Listening and participation in ethnographic research with children in Early Childhood Education
DOI:
https://doi.org/10.26512/lc29202350765Keywords:
Early Childhood Education, Research with children, Time, Listening, ParticipationAbstract
The aim of this article is to discuss how children were listened to and participated in an ethnographic study on the meanings of time in Early Childhood Education. The research was carried out with 23 pre-school children from a public institution. The methodological strategies were observation, field diary, photography, photo-elicitation and conversation circles. The course of the research is discussed through analytical units that focus on listening and children's participation. Based on the research, it can be inferred that children's listening and participation: promote the exercise of citizenship; demand participatory methodological strategies; enable them to have decision-making power during the investigation.
Downloads
References
Agostinho, K. A. (2010). As formas de participação das crianças na educação infantil. [Tese de doutorado, Universidade do Minho]. Repositório da Universidade do Minho – RepositoriUM. https://hdl.handle.net/1822/11195
Aitken, S. C. (2019). Jovens, direitos e território: apagamento, política neoliberal e ética pós-infância. Editora UNB.
Alderson, P. (2008). Young children's rights: exploring beliefs, principles and practice. Jessica Kingsley Publishers.
Bae, B. (2015). O direito das crianças a participar – desafios nas interações do quotidiano. Da Investigação às práticas, 6(1), 7-30. https://doi.org/10.25757/invep.v6i1.107
Bordenave, J. E. D. (1983). O que é Participação. Editora Brasiliense.
Brasil. (2010). Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf
Brasil. (2017). Base Nacional Comum Curricular. Ministério da Educação. http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf
Clark, A. (2015). Listening to young children: a guide to understanding and using the mosaic approach. Jessica Kingsley Publishers.
Clark, A. (2023). Slow knowledge and the unhurried child: time for slow pedagogies in Early Childhood Education. Routledge.
Giovannini, D. (2022). Pistoia, as crianças e as suas brincadeiras. Em D. Savio, & C. Moro (Orgs.). Brincar para construir mundos: perspectivas experiências entre Itália e Brasil para a Educação Infantil (pp. 149-170). Ed. UFPR.
James, A., & James, A. (2012). Participation. Em A. James, & A. James. Key Concepts in Childhood Studies (pp. 86-88). SAGE.
Liebel, M., & Gaitán, L. (2011). Ciudadanía y derechos de participación de los niños. Editorial Síntesis, S. A.
Ministério da Saúde. (2016). Resolução n.º 510, de 7 de abril de 2016. Conselho Nacional de Saúde. https://conselho.saude.gov.br/resolucoes/2016/Reso510.pdf
Morales, S., & Magistris, G. (2020). Hacia um paradigma outro: niñxs como sujetxs políticxs co-protagonistas de la transformación. Em S. Morales, & G. Magistris (Comp.). Niñez em movimiento: del adultocentrismo a la emancipación (pp. 23-47). Editorial Chirimbote.
Oliveira, C. E. A. (2014). Fio de temporalidades na Educação Infantil. Revista Travessias, 8(1), 2013-228. https://e-revista.unioeste.br/index.php/travessias/article/view/10274
Organização das Nações Unidas (ONU). (1989). Convenção sobre os Direitos da Criança. https://www.unicef.org/brazil/convencao-sobre-os-direitos-da-crianca
Ribeiro, B. (2022). Pedagogia das miudezas: saberes necessários a uma pedagogia que escuta. Pedro & João Editores.
Rosa, H. (2019). Aceleração: a transformação das estruturas temporais na modernidade. Editora Unesp.
Sanches, E. O. (2019). A reiteração como mecanismo de gestão do tempo pela criança. Educação e Sociedade, 40, e0189816. https://doi.org/10.1590/ES0101-73302019189816
Santos, M. O. (2022). Escutar a criança é um ato político-pedagógico. Em F. L. A. Leal, & K. P. B. Campos (Orgs.). O que as pesquisas com e sobre crianças podem nos dizer em tempos de crise? (pp. 73-94). EDUEPB.
Silva, C. F. S., & Gomes, L. O. (2023). Participação política e infância: como as crianças brasileiras se posicionam e se fazem presentes em seus contextos sociais. Arquivos Analíticos de Políticas Educativas, 31(30), 1-22. https://doi.org/10.14507/epaa.31.7346
Soares, L. M., & Oliveira, F. (2022). Um estudo sobre a participação infantil: o que dizem as pesquisas? Zero-a-Seis, 24(46), 1258-84. https://doi.org/10.5007/1980-4512.2022.e85948
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Rodrigo Saballa de Carvalho
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Authors who publish in this journal agree to the following terms:
-Authors maintains the copyright and grants the journal the right of first publication, the work being simultaneously licensed under the Creative Commons Attribution License which allows the sharing of the work with recognition of the authorship of the work and initial publication in this journal.
- Authors are authorized to enter into additional contracts separately, for non-exclusive distribution of the version of the work published in this journal (eg publish in institutional repository or as a book chapter), with acknowledgment of authorship and initial publication in this journal.
-Authorers are allowed and encouraged to publish and distribute their work online (eg in institutional repositories or on their personal page) at any point before or during the editorial process, as this can generate productive changes as well as increase the impact and the citation of published work (See The Effect of Free Access).