Construction of a load meter and energy stored in capacitors using the Arduino platform
DOI:
https://doi.org/10.26512/rpf.v6i3.42284Keywords:
Arduino, Teaching Physics, Meaningful Learning., Capacitors;Abstract
In this work, was build a device formed by an Arduino UnoRev3 board that experimentally supplies the charge and energy stored in capacitors. The purpose is to use it as an alternative in a physics teaching laboratory, allowing to analyze the temporal evolution of voltage, current and charge on the terminal’s capacitor. The results are in excellent agreement with regard to the nominal values and those obtained experimentally, with an error of less than 5%. Arduino, as a technology, presents a several of options for the teacher to use in the classroom, as educational robotics is a growing field, attracting the attention of students, for a new vision of education and, above all, a new way of learning, and put the contents into practice. With regard to cost/benefit, it is an excellent option, as it has a relatively low cost in view of the various possibilities of measures it offers. The methodology aims to arouse student interest, making the content more attractive. Physical concepts, experienced through practice, make the teaching-learning process more effective, enabling the student to appropriate, in a pleasant way, scientific knowledge.
Downloads
References
ALMEIDA, M. M. Experimento de baixo custo para medição da dissipação da energia em um pêndulo. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p.e20200360.1-10, 2021.
ARDUINO. Disponível em: <https://www.arduino.cc/reference/en/language/functions/analog-io/analogread/>. Acesso em: 20 de nov. de 2018.
ATAIDE, A. D. A utilização da plataforma Arduino no ensino de física: medindo carga e energia armazenada em associações de capacitores. Campo Mourão - PR. 148 f. [Dissertação (Mestrado Nacional em Ensino de Física)]. Universidade Tecnológica Federal do Paraná, UTFPR , 2020.
BATISTA, M. C.; FUSINATO, P. A.; BLINI, R. B. Reflexões sobre a importância da experimentação no ensino de física. Acta Scientiarum Humanand Social Sciences. v.31, n.1, p.43-49, 2009.
BATISTA, C. B.; SCHIAVON, G. J.; DUMINELLI, G. P. F. A Robótica aplicada ao ensino de resistores não lineares por meio de uma sequência didática. Rev. Eletr. Cient. Inov. E Tec. v.12, n. 29, p.23-40, 2021.
CAVALCANTE, M.A.; TAVOLARO, C.R.C.; MOLISANI, E. Física com Arduino para iniciantes. Revista Brasileira de Ensino de Física. v.33, n.4, p.4503.1-9, 2011.
DIONISIO, G.; SPALDING, L.E.S. Visualização da forma de onda e conteúdo harmônico da corrente elétrica alternada em eletrodomésticos. Revista Brasileira de Ensino de Física. v.39, n.1, p.e1501.1-15, 2017.
FILHO, L. C. G. et al. Uma Proposta de Sequência Didática para Forças Dissipativas com o Uso de Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação. Caderno de Física da UEFS. Feira de Santana. v. 18, n.2, p. 2503.1-20, 2020.
FONTES, A. S. et al. A utilização das Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação como ferramenta potencializadora no ensino do conceito de Queda Livre. Ensino, Saúde e Ambiente. v.12, n.3, p. 40-63, 2019.
FOUREZ, G. Crise no ensino de ciências? Investigações em Ensino de Ciências. v.8, n.2, p.109-123, 2003.
GALERIU, C.; LETSON, C.; ESPER, G. An Arduino Investigation of the RC Circuit. The Physics Teacher. v.53, p.285-288, 2015.
GOMES, E. C.; BATISTA, M. C.; FUSINATO, P. A. A utilização de mapas conceituais como instrumento de avaliação no ensino de Física. Revista de Ensino de Ciências e Matemática - REnCiMa, v. 10, n.3, p. 58-78, 2019.
HADI, M. EL. et al. RC time constant measurement using an INA219 sensor: creating an alternative, flexible, low-cost configuration that provides benefits for students and schools. Physics Education. v.56, p.1-7, 2021.
