O DIREITO À EDUCAÇÃO E AS POSSIBILIDADES DE RESSIGNIFICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA COM PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUA

Authors

  • Edmarcius Carvalho Novaes Universidade Vale do Rio Doce - UNIVALE
  • Sandra Aparecida Barbosa Souza Instituto Mineiro de Ensino Superior
  • Wanderson Pereira Universidade Vale do Rio Doce

DOI:

https://doi.org/10.26512/insurgencia.v5i2.29081

Keywords:

Paulo Freire, Direito à educação, Pessoa em situação de rua

Abstract

This article aims to understand how education is a right that contributes to the processes of resignification of life of the homeless population. Thus, it analyzes the relation between the execution of policies of attendance to this group and the pedagogical proposals of Popular Street Education, from the mining city of Governador Valadares. This is a qualitative research, with a bibliographic and documentary review, and an experience report on socio-educational intervention from the contributions of Paulo Freire. These results in the proving of a national organization of the policy of attendance to the referred public, which has been implemented in a systemic way based on the specific demands of each locality, but which, however, lacks professionals capable of performing better. It is concluded that education is a right that should dialogue with other public policies aimed at the homeless, in a perspective that fosters the construction of new identities and belonging to society.

Author Biographies

Sandra Aparecida Barbosa Souza, Instituto Mineiro de Ensino Superior

Licenciada em Pedagogia pela Universidade Vale do Rio Doce (2017), pós-graduada em Gestão Educacional, Psicopedagogia Clínica e Institucional, Educação Inclusiva e Especial e Alfabetização, Letramento e Educação Infantil pelo Instituto Mineiro de Ensino Superior (2018). Professora Regente de Turma na Creche Manuela Domingas de Castro, em Governador Valadares. 

Wanderson Pereira, Universidade Vale do Rio Doce

Graduado em Pedagogia pela Universidade Vale do Rio Doce - UNIVALE (2017).

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Published

07.02.2020

How to Cite

NOVAES, Edmarcius Carvalho; BARBOSA SOUZA, Sandra Aparecida; PEREIRA, Wanderson. O DIREITO À EDUCAÇÃO E AS POSSIBILIDADES DE RESSIGNIFICAÇÃO: UM RELATO DE EXPERIÊNCIA COM PESSOAS EM SITUAÇÃO DE RUA. InSURgência: revista de direitos e movimentos sociais [InSURgence: rights and social movements journal], Brasília, v. 5, n. 2, p. 190–214, 2020. DOI: 10.26512/insurgencia.v5i2.29081. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/insurgencia/article/view/29081. Acesso em: 18 may. 2024.

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