Utopia and destruction, ruin and progress

the social marginalized condition in the movie A Margem (1967), by Ozualdo Candeias

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v1i37.34202

Keywords:

History and cinema. Cocial marginality. Modernization.

Abstract

The movie A Margem, by Ozualdo Candeias, reports the daily lives of four individuals dwelling in a peripheral region of São Paulo city. From the considerations of Marc Ferro, Eduardo Morettin and Ismail Xavier, the paper points out paths to mobilize the cinema as a source of the historical knowledge. In the investigation, main emphasis is given to the construction of the social experience of the marginalized, which is strained between the constitution of solidarity bonds and the incapacity of reacting collectively to the oppressions. Besides that, the movie is also investigated as a critical perspective about the modernization process in São Paulo city, intensified since the fifties.

Downloads

Download data is not yet available.

References

A MARGEM. Direção e Produção: Ozualdo Candeias (1967). São Paulo, Programadora Brasil, 2010, DVD, P&B

ANDRADE, Carlos Drummond de. A rosa do povo. 21ª edição. Rio de Janeiro/RJ, Editora Record, 2000.

ARRUDA, Maria Arminda do Nascimento. Metrópole e cultura: São Paulo no meio do século XX. São Paulo: EDUSP, 2015.

AUMONT, Jacques ... et al. A estética do filme (trad. Marina Appelzeller). Campinas/SP, Papirus, 2012.

BENJAMIN, Walter. “A obra de arte na era de sua reprodutibilidade técnica”. IN:__________. Magia e Técnica, Arte e Política. Ensaios sobre literatura e história da cultura. Brasiliense, 1985.

BERNARDET, Jean-Claude Bernardet. “O filme de lugar nenhum”. Folha de São Paulo, São Paulo, Caderno Mais!, 28 jun. 2002, p.2.

_________. O voo dos anjos: Bressane, Sganzerla. São Paulo : Brasiliense, 1991.

COUTO, José Geraldo. “Ozualdo Candeias termina O Vigilante”. Folha de São Paulo, São Paulo, Ilustrada, 1 jun. 1993, p.5.

FERRO, Marc. Cinema e História (Trad. Flávia Nascimento). Rio de Janeiro/RJ: Paz e Terra, 1992.

GALVÃO, Maria Rita. Burguesia e cinema: o caso Vera Cruz. São Paulo/SP, Civilização Brasileira, 1981.

MACHADO JR., Rubens. “Uma São Paulo de revestrés: sobre a cosmologia varziana de Candeias”. Revista Significação, nº 28, 2001, p. 111-131.

MORETTIN, Eduardo. “O cinema como fonte histórica na obra de Marc Ferro”. IN: CAPELATO, Maria Helena ... [et al.] (orgs.). História e Cinema: dimensões históricas do audiovisual. São Paulo: Alameda, 2011, p. 39-64.

PUPPO, Eugenio. Ozualdo Ribeiro Candeias 80 anos. São Paulo/SP, Heco Produções, 2002.

RAMOS, Fernão. Cinema Marginal (1968/1973): a representação em seu Limite. São Paulo, SP: Brasiliense, 1987.

REIS, Moura. Ozualdo Candeias: pedras e sonhos no Cineboca. São Paulo/SP: Imprensa Oficial, 2010.

TELES, Ângela Aparecida. Ozualdo Candeias na Boca do Lixo: a estética da precariedade no cinema paulista. São Paulo/SP, EDUC e FAPESP, 2012.

UCHÔA, Fábio Raddi. Ozualdo Candeias e o cinema de sua época (1967-83) ”“ perambulação, silêncio e erotismo. São Paulo/SP, Alameda, 2019.

XAVIER, Ismail. O cinema brasileiro moderno. São Paulo/SP: Paz e Terra, 2001.

________. Sertão mar: Glauber Rocha e a estética da fome. São Paulo/SP: Duas Cidades e Editora 34, 2019.

Published

2020-12-03

How to Cite

BISTERÇO, Vinícius da Cunha. Utopia and destruction, ruin and progress: the social marginalized condition in the movie A Margem (1967), by Ozualdo Candeias. Em Tempo de Histórias, [S. l.], v. 1, n. 37, 2020. DOI: 10.26512/emtempos.v1i37.34202. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/34202. Acesso em: 17 may. 2024.

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.