Women, healers, and nurses from a gender and race perspective

what does nursing lose with the re-edition of discriminatory discourses?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.7877646

Keywords:

Blacks, Brazil, Gender, History of nursing, Nursing, Paramedical personnel, Traditional medicine, Women

Abstract

The present study aims to question the official history of nursing, analyzing the gender and race perspective in the origin of care tied to the practices of women healers. The research is a theoretical study with a literature review. As a result, a referential framework with guiding questions was elaborated to analyze the approach of ancestral knowledge of health care in nursing, from the perspective of gender and race. The literature review evidenced the marginalization of healers' knowledge throughout the history of nursing in Brazil, from the professionalization of medicine, with the discrimination of healing arts, to the professionalization of nursing, with the production of the "Standard Nurse" - a symbol that uncritically reedits gender, race, and class inequalities in the profession.

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Author Biographies

Maria Verônica Sousa Torres, Universidade de Brasília - UnB

Graduanda de enfermagem do Campus Darcy Ribeiro/UnB, atualmente bolsista de PIBIC vinculada ao CNPQ, participo do PET- Saúde Indígena no contexto do Ambulatório de Saúde Indígena (ASI) do Hospital Universitário de Brasília (HuB). Participei da Sala de Situação (SDS)- UnB, projeto de extensão com objetivo de apoiar no monitoramento, análise e definição de ações em saúde junto aos estudantes gestores em saúde. Fui membra do Comitê Estudantil da ABEn-DF, espaço de organização dos estudantes de enfermagem associados a Associação Brasileira de Enfermagem- Seção do Distrito Federal (ABEn-DF).

Maria Raquel Gomes Maia Pires, Universidade de Brasília - UnB

Com formação interdisciplinar, possui doutorado (2004) e mestrado (2001) em Política Social pela Universidade de Brasília (UnB), com estágios pós-doutorais nas áreas ciências sociais, migrações e gênero (2017, ISCTE/IUL, Lisboa-PT) e design de jogos na saúde (2011, UnB). Mestranda (UnB, ingresso 2022.2) e graduada em Filosofia (2019). Graduação em enfermagem (Universidade Estadual do Ceará, 1994) . Professora do Departamento de Enfermagem da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade de Brasília, docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Gestão Pública (PPGP) e do Programa de Pós-Graduação em Políticas Públicas para a Infância e Juventude, UnB. Pesquisadora do grupo de pesquisa NESPROM - Núcleo de Estudos em Educação e Promoção da Saúde (NESPROM/Ceam/UnB), no qual coordena a linha Recriar-se (arte, lúdico, saúde e educação), voltada ao desenvolvimento de jogos ambientados nas políticas públicas para as mulheres e de saúde (https://recriarse.wordpress.com/). Integra o grupo de pesquisa Violes (pesquisa sobre tráfico de pessoas, violência e exploração sexual de mulheres, crianças e adolescentes), ambos cadastrados no diretório de grupos do Cnpq.

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Published

2023-04-28

How to Cite

Torres, M. V. S., & Pires, M. R. G. M. (2023). Women, healers, and nurses from a gender and race perspective: what does nursing lose with the re-edition of discriminatory discourses?. Revista Do CEAM, 9, 1–12. https://doi.org/10.5281/zenodo.7877646

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