Educational proposal for graphical analysis of Earth’s temperature anomaly with high school students

Authors

  • Wenderson do Nascimento Silva Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - Campus Natal Central
  • Calistrato Soares da Câmara Neto Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Norte - Campus Natal Central
  • Antonio Marques dos Santos Instituto Federal do Rio Grande do Norte https://orcid.org/0000-0003-2822-0710

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v7i2.49373

Keywords:

climate change, environment, graph, high school

Abstract

In recent decades, the topic of ’climate change’ has gained considerable prominence in various spheres: political, environmental, economic, and academic. This subject is of interest to these areas as it can be an excellent argument for or against a certain cause due to the various factors surrounding it. Consequently, there have been significant debates and controversies about the causes of climate change. In the Enem (Brazilian National High School Exam), there are two competences that cover this theme, which are competences 6 and 7. This article presents a teaching proposal on climate change through graphical analysis in the Physics discipline in high school. It is expected that with this educational proposal, teachers and students can develop a qualitative analysis of Earth’s temperature anomaly.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADMINISTRATION, Noaa - National Oceanic And Atmospheric. ANOMALIAS DE TEMPERATURA GLOBAL DA SUPERFÍCIE. Disponível em: https://www.ncdc.noaa.gov/monitoring- references/faq/anomalies.php. Acesso em: 05 abr. 2021.

ALVES, Rubem. A ALEGRIA DE ENSINAR. 3. ed. Ars Poetica Editora Ltda, 1994. 82 p.

"AQUECIMENTO GLOBAL É TERRORISMO CLIMÁTICO”. Luiz Carlos Molion: Isto É, n. 1967, 11

jul. 2007.

Bianchini, E. (1993). MATEMÁTICA. v. 1-4, 3. ed. rev. e aum. São Paulo: Moderna.

Centros Nacionais de Informações Ambientais da NOAA, ESTADO DO CLIMA: RELATÓRIO DO CLIMA GLOBAL PARA FEVEREIRO DE 2021, publicado online em março de 2021, recuperado em

de março de 2021 em https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/202102/supplemental / page-1.

EUA. MAUNA-LOA. . TENDÊNCIAS EM DIÓXIDO DE CARBONO ATMOSFÉRICO. 2021. Disponível

em: https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/. Acesso em: 14 mar. 2021.

EUA. NASA. . MUDANÇA DO NÍVEL DO MAR DA NASA. 2020. Disponível em:

https://climate.nasa.gov/vital-signs/sea-level/. Acesso em: 11 fev. 2021.

EUA. NASA. VEJA COMO O GELO DO MAR ÁRTICO ESTÁ PERDENDO SEU BALUARTE DEVIDO AO AQUECIMENTO DO VERÃO. 2016. Disponível em:

https://www.nasa.gov/feature/goddard/2016/arctic-sea-ice-is-losing-its-bulwark-against- warming-summers. Acesso em: 12 fev. 2021.

EUA. NOAA. ANOMALIAS DE TEMPERATURA GLOBAL DA SUPERFÍCIE. 2021. Disponível em:

https://www.ncdc.noaa.gov/monitoring-references/faq/anomalies.php. Acesso em: 14 mar. 2021.

Hieb M. e Hieb H., 2006. WATER VAPOR RULES THE GREENHOUSE SYSTEM, disponível em:

http://mysite.verizon.net/mhieb/WVFossils/greenhouse data.html, acessado em 20 fev. 2021

IPCC – Intergovernmental Panel on Climate Change. Summary for Policy makers – CONTRIBUTION OF WORK GROUP I TO THE FOURTH ASSESSMENT REPORT OF THE INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. 2007. 18p. Disponível em:

<http://www.ipcc.ch/> Acessado em março de 2007.

IPCC AFIRMA QUE AQUECIMENTO GLOBAL É CAUSADO PELA ATIVIDADE HUMANA: ONU

NEWS. New York, 27 set. 2013. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2013/09/1451091- ipcc-afirma-que-aquecimento-global-e-causado-pela-atividade-humana.. Acesso em: 15 abr. 2021.

John Mitchell, THE GREENHOUSE EFFECT AND CLIMATE CHANGE. REVIEWS OF GEOPHYSICS, p. 117, fev.1989.

MOLION, Luiz Carlos Baldicero. DESMISTIFICANDO O AQUECIMENTO GLOBAL. 12 f. Instituto de Ciências Atmosféricas, Universidade Federal de Alagoas, Cidade Universitária - 57.072-970 Maceió, Alagoas, 2007.

Molion demonstra que o La Niña é fruto do resfriamento global, sem interferência humana. 2020. Noticias agrículas. Disponível em: https://www.noticiasagricolas.com.br/videos/clima/273654-molion-demonstra-que-o-la- nina-e-fruto-do-resfriamento-global-sem-interferencia-humana.html#.YIwhv7VKjIV. Acesso em: 28 abril. 2020.

Published

2023-11-06

How to Cite

DO NASCIMENTO SILVA, Wenderson; DA CÂMARA NETO, Calistrato Soares; SANTOS, Antonio Marques dos. Educational proposal for graphical analysis of Earth’s temperature anomaly with high school students. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 7, n. 2, p. 38–61, 2023. DOI: 10.26512/rpf.v7i2.49373. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/49373. Acesso em: 12 may. 2024.