What teachers have to count on his training and action in hospital classroom

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18967

Keywords:

Hospital pedagogy, Training of teachers of hospital classrooms, Research with narratives

Abstract

In Brazil, the hospital classrooms are recognized by law as children and adolescent’s rights, however the country has few hospitals that develop this care and, most of the time, provided by professionals who do not have specific training. The article analyzes the narratives of seven teachers who work in a school located in a reference hospital, that provides care to people with malignant tumors, in the city of São Paulo. It aims to broaden the understanding of their formative processes and thus grants subsidies for the training of teachers who work in the hospital classrooms.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Cristiane Nobre Nunes, Universidade Cidade de São Paulo

Cristiane Nobre Nunes é Graduação em Pedagogia pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo. Mestre em Educação pela UNICID. Professora da Faculdade Sumaré. Membro do Grupo de Pesquisa Narrar Narrativas, aprendizagem e formação. E-mail: crisnonu@hotmail.com

Ecleide Cunico Furlanetto, Universidade Cidade de São Paulo

Ecleide Cunico Furlanetto é Mestre em Psicologia da Educação pela PUC/SP. Doutora em Educação pela PUC/SP. Professora do PPGE da UNICID. Líder do Grupo de Pesquisa Narrar Narrativas, aprendizagem e formação, cadastrado no CNPq. E-mail: ecleide@terra.com.br

References

Barros. A. S. (2007) Contribuições da Educação Profissional em Saúde à Formação para o Trabalho em Classes Hospitalares. Caderno CEDES. Campinas, vol. 27, n. 73, p. 249-368.

Bolívar, A. (2002). “¿De nobis ipsis silemus?”: Epistemología de la investigación biográfico-narrativa en educación. Revista Electrónica de Investigación Educativa, 4 (1), 41-65.

Delory-Momberger, C. (2016) A pesquisa biográfica ou a construção compartilhada de um saber do singular. Revista Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica, 01, (01), 133-147.

Delory-Momberger, C. (2016) A experiência da doença: um tocar do existir. Educação e Contemporaneidade 25, (46), 25-31.

Fontes, R. (2005). A escuta pedagógica à criança hospitalizada: discutindo o papel da educação no hospital. Revista Brasileira de Educação. Rio de Janeiro, (29), 119- 138.

Fonseca, E.S. (2003) Atendimento escolar no ambiente hospitalar. São Paulo: Menon.

Gatti, B. A (2005) Grupo focal na pesquisa em ciências sociais e humanas. Brasília: Líber Livro.

Matos, E.L.M. & MUGIATTI, M.M.T. (2009). Pedagogia hospitalar. Curitiba: Champagnat.

Mazer, S. M. & Tinós, L.M.S. (2003). Classe hospitalar como possibilidade de atuação do pedagogo em educação especial: compreendendo trajetórias profissionais de professoras. Cadernos da Pedagogia, 6 (12), 141-155.

Ministério da Educação. Secretaria de Educação Especial. (2002). Classe hospitalar e atendimento pedagógico domiciliar: estratégias e orientações. Brasília, DF: MEC/SEESP, Disponível em <http://portal.mec.gov.br/seesp/arquivos/pdf/livro9. pdf. Acesso em 25/08/2016.

Morin, E. (1997). O Homem e a morte. Rio de Janeiro: Imago.

Paula, E. M.A.T. & Matos, E. (2007) Educação para crianças hospitalizadas: as várias faces da pedagogia no contexto hospitalar. Cadernos Cedes, 27, (73), 251-252.

Passeggi, M. da C. Rocha, S. M. e De Conti, L. (2016) (Con)viver com o adoecimento: narrativas de crianças com doenças crônicas. Revista da FAEEBA – Educação e Contemporaneidade, Salvador, 25, (46), p. 45-57

Rezende, V.L. (2000). Os últimos momentos – abordagem psicológica para pacientes terminais. In: V.L. Rezende, (Org.) Reflexões sobre a vida e a morte. Campinas (SP): Unicamp.

Rocha, S. M. da; Passeggi, M. da C. (2010) Classe hospitalar: um espaço de vivências educativas para crianças e adolescentes em tratamento de saúde. Revista @ mbienteeducação, São Paulo, 2,(1), p. 113-121.

Schilke, A.L.T. (2008). representações sociais de ser professor em espaço hospitalar. Dissertação de mestrado, Universidade Estácio de Sá, Rio de Janeiro.

Silva, A.P.M. (2010). O Pedagogo como membro da equipe multidisciplinar em hospitais oncológicos. Dissertação de mestrado. Universidade de São Paulo, São Paulo.

Souza, E. C. (2014). Diálogos cruzados sobre pesquisa (auto)biográfica: análise compreensiva-interpretativa e política de sentido. Educação/Santa Maria 39 (01), 39-50.

Published

2018-11-09

How to Cite

Nunes, C. N., & Furlanetto, E. C. (2018). What teachers have to count on his training and action in hospital classroom. Linhas Críticas, 24, e18967. https://doi.org/10.26512/lc.v24i0.18967

Issue

Section

Dossiê: Narrativas, educação e saúde: o sujeito na cidade

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 

You may also start an advanced similarity search for this article.