Epistemologia, aprendizagem e formação

Debates e posicionamentos em torno das finalidades do ensino da história

Authors

  • Eder Cristiano de Souza UNILA

DOI:

https://doi.org/10.26512/rhh.v8i16.31128

Keywords:

Historical Education, Epistemology, Historical Formation

Abstract

This article intends to make a theoretical balance around the relations between epistemology, learning and formation, presenting proposals from the field of Historical Education in Brazil and also highlighting and debating international influences that support these propositions. The aim is to highlight the purposes for the teaching of History expressed in these debates, pointing out problems and questioning proposals for teaching and the concepts of formation that underlie them, in order to situate our position in defense of teaching effectively closer to an epistemology of Story.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Referências bibliográficas

ASHBY, Rosalyn. Conceito de Evidência Histórica: exigências curriculares e concepções dos alunos. In BARCA, I. (Org.). Educação histórica e museus. Actas das Segundas Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Lusografe, 2003, p. 19-36.

BARCA, Isabel. Educação Histórica: uma nova área de investigação. Revista da Faculdade de Letras ”“ História. (Porto). Série III, v.2, 2001, p.13-21.

BARCA, Isabel. Literacia e consciência histórica. Educar. Curitiba. n. Especial. p. 93-112. 2006.

BERGMANN, Klaus. A história na reflexão didática. Revista Brasileira de História (São Paulo) v. 9, n. 19, p. 29-42, set. 1989/fev. 1990.

LEE, Peter. Nós fabricamos carros e eles tinham que andar a pé': compreensão das pessoas do passado. In BARCA, I. (Org.). Educação histórica e museus. Actas das Segundas Jornadas Internacionais de Educação Histórica. Braga: Lusografe, 2003, p. 9-18.

LEE, Peter. Em direção a um conceito de literacia histórica. Educar em Revista (Curitiba) n. Especial, 2006, p. 131-150.

LEE, Peter. Educação Histórica, Consciência Histórica e Literacia Histórica. In BARCA (org). Actas das VII Jornadas de Educação Histórica: Estudos de consciência História na Europa, América, Ásia e África. CIED-UNMINHO, Braga, 2007. P. 11-32.

LEE, Peter. “Por que aprender História”? Educar em Revista. Dossiê: História, epistemologia e ensino: desafios de um diálogo em tempos de incertezas. (Curitiba) N 42. out/dez 2011.

LEE, Peter. Literacia histórica e história transformativa. Educar em Revista. (Curitiba). Brasil, n. 60, p. 107-146. Abr/Jun, 2016. P. 107-146.

LEE, Peter; ASHBY, Rosalyn; DICKINSON, Alaric. Progression in children’s ideas about History. IN: HUGHES, Martin (Ed.). Progression in learning. Clevedon: Multilingal Matters, BERA Dialogues II, 1996, p.50-81.

OLIVEIRA, Thiago A. D. A Formação Histórica (Bildung) como princípio da Didática da História no Ensino Médio: Teoria e Prática. Tese (Doutorado em Educação). PPGE ”“ UFPR, Curitiba, 2017, 444 p.

OLIVEIRA, Thiago A. D.; SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Para conhecer a Educação Histórica: um inventário da History Education. In RIBEIRO, Cláudia P.; VIEIRA, Helena; BARCA, Isabel; ALVES, Luís Aberto; PINTO, Maria Helena; GAGO, Marília (Orgs). Epistemologias e Ensino de História. CITCEM ”“ Universidade do Porto, 2017, p. 373-394.

PAIS, José Machado. Consciência histórica e identidade: os jovens portugueses num contexto europeu. Oeiras: Celta, 1999.

RÜSEN, Jörn. Razão histórica - Teoria da História: os fundamentos da ciência histórica. Trad. Estevão C. de Rezende Martins. Brasília: UNB, 2001.

RÜSEN, Jörn. Jörn Rüsen e o Ensino de História. Curitiba: Ed. UFPR, 2010

RÜSEN, Jörn. Aprendizagem histórica: fundamentos e paradigmas. Curitiba: W. A. Editores, 2012.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; CAINELLI, Marlene. Desafios teóricos e epistemológicos nas pesquisas em Educação Histórica. Antíteses. Londrina. v. 5, n.10, p. 509-518. jul./dez. 2012.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora; URBAN, Ana Claudia. Afinal, o que é Educação Histórica?. RIBEH (Curitiba) v.1, n. 01, Ago-Dez. 2018. p. 07-31.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. Literacia Histórica: um desafio para a educação histórica no século XXI. História & Ensino, v. 15, p. 9-22, ago-2009.

SCHMIDT, Maria Auxiliadora. A cultura como referência para investigação sobre consciência histórica: diálogos entre Paulo Freire e Jörn Rüsen. In: BARCA, Isabel. Consciência Histórica na Era da Globalização. Atas das XI Jornadas Internacionais de Educação Histórica. CIED ”“ Universidade do Minho, Braga, 2011. p. 191-200.

SEIXAS, Peter. Historical Consciousness. The progress of Knowledge in a Postprogressive Age. In STRAUB, Jürgen. Making Sense of History: narration, identify na historical consciousness. New York - Oxford: Berghan Books, 2006.

SEIXAS, Peter. Ação histórica como um problema para pesquisadores. Antíteses (Londrina), v. 5, n. 10, p. 537-553, jul/dez, 2012. p.537-553.

SEIXAS, Peter. Translation and its discontents: key concepts in English and German History Education. Journal of Curriculum Studies (Londres). V. 48, nº 4, 2016, p. 427-439.

SEIXAS, Peter. A model of historical thinking. Educational Philosophy and Theory. V. 49, nº 6, 2017, p. 593-605.

SILVA, Cristiane B. O Ensino de História ”“ Algumas Reflexões do Reino Unido: Entrevista com Peter Lee. Tempo e Argumento (Florianópolis), v.3, n. 2, Jul/Dez 2012. p. 216-250.

Published

2020-10-16

How to Cite

Cristiano de Souza, E. (2020). Epistemologia, aprendizagem e formação: Debates e posicionamentos em torno das finalidades do ensino da história. History, Histories, 8(16), 170–196. https://doi.org/10.26512/rhh.v8i16.31128

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.