Consumer Behavior in Tourism

analysis of the publications of the Seminar of the National Association for Research and Graduate Studies in Tourism (ANPTUR)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rev.cenario.v11i1.47628

Keywords:

ANPTUR, Consumer behavior, Tourism

Abstract

This study aims to analyze the works published in the ANPTUR Seminar focused on the theme of consumer behavior in tourism. It is, therefore, a descriptive qualitative research. For data collection, studies using the keywords “behavior” and “consumer” were searched on the event's annals page, resulting in 45 valid papers, from 2005 to 2022. To analyze the publications, the Iramuteq software was used, in which the Descending Hierarchical Classification (DHC), the Factor Correspondence Analysis (FCA) and the word cloud were performed. The results allowed extracting four clusters: 1) consumer analysis; 2) theoretical approach; 3) methodologies; and 4) tourist consumption. This research contributes so that the academic community interested in the event can develop complementary studies on the investigated theme and, in this way, collaborate for its consolidation in the debates related to the behavior of the consumer in tourism.

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Author Biographies

José William de Queiroz Barbosa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutorando pelo Programa de P´ós-Graduação em Turismo (PPGTUR) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Turismo pelo PPGTUR/UFRN. Bacharel em Hotelaria pela Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

Islaine Cristiane Oliveira Gonçalves da Silva Cavalcante, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Doutoranda pelo Programa de Pós-Graduação em Turismo (PPGTUR) da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Mestre em Turismo pelo PPGTUR/UFRN. Bacharel em Turismo pela UFRN. Bacharel em Administração pela UFRN.

Lissa Valéria Fernandes Ferreira, Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN)

Pós-Doutorado em Comunicação Estratégica pela Universidade Autônoma de Barcelona (UAB). Professora Associada da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (UFRN). Membro permanente do Programa de Pós-Graduação em Turismo (PPGTUR/UFRN).

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Published

2023-08-01

How to Cite

Barbosa, J. W. de Q., Cavalcante, I. C. O. G. da S., & Ferreira, L. V. F. (2023). Consumer Behavior in Tourism: analysis of the publications of the Seminar of the National Association for Research and Graduate Studies in Tourism (ANPTUR). Cenário: Revista Interdisciplinar Em Turismo E Território, 11(1), 349–366. https://doi.org/10.26512/rev.cenario.v11i1.47628

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