HALLIDAY, D.; RESNICK, R.; WALKER, J. Fundamentos de física Eletromagnetismo, v.3, LTC, Rio de janeiro, 2016.
MACÊDO, J. A.; DICKMAN, A. G.; ANDRADE, I. S. F. Simulações computacionais como ferramentas para o ensino de conceitos básicos de eletricidade. Caderno Brasileiro de Ensino de Física. v. 29, n. Especial 1, p. 562-613, set. 2012.
MOREIRA, M.A. Grandes desafios para o ensino da física na educação contemporânea. Revistado do Professor de Física, Brasília, v.1, n.1, 2017.
MOREIRA, M.A. Uma análise crítica do ensino de Física. Revista Estudos Avançados. v. 32. n.94, p.73-80, 2018.
NUSSENZVEIG, H. M. Curso de Física Básica 3 Eletromagnetismo. São Paulo: E. Blücher, 2002.
OLIVEIRA, I. N. et al. Construção de uma maquete experimental automatizada para a determinação da constante de Planck com o auxílio da plataforma Arduíno. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 37, n. 2, p. 828-848, ago. 2020.
ORGANTINI, G. Arduino as a tool for physics experiments. Journal of Physics: Conf. Series. v.1076, p.1-7, 2018.
PEREIRA, C. B.; BERLEZE, S. L. M.; SOARES, W. A. Construção de um luxímetro digital utilizando plataforma Arduino para uso em laboratórios didáticos. Revista Brasileira de Ensino de Física. v.43, p.e20200502.1-7, 2021.
PEREIRA, N. S. A. Measuring the RC time constant with Arduino. Physics Education, v.51, p.1-10, 2016.
PEREIRA, P. D. M.; SILVA, M. S. Construção de um kit experimental com arduino para ensino de oscilações em tempo real. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 43, p.e20210186.1-6, 2021.
PILATTI, S. M. et al. Possibilidades para o ensino de eletrostática através de uma sequência didática. Revista Pontes. Paranavaí, v.9, p. 110-126, abr. 2021.
SAMPAIO, T. A. S. M.; RODRIGUES, E. S.; SOUZA, C. J. M. Aparato experimental para o ensino de tópicos da eletrostática: o eletroscópio com transistor de efeito de campo. Caderno Brasileiro de Ensino de Física, v. 34, n.1, p. 298-309, abr. 2017.
SILVATRONICS. Disponível em: <https://blog.silvatronics.com.br/?s=Software+Arduino+IDE+>. Acesso em: 20 de nov. de 2018.
SOUSA, I. V. et al. Física experimental com Arduino: ondas em uma corda Tensionada. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 42, p.e20200177.1-10, 2020.
TIPLER, P. A.; MOSCA, G. Física para Cientistas e Engenheiros - V. 2, 6a ed. Rio de Janeiro: LTC, 2009.
TRENTIN, M. A. S. et al. Robótica educativa livre no ensino de Física: da construção do robô à elaboração da proposta didática de orientação metacognitiva. Revista Brasileira do Ensino de Ciências e Tecnologia. v. 8, n.3, p.274-292, 2015.
VUOLO, J. H., Fundamentos da Teoria dos Erros. Edgard Blucher LTDA, São Paulo, 1996.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Journal of the Physics Teacher
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Autores que publicam nesta revista concordam com os seguintes termos:
Autores mantém os direitos autorais e concedem à revista o direito de primeira publicação, sendo o trabalho simultaneamente licenciado sob a Creative Commons Attribution License o que permite o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.
Autores têm autorização para assumir contratos adicionais separadamente, para distribuição não-exclusiva da versão do trabalho publicada nesta revista (ex.: publicar em repositório institucional ou como capítulo de livro), com reconhecimento de autoria e publicação inicial nesta revista.
Autores têm permissão e são estimulados a publicar e distribuir seu trabalho online (ex.: em repositórios institucionais ou na sua página pessoal) a qualquer ponto antes ou durante o processo editorial, já que isso pode gerar alterações produtivas, bem como aumentar o impacto e a citação do trabalho publicado (Veja O Efeito do Acesso Livre).