perspectivas associadas ao uso de tecnologias digitais e experimentação. Revista do Professor de Física, v. 6, n. 2, p. 1-9, 2022.

SILVA, J. S.; ALENCAR, F. P.; SILVA, K. C. R.; SANTOS, A. M. Tecnologias digitais aplicadas ao ensino de física: sequência didática mediada pelo software Modellus. Vitruvian Cogitationes, v. 4, n. extra, p. 23-38, 2023.

SOARES, A. A.; MORAES, L. E.; OLIVEIRA, F. G. Ensino de matéria e radiação no ensino médio com o auxílio de simuladores interativos. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, Florianópolis, v. 32, n. 3, p. 915-933, 2015.

Published

2025-03-14

How to Cite

VICENTE CALDAS, Igor; NÓBREGA BERNARDINO, Candice; SANTOS, Antonio Marques dos. TEXTBOOKS, COMPUTER SIMULATORS, AND EXPERIMENTAL ACTIVITIES: TEACHING TOOLS FOR OPTICS IN HIGH SCHOOL. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 9, n. 1, p. 411–422, 2025. DOI: 10.26512/rpf.v9i1.50409. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/50409. Acesso em: 9 dec. 2025.

Most read articles by the same author(s)