Prospect of educators in relation to sex education in schools

Authors

  • Maria Eliane Liégio Matão Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • Denismar Borges de Miranda Universidade Federal de Goiás
  • Aline de Almeida Ribeiro Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • Ilara Tamyres da Silva Dias Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • Talita de Morais Carrijo Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • Wagner José Caetano Pontifícia Universidade Católica de Goiás
  • André Ribeiro da Silva Universidade de Brasília

DOI:

https://doi.org/10.5281/zenodo.3561007

Keywords:

Sex education, Health education, Faculty, Adolescent

Abstract

With the increasing number of infections STD/AIDS among the young population, questions arise regarding the approach to the subject made ”‹”‹Sex Education in schools. The aim of this study was to understand how sex education is worked with adolescents and young schoolchildren. This is a qualitative study in the school, through semi-structured interviews with nine teachers from state schools in the Northwest region of Goiânia and applied content analysis to establish the themes. Emerged two categories of analysis: Sexual Education - interest of students as a facilitator and Sexual Education - obstacles to overcome. Teachers show that there is interest of the students towards the subject, but different factors interfere with the right approach. Almost all the teachers realize that preparation does not have to address the issue with their students. It is evident that the training of teachers on the subject is a path to be traced for better clarification of doubts and curiosities of the pupils.

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Author Biographies

Maria Eliane Liégio Matão, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Possui graduação em Enfermagem, Licenciatura Plena em Enfermagem (1988), graduação em Direito (1995) ambas pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás, Especialização em ativação de processo de mudança na formação superior de profissionais de Saúde pela Escola Nacional de Saúde Pública Sérgio Arouca - ENSPSA/FIOCRUZ (2006), Especialização em gestão descentralizada de programas, com ênfase em DST e AIDS (2005) pela UFMA, Especialização em Enfermagem Obstétrica pela UnB (2000), mestrado em Enfermagem pela Universidade Federal de Minas Gerais (2004) e doutorado em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2012). Atualmente é analista de saúde - Secretaria Municipal de Saúde de Goiânia e professor assistente II da Pontifícia Universidade Católica de Goiás, no Curso de Enfermagem e no Mestrado em Atenção à Saúde. Tem experiência na área de Enfermagem, com ênfase em Enfermagem em Saúde da Mulher, atuando principalmente nos seguintes temas: saúde da mulher, enfermagem obstétrica, enfermagem, atenção à saúde e representações sociais.

Aline de Almeida Ribeiro, Pontifícia Universidade Católica de Goiás

Possui graduação em Curso de Enfermagem pela Pontifícia Universidade Católica de Goiás (2009). Trabalhou como enfermeira no ambulatório de quimioterapia pelo Centro Goiano de Oncologia - CGO por quase quatro anos, atuando na supervisão técnica da equipe de enfermagem. É chefe de enfermagem e responsável técnica da equipe de enfermagem da empresa ONCOVIDA- Centro de Oncologia Ltda à cinco anos.

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Published

2019-12-17

How to Cite

Matão, M. E. L., Miranda, D. B. de, Ribeiro, A. de A., Dias, I. T. da S., Carrijo, T. de M., Caetano, W. J., & Silva, A. R. da. (2019). Prospect of educators in relation to sex education in schools. Revista Do CEAM, 5(2), 76–87. https://doi.org/10.5281/zenodo.3561007

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