The diffusion of agroecological knowledge in Brazil from the identification of the origin of the participants of national scientific events
DOI:
https://doi.org/10.33240/rba.v17i2.23549Keywords:
Agroecologia, Congresso, CBA, Universidade PúblicaAbstract
The Brazilian Congress of Agroecology promotes debates that enable to outline a current panorama and develop the agroecological theme in the country. However, little is known about the distribution of studies presented by the participants in this event, in terms of geographic origin and affiliation. The aim of this study is to identify, from the annals of studies presented in the last three events (in 2015, 2017 and 2019), the predominant locations and affiliations of the authors. The 2015 and 2017 events had the smallest and largest number of studies presented, respectively. The states and regions that host each of the events had an increase in the number of studies in relation to other years. A afiliação à universidades públicas apresentou maior ocorrência nos três eventos. We identified that the itinerant realization of events is of high importance to attract different participants, being also essential to execute events in places where participation proved to be small.
Downloads
References
AGUIAR, Maria, V. A. Prefácio-Resistências em meio à crise. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE AGROECOLOGIA, 2019, São Cristóvão. Cadernos de Agroecologia, Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Agroecologia, 2020. Disponível em: < http://cadernos.aba-agroecologia.org.br/index.php/cadernos/article/view/6437 >. Acesso em 20 dez. 2022.
ALTIERI, Miguel; Nicholls, Clara, I.; Agroecología: teoría y práctica para una agricultura sustentable. Ciudad de Mexico, DF: Programa de las Naciones Unidas para el Medio Ambiente, 2000. 250p. Disponível em: < http://www.agro.unc.edu.ar/~biblio/AGROECOLOGIA2%5B1%5D.pdf > Acesso em: 15 mar. 2022.
ASSIS, William, S. Apresentação do IX CBA. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE AGROECOLOGIA, 2015, Belém. Cadernos de Agroecologia, Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Agroecologia, 2015. Disponível em: < https://revistas.aba-agroecologia.org.br/index.php/cad/article/view/20733 >. Acesso em 03 jan. 2022.
BALLA, João, V. Q.; MASSUKADO, Luciana, M.; PIMENTEL, Vania, C. Panorama dos cursos de agroecologia no Brasil. Revista Brasileira de Agroecologia, v. 9, n. 2, p. 3-14, 2014.
BARROS, Eduardo, P.; ARAÚJO, Aline. Agroecologia e transdisciplinaridade: considerações acerca da crítica agroecológica ao enfoque técnico-científico da Revolução Verde. Revista Ciências Sociais em Perspectiva, v. 15, n. 28, p. 83-95, 2016.
BEZERRA, Islândia; SOUSA, Romier. XI Congresso Brasileiro em Agroecologia–Onde os saberes populares encontraram-se com a ciência. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE AGROECOLOGIA, 2019, São Cristóvão. Cadernos de Agroecologia, Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Agroecologia, 2020. Disponível em: < http://cadernos.aba-agroecologia.org.br/index.php/cadernos/article/view/6427 >. Acesso em 03 jan. 2022.
BRANDENBURG, Alfio. Movimento agroecológico: trajetória, contradições e perspectivas. Desenvolvimento e meio ambiente, v. 6, n. 1, p. 1-18, 2002.
BRASIL. Ministério da Educação. Catálogo Nacional de Cursos de Superiores. Brasília, DF, 2021.
CAMPELLO, Adete, S.; CENDÓN, Beatriz, V.; KREMER, Jeannette, M. Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte, MG: Editora UFMG, 2000. 319p. Disponível em: < https://pesquisa.bvsalud.org/portal/resource/pt/lil-591579 > Acesso em: 04 jan. 2022.
CARDOSO, Irene, M. IX Congresso Brasileiro de Agroecologia: momento de celebrar e de se fortalecer para a luta! In: CONGRESSO BRASILEIRO DE AGROECOLOGIA, 2015, Belém. Cadernos de Agroecologia, Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Agroecologia, 2015. Disponível em: < https://revistas.aba-agroecologia.org.br/index.php/cad/article/view/20780 >. Acesso em 04 jan. 2022.
CARDOSO, Irene, M. X Congresso Brasileiro de Agroecologia: todos juntos na travessia de caminhos tão difíceis! In: CONGRESSO BRASILEIRO DE AGROECOLOGIA, 2017, Brasília. Cadernos de Agroecologia, Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Agroecologia, 2018. Disponível em: < http://cadernos.aba-agroecologia.org.br/index.php/cadernos/article/view/1982 >. Acesso em 03 jan. 2022.
CORBUCCI, Paulo, R. Evolução do acesso de jovens à educação superior no Brasil. Brasília, DF: IPEA, 2014, 40p. Disponível em:< https://www.econstor.eu/handle/10419/121649 > Acesso em 13 dez. 2021.
