The study of the limit of a function

what did the students say?

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21852

Keywords:

Limit, Perception of the university professor, Difficulty, Learning

Abstract

This article presents part of the results obtained in a doctoral research that had as objective to bring new reflections related to the concept of limit of a function. There are a large number of research works with different approaches and methodologies that seek to discover the reasons for the widespread failure of students in the discipline of Differential and Integral Calculus. But there are still few who work on the college student's look at this difficulty. We will present in this text, specifically, the data of the students regarding the concept of limit with the hope that they can sensitize the teachers who teach this discipline.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Bethânia Sardeiro dos Santos, Universidade Federal de Goiás

Licenciada em Matemática pelo IME-UFG, mestre em Educação pela FE-UFG, doutora em Educação Matemática pela PUC-SP. Coordenadora de estágio da Licenciatura em Matemática, Coordenadora Adjunta do CIAR. Atualmente desenvolve projeto relacionados ao ensino e a aprendizagem de matemática no Ensino Superior relacionados à UFGInclui.  Seus maiores interesses relacionam-se com a Linguagem e a Matemática, Formação de professores e os problemas de aprendizagem da matemática no Ensino Superior

Saddo Ag Almouloud, Pontifícia Universidade Católica de São Paulo

Concluiu o doutorado em Mathematiques et Applications  em Univesite de Rennes I ”“ França. Assistente doutor ”“ PUC/SP, assistente doutor da Fundação Santo André. Consultor ad hoc da Fundação de Amparo a Pesquisa do estado de São Paulo da Capes, bolsista pesquisador do CNPq. É, atualmente, coordenador do Programa de Estudos Pós-graduados da PUC/SP desde 2013.  Atua na área de Educação com ênfase em educação matemática.

References

Abreu, O.H. de (2011). Discutindo algumas relações possíveis entre intuição e rigor e entre imagem conceitual e definição conceitual no ensino de limites e continuidade em cálculo I. Dissertação (Mestrado Profissional em Educação Matemática) – Departamento de Matemática, Instituto de Ciências Exatas e Biológicas, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto.

Abreu, O.H. de, Reis, F. da S. (2011). Uma discussão sobre o papel das definições formais no ensino e aprendizagem de limites e continuidade em Cálculo I. Educação Matemática Pesquisa, v.13, n. 3, p. 439-459. São Paulo.

Amorim, L.I.F. (2011). A (re)construção do conceito de limite do Cálculo para a Análise: um estudo com alunos do curso de licenciatura em matemática, Dissertação, Universidade Federal de Ouro Preto, Ouro Preto.

Bakhtin, M. (2010). Marxismo e filosofia da linguagem. (14. ed.). São Paulo: Editora Hucitec.

Celestino, M.R. (2008) – Concepção sobre limites: imbricações entre obstáculos manifestos por alunos do ensino superior, tese de doutorado, PUC/SP.

Cornu, B. (1983) – Aprentissage de la notion de limite – Conceptions et obstacles – These de doctorat de Troiseme Cycle de Mathematiques Pures – L’ Universite Scientifique et Medicale de Grenoble.

Guerra, R.C.C. (2012) – Aprendizagem do conceito de limite – dissertação, Universidade de Aveiro, Aveiro, Portugal.

Jordaan, T. (2005). Misconceptions of the limit concept in mathematics course for engineering students, master of education, University of South África.

Maurice, L. (2005). College student’s ideas on the limits of rational functions dealing with zero and infinity. http://www.reflets.ca/rayonnement.html

Santos, M.B.S. dos (2013). Um olhar para o conceito de limite. Tese de doutorado, PUC, São Paulo.

Tall, D. (1978). Conflicts in the learning of Real Numbers and Limits - Published in Mathematics Teaching, 82, 44–49. Oxford University Press. http://go.warwick.ac.uk/wrap

Vygotsky, L.S. (1998). Pensamento e linguagem (2ª edição). São Paulo: Martins Fontes.

Published

2019-02-27

How to Cite

Santos, M. B. S. dos, & Almouloud, S. A. (2019). The study of the limit of a function: what did the students say?. Linhas Críticas, 25, e21852. https://doi.org/10.26512/lc.v25.2019.21852

Issue

Section

Dossiê: Educação Matemática

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 

You may also start an advanced similarity search for this article.