Uma história esquecida

A abordagem da África Antiga nos manuais escolares de História: estudos de caso no Brasil e em Portugal (1990-2005)

Authors

  • Anderson Oliva

DOI:

https://doi.org/10.26512/emtempos.v0i12.20063

Keywords:

Ancient Africa, Teaching the History of Africa, Books school

Abstract

This article has as main objective to examine the approach of Africa's ancient history in textbooks on history used in teaching Brazilian and Portuguese between 1990 and 2005. Our search effort synthesize the discussions about possible connections between the study of African history and the deconstruction of stereotypes and simplifications conceptual circulating on Africa in the imagination of these societies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Anderson Oliva

Este trabalho recebeu apoio financeiro da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (Capes).

References

DIOP, Cheick Anta. A origem dos antigos egípcios. In: MOKHTAR, G. (org.) História Geral da África, vol. II: A África Antiga. São Paulo: Ática; Unesco, 1983, pp. 39-70.

LIMA, Mônica. A África na Sala de Aula. Nossa Historia, ano 1, n° 4, fevereiro de 2004, p. 86.

M’ BOKOLO, Elikia. África Negra História e Civilizações. Até ao Século XVIII. Lisboa: Vulgata, 2003, pp. 208-28.

MARTINS, Manuel Gonçalves. Migrações internacionais e aumento do racismo e da xenofobia na União Européia. In Africana, n° 16, março, 1996, pp. 75-90.

PANTOJA, Selma. A África imaginada e a África real. In PANTOJA, Selma e ROCHA, Maria José (orgs.). Rompendo Silêncios: História da África nos currículos da educação básica. Brasília: DP Comunicações, 2004, p. 22;

PIRES, Rui Pena. A Imigração. In BETHENCOURT, Francisco e CHAUDHURI, Kirti (org.). História da Expansão Portuguesa: Último Império e Recentramento, vol. 5. Lisboa: Círculo de Leitores, 1999, pp. 197-211.

WEDDERBURN, Carlos Moore. Novas bases para o Ensino da História da África no Brasil. In: SECRETARIA DE EDUCAÇÃO CONTINUADA, ALFABETIZAÇÃO E DIVERSIDADE. Educação Anti-racista: caminhos abertos pela Lei Federal 10.639/03. Brasília: MEC; Secad,2005, pp. 134-142; e

Published

2011-02-02

How to Cite

OLIVA, Anderson. Uma história esquecida: A abordagem da África Antiga nos manuais escolares de História: estudos de caso no Brasil e em Portugal (1990-2005). Em Tempo de Histórias, [S. l.], n. 12, 2011. DOI: 10.26512/emtempos.v0i12.20063. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/emtempos/article/view/20063. Acesso em: 17 may. 2024.

Issue

Section

Articles