CRISPIM, Jefferson, Q.; SANTOS, Leonardo, J. C. Avaliação dos recursos hídricos e o desenvolvimento de métodos qualitativos de avaliação ambiental em estabelecimentos agroecológicos no município de Rio Branco do Sul - PR. 2008. 221p. Tese (Doutorado em Meio Ambiente e Desenvolvimento) – Faculdade de Ciências Ambientais, Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2008. Disponível em: < https://www.acervodigital.ufpr.br/handle/1884/1721 > Acesso em 21 dez. 2021.
CUNHA, Luis, A. Ensino superior e universidade no Brasil. Belo Horizonte, MG: Editora Autêntica, 2000, 194p. Disponível em: < https://edisciplinas.usp.br/pluginfile.php/1176223/mod_resource/content/1/Cunha_Ensino_superior_e_Universidade_no_Brasil.pdf > Acesso em 18 dez. 2021.
DIAS, Danielly, F.; PRATA, Patrícia, D. O.; MONTEIRO, Rejo, L.; DA SILVA, Ana, P. S. A educação nos espaços formais, não formais e informais no processo de ensino-aprendizagem. Intercursos Revista Científica, v. 16, n. 1, 2017.
DROESCHER, Fernanda, D.; SILVA, Edna, L. D. O pesquisador e a produção científica. Perspectivas em Ciência da Informação, v. 19, n. 1, p. 170-189, 2014.
FAYARD, Pierre, M. La sorpresa da Copérnico: el conocimento gira alredor del público. Alambique – didáctica de las Ciencias Experimentales, n. 21, p. 9-16, 1999.
FRANCISCO, Cristiane, A.; QUEIROZ, Salete L. The production of knowledge of chemical education at the annual meetings of the Brazilian Chemical Society: a review. Química Nova, v. 31, n. 8, p. 2100-2110, 2008.
Lacerda, Aureliana, L.; WEBER, Claudiane; PORTO, Marchelly, P.; SILVA, Romário, A. A importância dos eventos científicos na formação acadêmica: estudantes de biblioteconomia. Revista ACB, v. 13, n. 1, p. 130-144, 2008.
MEADOWS, Arthur, J. A.; LEMOS, Antonio, A. B. L. A comunicação científica. Brasília, DF: Briquet de Lemos/Livros, 1999, 268p. Disponível em: < http://www.bibcentral.ufpa.br/arquivos/140000/140100/19_140109.htm >. Acesso em 02 jan. 2022.
PACHECO, Eliezer, M. Os Institutos Federais: uma revolução na educação profissional e tecnológica. São Paulo, SP: Editora Moderna, 2011. 120p. Disponível em: < https://www.fundacaosantillana.org.br/wp-content/uploads/2019/12/67_Institutosfederais.pdf > Acesso em: 04 jan. 2022.
R DEVELOPMENT CORE TEAM. R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, v. 55, 2016.
SOARES, Luzia, G. Desafios Dos Alunos Declasses Menos Favorecidas Para Ingressar e Permanecer na Universidade. Revista Extensão & Cidadania, v. 2, n. 4, p. 119-136, 2014.
TAVARES, Edson, D.; DALMORA, Eliane; GONÇALVES, Gláucia, B. Encontro festivo da ciência, cultura e arte para democratização dos sistemas agroalimentares. In: CONGRESSO BRASILEIRO DE AGROECOLOGIA, 2019, São Cristóvão. Cadernos de Agroecologia, Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Agroecologia, 2020. Disponível em: < http://cadernos.aba-agroecologia.org.br/index.php/cadernos/article/view/6428 >. Acesso em 20 dez. 2022.
VIDAL, Mariane, C. Memórias, saberes e caminhos, (muitos) caminhos, para o Bem Viver! In: CONGRESSO BRASILEIRO DE AGROECOLOGIA, 2017, Brasília. Cadernos de Agroecologia, Rio de Janeiro: Associação Brasileira de Agroecologia, 2018. Disponível em: < http://cadernos.aba-agroecologia.org.br/index.php/cadernos/article/view/1978 >. Acesso em 03 jan. 2022.
WICKHAM, Hadley. ggplot2. Wiley Interdisciplinary Reviews: Computational Statistics, v. 3 n. 2, p.180-185, 2011.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 EDUARDO MENDES, Bruna Levy Pestana Fernandes
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Aviso de direitos autorais
Os direitos autorais dos artigos publicados nesta revista permanecem com os autores, com direitos de primeira publicação para a revista.
Licença
Quando publicados nesta revista de acesso aberto, licenciados por meio do CC BY 4.0, os artigos são distribuídos gratuitamente, podendo ser compartilhados e adaptados para qualquer finalidade, inclusive comercial. Como atribuição de uso, a licença exige que seja dado o devido crédito, com um link para a licença e indicação de alterações. Isso não significa que o licenciante endosse o uso das informações do artigo, ou a pessoa que usou essas informações. Implica, também a, impossibilidade de aplicação de medidas legais ou tecnológicas que restrinjam o uso da informação por terceiros.