SCIENTIFIC LITERACY INDICATORS: ANALYSIS OF THE USE OF INQUIRY BASED ACTIVITIES IN A UNDERGRATE LABORATORY CLASS
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45972Keywords:
Teaching by Investigation. Scientific Literacy. Inquiry Based Teaching Sequence.Abstract
The present work involves a research of scientific initiation PIBIC (2019-2020) which sought to identify, in the transcription of logbooks and in student dialogues, the development of skills related to scientific literacy. More specifically, the investigation aimed to verify whether the in query based didactic methodology would enhance the emergence of scientific literacy indicators. With this objective in mind, a literature review was carried out on the relationship between Inquiry Based Teaching and Scientific Literacy. The research methodology used had a qualitative focus and was concerned with analyzing the materials produced by the students from the inquiry-based teaching sequences proposed during the classes. The results indicated were positive, and their discussion could be extended to other fields of investigation related to investigative activities and scientific literacy.
Downloads
References
AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004. p. 19-33.
CHASSOT, A. (2003). Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Rev. Bras. Educ. [online]. 2003, n.22, p.89-100.
CAPECCHI, M. C. V. M. Aspectos da cultura científica em atividades de experimentação nas aulas de Física. 2004. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, SP.
MOREIRA, M. A. (2003). Pesquisa em Ensino: aspectos metodológicos. Universidad de Burgos. Departamento de Didácticas Específicas. Texto de Apoyo nº 19. Burgos, Espanha.
SASSERON, L. H. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: Relações entre ciências da natureza e escola. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.17, 2015.
SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 333-352, 2008.
TRIVELATO, Sílvia L. Frateschi; TONIDANDEL, Sandra M. Rudella. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de biologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, p. 97-114, 2015.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).