JOGO DAS GRANDEZAS: UM RECURSO PARA O ENSINO DE FÍSICA

Authors

  • Everaldo dos Santos Araújo Universidade Federal do Acre
  • Bianca Martins Santos Universidade Federal do Acre

DOI:

https://doi.org/10.26512/rpf.v2i2.12079

Keywords:

Physics Teaching. Educational Game. Physical quantities. Ludic. Didactic resource.

Abstract

The present article proposes to the school environment an educational game for teaching of physics, about physical quantities and their meanings, with objective to achieve the participation of students in the teaching-learning process. The game involves the main topics discussed in physics during high school: mechanics, wave, optics, thermodynamics, electromagnetism and modern physics; enabling the use in classrooms of the third year of high school or in classes of undergraduate courses in Physics, for review of the physics contents. The present research, besides proposing the “Game of Quantities” as didactic resource, presents results for your application with graduation students that were been forming in Degree in Physics of the Federal University of Acre. The results show that the dynamics of game was beneficial, with great acceptance by the researched, who demonstrated skills and safety in relation to the contents of Physics, evidencing moments of relaxation and seriousness during the activity.It was also verified that the proposed game is a promising instrument for the teaching of physics.

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Author Biographies

Everaldo dos Santos Araújo, Universidade Federal do Acre

Discente do curso de Licenciatura em Física da Universidade Federal do Acre Centro de Ciências Biológicas e da Natureza, Universidade Federal do Acre,Campus Sede, Rodovia BR 364, Km 04, s/n, Distrito Industrial, Rio Branco, AC,CEP 69920-900.

Bianca Martins Santos, Universidade Federal do Acre

Atualmente é professora da Universidade Federal do Acre (UFAC), coordenadora do programa de pós-graduação do Mestrado Nacional Profissional em Ensino de Física (MNPEF/ Polo UFAC) e docente vinculada ao Mestrado Profissional em Ensino de Ciências e Matemática (MPECIM/UFAC). No momento, coordena o subprojeto de Física do Programa Institucional de Bolsa de Iniciação à Docência (PIBID/Física UFAC). Possui Pós-Doutorado (2016), no Instituto de Física, na Universidade Federal Fluminense (I.F.U.F.F.), Doutorado (2015) em Física Nuclear Teórica pela Universidade Federal Fluminense (UFF), Mestrado (2011) em Engenharia nuclear pelo Instituto Militar de Engenharia (IME) e graduação em Licenciatura em Física (2008) pela Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro (UFRRJ). Desenvolve pesquisa na área de Ensino de Física e em Física Nuclear Teórica.

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Published

2018-08-22

How to Cite

ARAÚJO, Everaldo dos Santos; SANTOS, Bianca Martins. JOGO DAS GRANDEZAS: UM RECURSO PARA O ENSINO DE FÍSICA. Journal of the Physics Teacher, [S. l.], v. 2, n. 2, 2018. DOI: 10.26512/rpf.v2i2.12079. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rpf/article/view/12079. Acesso em: 4 dec. 2024.

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