Extension programs, social inclusion and language:

the course "Portuguese Language: effective communication at UFABC"

Authors

Keywords:

Extension Programs. Social Inclusion. Language.

Abstract

Language is a system of communication that guarantees for all those who know their signs a social interaction. Sharing the same system of signs inserts the individual into a particular culture. In this way, language brings necessary elements for inclusion. In this article, we present the results of a Portuguese language course directed at outsourced employees, through a specific announcement of extension of the Federal University of ABC (UFABC). We discuss university expectations and challenges to achieve social inclusion, either through the use of language, the approach to Bakhtin 's concepts (2014), or by the goals and actions contained in the Institutional Development Plan - PDI (2013-2022) of UFABC. From the experience of this coordination’s course and of questionnaires applied before and after its offer, we conclude that actions of this type are important for inclusion of members of the university community, but that the discontinuity and lack of knowledge about the needs of its different public can create an imbalance in the opportunities offered by the university.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cleide Lima da Silva, Universidade de São Paulo

Mestra e Doutoranda em Letras na área de Semiótica e Linguística Geral pela Universidade de São Paulo (USP). É integrante do quadro de servidores da Universidade Federal do ABC (UFABC). Pesquisadora do discurso político. Contato: cleidelimadasilva@gmail.com

Márcia de Oliveira Lupia, Universidade Federal do ABC

Mestra em Linguística pela Universidade Cruzeiro do Sul (UNICSUL) / SP. É integrante do quadro de servidores da Universidade Federal do ABC (UFABC). Escritora e membro da Academia Contemporânea de Letras. Contato: marcialupia@gmail.com.

References

BAKHTIN, Michael. Estética da Criação Verbal. 6ª ed. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2011.

______. Marxismo e filosofia da linguagem: problemas fundamentais do método sociológico da linguagem. 16. ed. São Paulo: Hucitec, 2014.

BORDENAVE, Juan Díaz. A formação universitária exige integração e equilíbrio nos componentes do triângulo educativo. In: Formação & transformação. ROLLEMBERG, Marcello (org.). São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 2005.

BRASIL. Constituição Federal de 1988. Promulgada em 5 de outubro de 1988. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/constituicaocompilado.htm. Acesso em: 25 out. 2018.

______. Lei 8.112 de 11 de dezembro de 1990. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/LEIS/L8112cons.htm . Acesso em 15 nov. 2108.

______. Lei 13.467, de 13 de julho de 2017. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_Ato2015-2018/2017/Lei/L13467.htm. Acesso em 08 dez. 2018.

LUPIA, Márcia de Oliveira; SILVA, Cleide Lima da. Apostila. Língua Portuguesa: comunicação eficaz na UFABC. Santo André, 2015.

MEC/SESu; UFPR; UESC. Avaliação Nacional da Extensão Universitária/Fórum de Pró-reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Coleção Extensão Universitária. v. 3 [Brasília]: MEC/SESu; [Paraná]: UFPR; [Ilhéus (BA)]:UESC, 2001

PAULA, João Antônio de. A extensão universitária: história, conceito e propostas. In: Interfaces. Revista de Extensão, v. 1, n. 1, p. 05-23, jul. / nov. 2013. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/revistainterfaces/index.php/IREXT/article/view/5. Acesso em: 25 out. 2018.

UFABC. Propostas para o Programa de Capacitação de Terceirizados da UFABC 2015. Edital 005/2015. Disponível em: http://proec.ufabc.edu.br/editais-e-formularios/editais-em-parceria/propostas-pct-ufabc-2015 . Acesso em 20 out. 2018.
UFABC. Plano de Desenvolvimento Institucional 2013-2022. 2013. Disponível em: http://propladi.ufabc.edu.br/images/PDI/livro_pdi.pdf. Acesso em 08 dez. 2018.

UFABC. Reitoria. Portal do Servidor. Portaria da Reitoria nº1.001 de 16 de dezembro de 2014. Disponível em: http://www.ufabc.edu.br/images/servidor/capacitacao/portaria-1001-2014-capacitacao-e-qualificacao.pdf . Acesso em: 15 nov. 2018.

Published

2019-10-29

How to Cite

DA SILVA, Cleide Lima; LUPIA, Márcia de Oliveira. Extension programs, social inclusion and language:: the course "Portuguese Language: effective communication at UFABC". Revista Desempenho, [S. l.], v. 1, n. 30, 2019. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/rd/article/view/20420. Acesso em: 16 may. 2024.

Issue

Section

Artigo

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.