Linguistic Rights of the Deaf in the Context of Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.26512/les.v22i2.40985Keywords:
Linguistic Rights, Higher Education, DeafAbstract
This article analyzes the results of qualitative research, whose objective is to analyze how deaf students in higher education constitute themselves in the relationships of belonging in a university environment. It starts with the need to understand how linguistic policies for the deaf achieves objectives related to linguistic rights. Methodologically, four deaf students were interviewed, interpreted according to Content Analysis. The results point that language policies have contributed to their access and permanence at the university. Research participants show interest in learning, in achieving the autonomy necessary for their professional and human development, and signal hope for social ascension.
Downloads
References
AMORIM, T. C. P.; CASTRO, F. O.; GIMENEZ, R. Os surdos no Ensino Superior: uma visão intercultural – Brasil e Portugal. Cadernos de Pesquisa, out-dez, 2020.
ANDRADE, Alline Nunes. Ecos do silêncio: juízos de surdos no âmbito da formação superior sobre projetos de vida e humilhação nas perspectivas moral e ética. Tese (Doutorado em Psicologia). Universidade Federal do Espírito Santo. Vitória, ES: 2012.
ANSAY, N. N. A inclusão de alunos surdos no Ensino Superior. Revista do Núcleo de Pesquisas Interdisciplinares em Musicoterapia, Curitiba, 2010.
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. São Paulo: Edições 70, 1977
BRASIL. Decreto nº 5.626, de 22 de dezembro de 2005. Regulamenta a Lei nº 10.436, de 24 de abril de 2002, que dispõe sobre a Língua Brasileira de Sinais – Libras, e o art. 18 da Lei nº 10.098, de 19 de dezembro de 2000. Diário Oficial da União, Brasília, 2005.
COUTINHO, D. R. O direito nas políticas públicas. In: MARQUES, E.; FARIA, C. A. P. de (orgs.). A política pública como campo multidisciplinar São Paulo: Ed. UNESP; Rio de Janeiro: Ed. Fiocruz, 2013. p. 181-200.
CURY, Waldir e XAVIER, Paulo Volnei B. Dicionário de Vocabulário Taquigráfico. Disponível em: https://docplayer.com.br/36638141-Waldir-cury-paulo-volnei-bernardi-xavier.html Acesso em 28 de nov.2021
DAROQUE, Samantha Camargo. Alunos surdos no ensino superior: uma discussão necessária. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Metodista de Piracicaba. Piracicaba, SP: UNIMEP, 2011.
DIBBERN, T. A.; CRISTOFOLETTI, E. C.; SERAFIM, M. P. Educação em Direitos Humanos: um panorama do compromisso social da Universidade Pública. Educação Revista, v. 34, 2018. ISSN 0102-4698. Disponível em https://www.scielo.br/j/edur/a/VPfPJq8H5MxHRw4wfx3MGLx/?lang=pt.
ESDRAS, D.; GALASSO, B. Panorama da Educação de Surdos no Brasil: Ensino Superior. Rio de Janeiro: INES, 2017.
FREIRE, Paulo. A educação na cidade. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 2001.
GOMES, Christianne Rocha. Educação inclusiva de estudantes universitários surdos: uma análise a partir da trajetória escolar. Dissertação (Mestrado em Psicologia Social) – Universidade Federal de Sergipe, 2017, 156f.
MONTEIRO, Mirna Salerno. Mestres e Doutores Surdos: um estudo sobre a crescente formação especializada de pessoas surdas no Brasil. Revista Espaço, Jul-Dez, 2017.
NANTES, Janete de Melo. A constituição do intérprete de língua de sinais no ensino superior na perspectiva dos surdos: o cuidado de si e do outro. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Federal da Grande Dourados. – Dourados, MS: UFGD, 2012.
PATRÍCIO, Leandro. As políticas públicas de inclusão de surdos no ensino superior: especificidades do processo. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade Tuiuti do Paraná. Curitiba, 2011.
PEREIRA, H. M. Pesquisadoras surdas brasileiras: divulgação Online na pesquisa do novo milênio. [S.l.]: Dissertação (Mestrado) – Universidade Federal Fluminense, 2019.
PPNE, C. D. A. A. P. C. D. Quantitativo de estudantes e profissionais surdos/deficientes auditivos na UnB. DAC, Decanato de Assuntos Comunitários, Universidade de Brasília. Brasília. 2018.
QUADROS, R. M. O ‘BI’ em bilinguismo na educação de surdos. In: E. Fernandes (Ed.), Surdez e bilinguismo (p. 27-37). Mediação, 2010
______. Políticas Linguísticas e a Libras: consolidando do planejamento linguístico no Brasil e na América do Sul. IELL, Berlim, Alemanha, janeiro 2021.
RIBEIRO, M. C. M. D. A. Letramento acadêmico para surdos: reflexões contemporâneas. Revista Olhares, Guarulhos, v. 4, p. 269-286, 2016.
PESSOA, R. R.; SILVA, K. A. D.; FREITAS, C. C. D. Praxiologias do Brasil Central: sobre educação linguística crítica. São Paulo : Pá de Parábola , 2021.
SILVA, S. G. de L. (2012). Pedagogia surda e ensino de língua portuguesa para surdos. In G. Perlin, & Stumpf, M. (Orgs.), Um olhar sobre nós surdos: leituras contemporâneas (pp. 265-274). CVR.
TAVARES-SANTOS, V.; CAIXETA, T. Aprendizagem como processo subjetivo: uma experiência com jovem surdo de ensino superior. Anais do Seminário Luso Brasileiro de Educação Inclusiva: o ensino e aprendizagem em discussão, Porto Alegre, 2017.
TEMOTEO, J. G. Lexicografia da Língua de Sinais no Nordeste. São Paulo: Tese de doutorado Universidade São Paulo – USP, 2012.
THOMA, A. A inclusão no Ensino Superior: “Ninguém foi preparado para trabalhar com esses alunos [.]. Isso exige uma política especial [.]. Caxambu-MG: 29ª Reunião Anual da Associação Nacional de Pós-Graduação e Pesquisa e Educação. Educação e cultura na contemporaneidade: desafios e compromissos, 2006.
WEISS, M. L. L. Psicopedagogia Clínica: uma visão diagnóstica dos problemas de aprendizagem escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Cadernos de Linguagem e Sociedade do Programa de Pós-Graduação em Linguística da UnB é licenciado sob uma Licença Creative Commons Atribuição-Uso não-comercial-Vedada a criação de obras derivadas 3.0 Unported.
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.