SCIENTIFIC LITERACY INDICATORS: ANALYSIS OF THE USE OF INQUIRY BASED ACTIVITIES IN A UNDERGRATE LABORATORY CLASS

Authors

  • Isabela dos Santos Carvalho Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Fátima Nazaré Baraúna Magno Universidade Federal do Pará (UFPA)
  • Silvana Perez Universidade Federal do Pará (UFPA)

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v1i1.45972

Keywords:

Teaching by Investigation. Scientific Literacy. Inquiry Based Teaching Sequence.

Abstract

The present work involves a research of scientific initiation PIBIC (2019-2020) which sought to identify, in the transcription of logbooks and in student dialogues, the development of skills related to scientific literacy. More specifically, the investigation aimed to verify whether the in query based didactic methodology would enhance the emergence of scientific literacy indicators. With this objective in mind, a literature review was carried out on the relationship between Inquiry Based Teaching and Scientific Literacy. The research methodology used had a qualitative focus and was concerned with analyzing the materials produced by the students from the inquiry-based teaching sequences proposed during the classes. The results indicated were positive, and their discussion could be extended to other fields of investigation related to investigative activities and scientific literacy.

Downloads

Download data is not yet available.

References

AZEVEDO, M. C. P. S. Ensino por investigação: problematizando as atividades em sala de aula. In: CARVALHO, A. M. P. (Org.). Ensino de ciências: unindo a pesquisa e a prática. São Paulo: Pioneira Thomson Learning, 2004. p. 19-33.

CHASSOT, A. (2003). Alfabetização científica: uma possibilidade para a inclusão social. Rev. Bras. Educ. [online]. 2003, n.22, p.89-100.

CAPECCHI, M. C. V. M. Aspectos da cultura científica em atividades de experimentação nas aulas de Física. 2004. Tese (Doutorado). Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, SP.

MOREIRA, M. A. (2003). Pesquisa em Ensino: aspectos metodológicos. Universidad de Burgos. Departamento de Didácticas Específicas. Texto de Apoyo nº 19. Burgos, Espanha.

SASSERON, L. H. Alfabetização Científica, Ensino por Investigação e Argumentação: Relações entre ciências da natureza e escola. Revista Ensaio, Belo Horizonte, v.17, 2015.

SASSERON, L. H.; CARVALHO, A. M. P. Almejando a alfabetização científica no ensino fundamental: a proposição e a procura de indicadores do processo. Investigações em Ensino de Ciências, Porto Alegre, v. 13, n. 3, p. 333-352, 2008.

TRIVELATO, Sílvia L. Frateschi; TONIDANDEL, Sandra M. Rudella. Ensino por investigação: eixos organizadores para sequências de ensino de biologia. Ensaio Pesquisa em Educação em Ciências (Belo Horizonte), v. 17, p. 97-114, 2015.

Published

2022-12-07

How to Cite

DOS SANTOS CARVALHO, Isabela; BARAÚNA MAGNO, Fátima Nazaré; PEREZ, Silvana. SCIENTIFIC LITERACY INDICATORS: ANALYSIS OF THE USE OF INQUIRY BASED ACTIVITIES IN A UNDERGRATE LABORATORY CLASS. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 6, n. Especial, p. 353–362, 2022. DOI: 10.26512/rpf.v1i1.45972. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/45972. Acesso em: 23 nov. 2024.

Issue

Section

Anals of the Integrated Meeting in Physics Teaching