The evaluation process in the psycho-pedagogical context
DOI:
https://doi.org/10.5281/zenodo.3958644Keywords:
Psychopedagogy, Diagnosis, Diagnostic EvaluationAbstract
Psychopedagogy is a field focused on the study of difficulties in the processes of learning, diagnosis and treatment of their difficulties. The objective of this work is to recognize the importance of the evaluation process present in the psychopedagogical context in order to develop patients in their difficulties. It shows the evaluation as a non-linear investigation of the learning process, but allows the professional to investigate, to raise hypotheses that can be confirmed throughout the process. This is a qualitative approach with the case study of the patient attended during the period of the mandatory stage, before presenting the materials and methods used by the psychopedagogue in the clinic. In this study, the case study of an 8 year old patient who studied in the 2nd year of elementary school was observed, and held in a mandatory internship at Clínica Aprender. It was shown step by step the entire process of psychopedagogical / patient relationship, from the beginning of the sections, interview with the family, materials used during the diagnosis period. After the whole process, the data collected through interviews and diagnosis were analyzed. All the approach used was based on psychopedagogical evaluation, being this one of the critical parts of the psychopedagogical intervention, since it is based on the measures of prevention and solution of the possible difficulties of the patients.
Downloads
References
ANJOS, E. K. O. ; DIAS, J. R. A. Psicopedagogia: Sua história, origem e campo de atuação. Revela, Ano 8, No 18, JUL/ 2015. Disponível em: < http://fals.com.br/revela/ed18/elza_anjos.pdf>. Acesso em: 09/06/2018.
BOSSA, N. A. Psicopedagogia no Brasil, contribuições a partir da prática. 4. Ed. Rio de Janeiro: Editora Wak, 2011.
FERNANDEZ, A. A. inteligência aprisionada: Abordagem Psicopedagógica Clínica da Criança e sua Família. Ed.Artes Médicas, Porto Alegre, 1990.
CRUVINEL, Leiliana Cabral De Oliveira. A prática psicopedagógica como alicerce para a superação das dificuldades de aprendizagem. Instituto Educacional Pinheiros. Pinheiros, 2009.
MORAES, D. N. M. Diagnóstico e avaliação psicopedagógica. Revista Educação Do Ideau (REI), v. 5, n. 10, Janeiro/Junho 2010. Disponível em: <http://www.ideau.com.br/bage/upload/artigos/art_28.pdf >. Acesso em: 22/12/2018.
PERES, M. R.; OLIVEIRA, M. H. M. A. Psicopedagogia: limites e possibilidades a partir de relatos de profissionais. Ciências & Cognição, v. 12, 2 abr. 2011. Disponível em: < http://www.cienciasecognicao.org/revista/index.php/cec/article/view/643>. Acesso em: 18/04/2018.
WEISS, Maria Lúcia Lemme. Psicopedagogia clínica: uma visão diagnóstica dos problemas de aprendizagem escolar. Porto Alegre: Artes Médicas, 1992.
YIN, Robert K. Estudo de caso: planejamento e métodos. Trad. Daniel Grassi. 2. ed. Porto Alegre : Bookman, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Talyta Reis dos Santos, André Ribeiro da Silva
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Autores mantém os direitos autorais e concedem à Revista do CEAM o direito de primeira publicação, com o trabalho simultaneamente licenciado sob uma Licença Creative Commons - Atribuição 4.0 Internacional, permitindo o compartilhamento do trabalho com reconhecimento da autoria do trabalho e publicação inicial nesta revista.