Literature and violence in the teaching of History

a brief analysis of the writings of Carolina Maria de Jesus and Scholastique Mukasonga

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i39.39625

Keywords:

Teaching of History. Literature. Testimony.

Abstract

In this article, we intend to analyze possible pedagogical dialogues between History and Literature. We begin by discussing the concepts of sensibilities and imaginary, both mobilized by contemporary debates on Cultural History. One can use the subjective dimension of fictional narratives as a helpful resource for History teaching. Literature is capable of humanizing experiences of violence, such as traumatic events. Its use in History classes may make it possible for students to understand and discuss the social and humanitarian consequences of violence at all its levels. With that in mind, by the end of the article, we analyze excerpts from two testimonial narratives, applying everything we discussed.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADICHIE, Chimamanda. O perigo de uma história única. São Paulo: Companhia das Letras, 2019.

BITTENCOURT, Circe Maria Fernandes. Ensino de História: fundamentos e métodos. São Paulo: Cortez Editora, 2008.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC). Educação é a Base. Brasília, MEC/CONSED/UNDIME. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/abase/>. Acesso em: 04 de set. de 2021.

BRASIL. Lei no 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Inclui no currículo oficial da Rede de Ensino a obrigatoriedade da temática "História e Cultura Afro-Brasileira", e dá outras providências. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/2003/l10.639.htm>. Acesso em: 01 de set. de 2021.

CANDIDO, Antonio. O Direito à Literatura. In: Vários Escritos. Rio de Janeiro: Ouro sobre Azul, 2011, 5ª edição, p. 171-193.

FORTUNA, Cláudia Prado.; GALZERANI, Maria Carolina Bovério. Práticas de memória, tempo e ensino de História. In: Memória, Sensibilidades e Saberes. Campinas: Editora Alínea, 2015.

FREIRE, Paulo. Justificativa da pedagogia do oprimido. In: Pedagogia do oprimido. Rio de Janeiro/São Paulo: Paz & Terra, 2017.

GINZBURG, Carlo. Mito: distância e mentira. In: Olhos de Madeira: nove reflexões sobre a distância. Tradução de Eduardo Brandão. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.

GINZBURG, Jaime. Linguagem e Trauma na Escrita do Testemunho. Farroupilha: Revista Conexão Letras, 2008, v. 3, n. 3. Disponível em: <https://seer.ufrgs.br/conexaoletras/article/view/55604/33808>. Acesso em: 01 de set. de 2021.

GINZBURG, Jaime. Literatura, violência e melancolia. Campinas: Autores Associados, 2017.

GOMES, Nilma Lino. A questão racial na escola: desafios colocados pela implementação da Lei 10.639/03. In: CANDAU, Vera Maria; MOREIRA, Antônio Flávio Barbosa. (orgs.). Multiculturalismo: diferenças culturais e práticas pedagógicas. 2 ed. Petrópolis: Vozes, 2008.

GOMES, Nilma Lino. Educação, relações étnico-raciais e a Lei 10.639/03. São Paulo: Instituto Geledés, 2011. Disponível em: <https://www.geledes.org.br/educacao-relacoes-etnico-raciais-e-lei-10-63903-2/?gclid=EAIaIQobChMIpL2F87qZ7AIVioSRCh1ChQveEAAYAiAAEgLKf_D_BwE>. Acesso em: 20 de ago. 2021.

GRUZINSKI, Serge. Por uma história das sensibilidades. In: PESAVENTO, Sandra Jatahy; LANGUE, Fréderique. Sensibilidades na história: memórias singulares e identidades sociais. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2007.

HOBSBAWM, Eric. A Era dos Extremos: o breve século XX (1914-1991). São. Paulo: Companhia das Letras, 1995.

JESUS, Carolina Maria de. Quarto de despejo: diário de uma favelada. São Paulo: Ática, 1960.

KILOMBA, Grada. Memórias da Plantação: episódios de racismo no cotidiano. [Tradução de Jess Oliveira] Rio de Janeiro: Cogobó, 2019.

LACAPRA, Dominick. History and the novel. In: History, Literature, Critical Theory. Ithaca: Cornell University Press, 2013.

LLOSA, Mario Vargas. Introducción. In.: La verdad de las mentiras. Madri: Editora Alfaguara, 2016.

LOWENTHAL, David. Como conhecemos o passado. Tradução de Lúcia Haddad. São Paulo: Proj. História, 1998, p. 63-201.

MAMDANI, Mahmood. When Victims Become Killers: Colonialism, Nativism and Genocide in Rwanda. Princeton: Princeton University Press, 2001.

MBEMBE, Achille. Necropolítica. 3. ed. São Paulo: N-1 Edições, 2018.

MUKASONGA, Scholastique. Baratas. São Paulo: Editora Nós, 2018.

NASCIMENTO, Abdias do. O genocídio do negro brasileiro: processo de um racismo mascarado. São Paulo: Editora Perspectiva, 1978.

OLIVEIRA, Maria de Fátima.; SANTOS, Jocyléia Santana dos. Sensibilidades e Sociabilidades no Ensino de História. In: PESAVENTO, Sandra Jatahy (org.). Sensibilidades e sociabilidades: perspectivas de pesquisa. Goiânia: Editora da UCG, 2008.

POLLAK, Michael. Memória, esquecimento, silêncio. In: Estudos Históricos, Rio de Janeiro: vol. 2, nº 3, 1989.

MORTATTI, Maria do Rosario Longo. Entre a literatura e o ensino: a formação do leitor. São Paulo: Editora Unesp Digital, 2018.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História & história cultural. 2ª Edição. Belo. Horizonte: Autêntica, 2005.

PESAVENTO, Sandra Jatahy. História e Literatura: uma velha-nova história. Nuevo Mundo Mundos [Emlínea] Nuevos, Debates, 2006. Disponível em <http://nuevomundo.revues.org/index1560.html>. Acesso em: 01 de set. de 2021.

SARLO, Beatriz. Tempo Passado: cultura da memória e guinada subjetiva. São Paulo, Companhia das Letras/. Belo Horizonte, UFMG, 2007.

SELIGMANN-SILVA, Márcio. O testemunho entre a ficção e o "real”. In: História, memória, literatura: o testemunho na era das catástrofes. Campinas: Ed. da Unicamp, 2013.

SEVCENKO, Nicolau. Introdução. In: Literatura como Missão: tensões sociais e criação cultural na Primeira República. São Paulo: Companhia das Letras, 1999.

SOARES JUNIOR, Azemar dos Santos. Ensino de história e sensibilidade: o ver, o ouvir e o imaginar nas aulas de História. História & Ensino, Londrina, v. 25, n. 02, p. 167-190, jul./dez. 2019.

Published

2021-12-13

How to Cite

FERREIRA, Adriana Gomes. Literature and violence in the teaching of History: a brief analysis of the writings of Carolina Maria de Jesus and Scholastique Mukasonga. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 39, 2021. DOI: 10.26512/emtempos.v1i39.39625. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/39625. Acesso em: 8 nov. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 

You may also start an advanced similarity search for this article.