Linguistic Rights of the Deaf in the Context of Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/les.v22i2.40985

Keywords:

Linguistic Rights, Higher Education, Deaf

Abstract

This article analyzes the results of qualitative research, whose objective is to analyze how deaf students in higher education constitute themselves in the relationships of belonging in a university environment. It starts with the need to understand how linguistic policies for the deaf achieves objectives related to linguistic rights. Methodologically, four deaf students were interviewed, interpreted according to Content Analysis. The results point that language policies have contributed to their access and permanence at the university. Research participants show interest in learning, in achieving the autonomy necessary for their professional and human development, and signal hope for social ascension.

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Author Biographies

Janiny Pires Seles Bispo , Universidade Federal do Recôncavo Baiano/ UESB

Janiny Pires Seles Bispo é tradutora intérprete de Libras/português na UFRB. Pedagoga e licenciada em Letras Libras. Mestranda em letras: cultura, educação e linguagens na UESB.

Leiva Figueiredo Viana Leal , UFMG

Leiva de Figueiredo Viana Leal- Doutora em Educação(UFMG) PHD em Estudos da Linguagem.(INRP-Paris) Instituição: UFMG(Mestrado Profissional de Letras).

Kleber Aparecido da Silva

Licenciado em Língua Inglesa pela Universidade Federal de Ouro Preto (UFOP). Mestre em Linguística Aplicada pela Universidade Estadual de Campinas (UNICAMP). Doutor em Estudos Linguísticos (Linguística Aplicada - Língua Estrangeira) pela Universidade Estadual Paulista (UNESP - São José do Rio Preto). Pós-Doutor em Linguística Aplicada pela UNICAMP e em Linguística Aplicada e Estudos da Linguagem pela PUC-SP. É pós-doutor em Linguística pela Universidade Federal de Santa Catarina

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Published

2021-12-19

How to Cite

Santos, V. T. dos, Bispo , J. P. S. ., Leal , L. F. V., & Silva, K. A. da . (2021). Linguistic Rights of the Deaf in the Context of Higher Education. Papers of Language and Society, 22(2), 435–453. https://doi.org/10.26512/les.v22i2.40985

Issue

Section

Dossiê Educação em Direitos Humanos e Diversidades: aspectos da linguagem

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