Instrument of public action
public notice of digital inclusion for the resumption of academic activities for students at the University of Brasilia, in the context of the COVID-19 pandemic
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.5984748Keywords:
Brazil, Digital Inclusion, Public Action Instruments, Remote LearningAbstract
This article aims to show the instrumentation of public action concerning the public notices that established emergency assistance in order to support digital inclusion for students from the University of Brasilia who are in a socioeconomic vulnerability situation, in the context of social isolation measures due to Covid-19 pandemic. It was used as a methodology qualified quantitative methods of UnB’s Social Research and in-depth interviews in order to map the main guidelines and strategic goals that substantiated reflections related to the successes and the drawbacks of the actions developed in order to promote digital inclusion assistance to the student, in the scope of the resumption of activities educational in remote learning. To appraise the interviewees’ notes, it was used the SWOT matrix technique, which made possible identifying experiences gathered with the public notices related to the implementation of the digital inclusion program.
Downloads
References
BRAGA, S. B.; SANTOS, T. F. A. M, A permanência dos estudantes no ensino superior em tempos de pandemia: uma análise a partir das ações de assistência estudantil da Universidade Federal do Pará. Revista Educação e Políticas em Debate. v. 10, n. 3, p. 1090-1106, set./dez. 2021.
BRASIL. Decreto nº. 7.234, de 19 de julho de 2010. Dispõe sobre o Programa Nacional de Assistência Estudantil - PNAES. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2007-2010/2010/Decreto/D7234.htm. Acesso em: 07 out. 2021.
CASTIONI, R; MELO, A. A. S; NASCIMENTO, P. M; RAMOS, D. L. (in memorian). Universidades federais na pandemia da Covid-19: acesso discente à internet e ensino remoto emergencial. Ensaio: avaliação políticas públicas educacionais, Rio de Janeiro, v. 29, n.111, p. 399-419, abr./jun. 2021.
CERVO, A. L.; BERVIAN, P. A.; SILVA, R., Metodologia científica. 6ª Ed., São Paulo: Pearson, 2007.
COELHO, B. Técnica de coleta de dados em pesquisa qualitativa, 2020. Disponível em: https://blog.mettzer.com/entrevista-pesquisa-qualitativa/. Acesso em: 25 out. 2021
CRUZ, F. N. B. Desenvolvimento Democrático em Tempos Incertos: os desafios e os instrumentos da ação pública transversal e participativa. Brasília: UnB, 2020. v. 1. 262 p.
GUERRA, J.H.L. Proposta de um protocolo para estudo de caso em pesquisa qualitativa. XXX Encontro Nacional de Engenharia de Produção, p.13, 2010.
HALPERN, C.; LASCOUMES, P.; LE GALÈS, P. As abordagens a partir dos Instrumentos da ação pública. In: OLIVEIRA, O.; HASSENTEUFEL, P. (org.). Sociologia política da ação pública: teorias, abordagens e conceitos. Brasília: Enap, 2021. p. 31-59.
HOOD; C. C.; MARGETTS, H. Z. The tools of government in the digital age. Palgrave: Macmillan, 2007.
JUNIOR, A.; JUNIOR, N. A utilização da técnica da entrevista em trabalhos científicos, 2011. Disponível em: https://met2entrevista.webnode.pt/_files/200000032-64776656e5/200-752-1-PB.pdf. Acesso em: 25 set. 2021.
LASCOUMES, P.; LES GALÈS, P. Special issue: understanding public policy through its instruments. Governance, v. 20, n. 1, p. 1-144, 2007.
LASCOUMES, P.; LES GALÈS, P. A ação pública abordada pelos seus instrumentos. Revista Pós Ciências Sociais, v. 9, n. 18, p. 19-43, 2012.
LASCOUMES, P.; LES GALÈS, P. Sociologia da Ação Pública. Editora da Universidade Federal de Alagoas, p. 244, 2012a.
LIMA, Jackeline S. A assistência estudantil na Universidade de Brasília durante a pandemia do Covid-19. Cadernos Cajuína, V. 6, N. 3, 2021.
LINDER, S. H.; PETERS, B. G. Instruments of government: perceptions and contexts. Journal of Publicy Policy, v. 9, n. 1, p. 35-58, 1989.
LÚCIO, M. D.L.; DAROIT, D.; FREITAS, U. F.D.C. Desenvolvimento, ação pública e transversalidade dos instrumentos de gestão: um olhar sobre o programa Bolsa Família. In: LIMA, L. L.; RODRIGUES, M. I. A. (org.). Campo de públicas em ação: coletânea em teoria e gestão de políticas públicas. 1ed. Porto Alegre: editora da UFRGS, v. 1, p. 292-314, 2017.
MAIA, E.T. A transversalidade da saúde na integração de políticas como estratégica de ação pública: efetividade de políticas em prol do desenvolvimento sustentável em territórios. 1. ed. Brasília: UnB, 2021.
MULLER, P. Esquisse d'une théorie du changement dans l'action publique. Revue française de science politique, 5, n. 1, p. 155-187, 2005.
NASCIMENTO, P. M; RAMOS, D. L; MELO, A. A. S; CASTIONI, R. Acesso domiciliar à internet e ensino remoto durante a pandemia. Brasília: Ipea, agosto de 2020 (Nota Técnica Disoc/Ipea n. 88). Disponível em: http://repositorio.ipea.gov.br/handle/11058/10228. Acesso em: 6 out. 2021.
OLIVEIRA, B. R.; DAROIT, D. Public policy networks and the implementation of the Bolsa-Família Program: an analysis based on the monitoring of school attendance. Education Policy Analysis Archives, v. 28, n. 120, 2020.
POLLI, G. H. B. A Comparison about European Environmental Sustainability Rating Systems: BEEAM UK, DGNB, LiderA, ITACA and HQE. U. Porto Journal of Engineering, v. 6, n. 2, p. 46-58, 27 nov. 2020.
POWELL, W. W. Neither market nor hierarchy: network forms of organization. Research in organizational behavior. v. 12, p. 295-336. 1990.
RODRIGUES, P. As transformações na rede de atores do Programa Nacional de Alimentação Escolar - PNAE. Brasília: UnB, 2020. Orientadora: Doriana Daroit. 2020. 99 f. Dissertação (Mestrado em Desenvolvimento, Sociedade e Cooperação Internacional) - Universidade de Brasília, Brasília, 2020.
VENTURNI, T., MUNCK, A., JACOMY, M. (2018) Ator-rede versus análise de redes versus redes digitais: Falamos das mesmas redes? Galáxia, 38, 5-27.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cristina Borges Mariani, Júlio Cezar Costa Ramos, Lorena dos Santos Rodrigues, Ricardo Ajax Dias Kosloski, Valeria Maria Rodrigues Fechine
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista do CEAM o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.