Work, school and criminalization of childhood in Brazil

Authors

  • Hannah Zuquim Aidar Prado Universidade Federal de Goiás

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.3556427

Keywords:

Child labour, Education, Narco-trafficking, Socioeducational System

Abstract

It analyzes the contradiction between the protection and criminalization of childhood and the socio-educational system. It discusses the meaning of child labor in Brazil, starting from studies on the history of child policy, specifically that referring to the working class, taking the discussion to adolescents involved in the drug trade.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BATISTA, Vera Malaguti. Difíceis ganhos fáceis - Drogas e juventude pobre no Rio de Janeiro. Rio de Janeiro: Revan, 2003.

BRASIL. Lei 8.069/1990. Dispõe sobre o Estatuto da Criança e do Adolescente. Acesso em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8069.htm>.

______. Lei 12.594/2012. Institui o Sistema Nacional de Atendimento Socioeducativo (Sinase). Disponível em: < http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2012/lei/l12594.htm>.

______. Lei 13.005/2014. Institui o Plano Nacional de Educação. Disponível em:<http://www.planalto.gov.br/CCIVIL_03/_Ato2011-2014/2014/Lei/L13005.htm>.

______. SECRETARIA DOS DIREITOS HUMANOS. Plano nacional de atendimento socioeducativo. Disponível em:<http://www.sdh.gov.br/assuntos/criancas-e-adolescentes/pdf/plano-nacional-de-atendimento-socioeducativo-diretrizes-e-eixos-operativos-para-o-sinase>.

CASTEL, Robert. La dynamique des processos de marginalisation: de la vulnerabilité Ã la désaffiliation. Cahiers de recherche sociologique, nº 22, 1994. pp. 11-27.

CASTEL, Robert. As metamorfoses da questão social. Petrópolis: Editora Vozes, 1998.

CONSELHO NACIONAL DE JUSTIÇA. Dos espaços aos direitos - a realidade da ressocialização das medidas socioeducativas de internação das adolescentes do sexo feminino em conflito com a lei nas cinco regiões, 2015. Disponível em:http://www.cnj.jus.br/files/conteudo/destaques/arquivo/2015/06/cb905d37b1c494f05afc1a14ed56d96b.pdf>.

DUARTE, Natalia de S. Política social: um estudo sobre educação e pobreza. Tese apresentada ao Programa de Pós-Graduação em Política Social da Universidade de Brasília. Brasília/DF: UnB, 04/2012.

DUBET, Francois. O que é uma Escola Justa? A Escola das Oportunidades. São Paulo: Cortez, 2008.

FILHO, Walter Fraga. Mendigos e vadios na Bahia do século XIX. Dissertação Universidade Federal da Bahia, 1994.

INSTITUTO BRASILEIRO DE GEOGRAFIA E ESTATÃSTICA. Pesquisa Nacional por Amostra de Domicílios 2012. Disponível em:< http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/trabalhoerendimento/pnad2012/default_sintese.shtm>. Acesso em: 10 set 2016

______. Indicadores sociais de escolaridade. Disponível em:<http://www.ibge.gov.br/home/estatistica/populacao/condicaodevida/indicadoresminimos/sinteseindicsociais2010/SIS_2010.pdf> Acesso em: 06 de jul. 2015.

LODOÑO, Fernando Torres. A origem do conceito menor. In: PRIORE, Mary del. História da criança no Brasil. São Paulo: Contexto, 1995.

MATTOSO, Kátia de Queirós. O filho da escrava. In: PRIORE, Mary del. História da criança no Brasil. São Paulo: Contexto, 1995.

MOURA, Esmeralda Blanco Bolsonaro. Infância operária e acidente do trabalho em São Paulo. In: PRIORE, Mary del. História da criança no Brasil. São Paulo: Contexto, 1995.

PASSETI, Edson. O menor no Brasil Republicano. In: PRIORE, Mary del. História da criança no Brasil. São Paulo: Contexto, 1995.

PEREGRINO, Mônica. Trajetórias Desiguais: Um estudo sobre os processos de escolarização pública de jovens pobres. Rio de Janeiro: Garamond, 2010.

NASCIMENTO, Anderson Rafael; ZUQUIM, Judith. Matrizes Históricas das Políticas Públicas para Infância e Adolescência: Assistencialismo, tecnicidade e educatividade em disputa. In: XXXIV, 2010, Rio de Janeiro, Encontro Nacional da Pós-Graduação em Administração. Rio de Janeiro: ANPAD, 2010

OBSERVATÓRIO DE FAVELAS. Ãndice de homicídios na adolescência (IHA). Disponível em: <http://prvl.org.br/wp-content/uploads/2015/01/IHA_2012.pdf Indice de homicídios na adolescência>.

OBSERVATÓRIO NACIONAL DO PLANO NACIONAL DE EDUCAÇÃO. Disponível em:<http://www.observatoriodopne.org.br>.

PATTO, Maria Helena S. A produção do fracasso escolar. Histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2010.

RIBEIRO, Darcy. O povo brasileiro a formação e o sentido do Brasil (falta algo). São Paulo: Cia da Letras. 1995

ZUQUIM, Judith. A fabricação educativa na socioeducação. In: II Seminário Internacional Socioeducativo, 2014, Rio de Janeiro. Anais do II Seminário Internacional Socioeducativo. Rio de Janeiro: Universidade Federal Fluminense, 2014. Acesso em: https://cedoc.observatoriodeeducacao.org.br/item/?cod=123456789_3816

YANNOULAS, Silvia Cristina; DUARTE, Natalia de Souza. Cotidiano escolar e situação de pobreza ”“ cinco dinâmicas ou micropolíticas diferenciadas. In: YANNOULAS, Silvia C. (coord.), Política Educacional e Pobreza ”“ Múltiplas abordagens para uma relação multideterminada. Brasília: Liberlivro, 2013.

Published

2019-12-17

How to Cite

Prado, H. Z. A. (2019). Work, school and criminalization of childhood in Brazil. Revista Do CEAM, 5(2), 94–105. https://doi.org/10.5281/zenodo.3556427

Similar Articles

1 2 3 4 5 6 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.