The new capital university project

the defeat of boldness persists

Authors

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.4460446

Keywords:

Anísio Teixeira, Brazil, Darcy Ribeiro, Higher Education, Plano Orientador, UnB, Universidade de Brasília, University, Reuni

Abstract

The text analyzes the recent expansion program of the Brazilian federal university stimulated by the Ministry of Education within the scope of the Education Development Plan (PDE). In particular, the REUNI project at UnB is analyzed and the extent to which this
expansion has taken over the ideas of its formulators: Anísio Teixeira and Darcy Ribeiro. Since Reuni was inspired by the Anisian idea of the university, what was expected was that the UnB project would recover the guiding plan interrupted by the military dictatorship. However, it was observed that in addition to not meeting the agreed goals, the project was characterized as the third interruption of the university project formulated by
Anísio Teixeira. The first two interruptions took place while he was still alive, but the third was due to those who said they were inspired by his ideals.

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Author Biographies

Remi Castioni, Faculdade de Educação, Universidade de Brasília

(Bacharelado) em Ciências Econômicas pela Universidade de Caxias do Sul (1991) e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (2002). Atualmente é professor-pesquisador da Universidade de Brasília, classe Associado, atuando na Faculdade de Educação e membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação, na linha de pesquisa em políticas públicas e gestão da educação. É membro também do Programa de Pós-Graduação em Educação - modalidade profissional. Tem experiência na área de políticas públicas e federalismo. Atua no tema da transição entre educação e trabalho, com ênfase em qualificação profissional, certificação profissional e ensino médio e ainda nos seguintes temas: educação, qualificação profissional, políticas de educação, sistema nacional de emprego, desenvolvimento regional. É Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq e Diretor da Sociedade Brasileira de Educação Comparada (SBEC).

Norivan Lustosa Lisboa Dutra, Instituto Federal de Brasília - Campus Estrutural

Pedagoga pela Universidade Federal de Goiás (UFG, 2010), Bacharel em Administração de Empresas (2012), Mestre em Educação pela UFG (2014), Doutora em Educação pela UnB (2019). Integrou a equipe técnica do Núcleo Estruturante de Pesquisa e Inovação - NEPI/SETEC/MEC (2013-2016). Participou do Grupo de Trabalho (GT) para elaboração do Plano de Formação Continuada dos Servidores da Rede Federal - PLAFOR/SETEC/MEC e do GT para criação de estratégias de internacionalização da educação profissional, no âmbito da Rede Federal de Educação Profissional, Cientifica e Tecnológica, no MEC. Foi professora da UFG, do Instituto Federal Goiano e atualmente é docente no Instituto Federal Brasília. Atua na área de políticas de públicas educacionais, com enfase na educação superior, formação de professores.

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Published

2021-03-09

How to Cite

Castioni, R., & Lisboa Dutra, N. L. (2021). The new capital university project: the defeat of boldness persists. Revista Do CEAM, 6(2), 13–33. https://doi.org/10.5281/zenodo.4460446

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