Educational proposal for graphical analysis of Earth’s temperature anomaly with high school students
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v7i2.49373Keywords:
climate change, environment, graph, high schoolAbstract
In recent decades, the topic of ’climate change’ has gained considerable prominence in various spheres: political, environmental, economic, and academic. This subject is of interest to these areas as it can be an excellent argument for or against a certain cause due to the various factors surrounding it. Consequently, there have been significant debates and controversies about the causes of climate change. In the Enem (Brazilian National High School Exam), there are two competences that cover this theme, which are competences 6 and 7. This article presents a teaching proposal on climate change through graphical analysis in the Physics discipline in high school. It is expected that with this educational proposal, teachers and students can develop a qualitative analysis of Earth’s temperature anomaly.
Downloads
References
ADMINISTRATION, Noaa - National Oceanic And Atmospheric. ANOMALIAS DE TEMPERATURA GLOBAL DA SUPERFÍCIE. Disponível em: https://www.ncdc.noaa.gov/monitoring- references/faq/anomalies.php. Acesso em: 05 abr. 2021.
ALVES, Rubem. A ALEGRIA DE ENSINAR. 3. ed. Ars Poetica Editora Ltda, 1994. 82 p.
"AQUECIMENTO GLOBAL É TERRORISMO CLIMÁTICO”. Luiz Carlos Molion: Isto É, n. 1967, 11
jul. 2007.
Bianchini, E. (1993). MATEMÁTICA. v. 1-4, 3. ed. rev. e aum. São Paulo: Moderna.
Centros Nacionais de Informações Ambientais da NOAA, ESTADO DO CLIMA: RELATÓRIO DO CLIMA GLOBAL PARA FEVEREIRO DE 2021, publicado online em março de 2021, recuperado em
de março de 2021 em https://www.ncdc.noaa.gov/sotc/global/202102/supplemental / page-1.
EUA. MAUNA-LOA. . TENDÊNCIAS EM DIÓXIDO DE CARBONO ATMOSFÉRICO. 2021. Disponível
em: https://www.esrl.noaa.gov/gmd/ccgg/trends/. Acesso em: 14 mar. 2021.
EUA. NASA. . MUDANÇA DO NÍVEL DO MAR DA NASA. 2020. Disponível em:
https://climate.nasa.gov/vital-signs/sea-level/. Acesso em: 11 fev. 2021.
EUA. NASA. VEJA COMO O GELO DO MAR ÁRTICO ESTÁ PERDENDO SEU BALUARTE DEVIDO AO AQUECIMENTO DO VERÃO. 2016. Disponível em:
https://www.nasa.gov/feature/goddard/2016/arctic-sea-ice-is-losing-its-bulwark-against- warming-summers. Acesso em: 12 fev. 2021.
EUA. NOAA. ANOMALIAS DE TEMPERATURA GLOBAL DA SUPERFÍCIE. 2021. Disponível em:
https://www.ncdc.noaa.gov/monitoring-references/faq/anomalies.php. Acesso em: 14 mar. 2021.
Hieb M. e Hieb H., 2006. WATER VAPOR RULES THE GREENHOUSE SYSTEM, disponível em:
http://mysite.verizon.net/mhieb/WVFossils/greenhouse data.html, acessado em 20 fev. 2021
IPCC – Intergovernmental Panel on Climate Change. Summary for Policy makers – CONTRIBUTION OF WORK GROUP I TO THE FOURTH ASSESSMENT REPORT OF THE INTERGOVERNMENTAL PANEL ON CLIMATE CHANGE. 2007. 18p. Disponível em:
<http://www.ipcc.ch/> Acessado em março de 2007.
IPCC AFIRMA QUE AQUECIMENTO GLOBAL É CAUSADO PELA ATIVIDADE HUMANA: ONU
NEWS. New York, 27 set. 2013. Disponível em: https://news.un.org/pt/story/2013/09/1451091- ipcc-afirma-que-aquecimento-global-e-causado-pela-atividade-humana.. Acesso em: 15 abr. 2021.
John Mitchell, THE GREENHOUSE EFFECT AND CLIMATE CHANGE. REVIEWS OF GEOPHYSICS, p. 117, fev.1989.
MOLION, Luiz Carlos Baldicero. DESMISTIFICANDO O AQUECIMENTO GLOBAL. 12 f. Instituto de Ciências Atmosféricas, Universidade Federal de Alagoas, Cidade Universitária - 57.072-970 Maceió, Alagoas, 2007.
Molion demonstra que o La Niña é fruto do resfriamento global, sem interferência humana. 2020. Noticias agrículas. Disponível em: https://www.noticiasagricolas.com.br/videos/clima/273654-molion-demonstra-que-o-la- nina-e-fruto-do-resfriamento-global-sem-interferencia-humana.html#.YIwhv7VKjIV. Acesso em: 28 abril. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Physics Teacher

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).