The treatment of the literary text in the textbooks Ven 1 and Nuevo Ven 1
Keywords:
Textbook. Literature. Communicative approach. Spanish language. Teaching.Abstract
This article aims at studying the treatment that literary texts which appear in the textbooks Ven 1 and Nuevo Ven 1 receive. In general, it is noted that there is a greater presence of Hispanic authors’ texts in the old volume and in its reformulation, the literature was suppressed from the manual. Therefore, the authors of that manual consider that songs, stories and fragments of novels should be explored in the intermediate and advanced levels, ignoring all the benefits that literature can offer to the Spanish language learning in the early levels.
Downloads
References
Aragão, Cleudene de Oliveira; Silva, Girlene Moreira da. A leitura literária no ensino comunicativo da Língua Espanhola no Ensino Médio. Desenredo. Revista do ppgl da Universidade de Passo Fundo, vol.9, n.1, jan./jun. 2013, p.157-173.
Castro Viudez, Francisca; Marín Arrese, Fernando; Morales Gálvez, Reyes; muñoz, Soledad Rosa. Ven 1. 5.ed. Madrid: Edelsa, 1994.
__________. Nuevo Ven 1. 2.ed. Madrid: Edelsa, 2009.
Farias, Maria Solange de. O ensino da pronúncia nos manuais de espanhol como língua estrangeira. Disponível em: <http://uece.br/eventos/siel/2015/anais/trabalhos_completos/150-31749-08092015-120012.pdf> Acesso em: 20 ago. 2016.
Gonçalvez, Frank da Silva; Alves, Henrique Alexandrino Pinheiro. A presença de textos literários em livros de tendência comunicativa. Horizontes da Linguística Aplicada, ano 10, n. 2, jul./dez. 2011, p.107-130.
__________. A literatura no livro didático de francês língua estrangeira. Revele: Revista Virtual dos Estudantes de Letras, v. 6, 2013, p.1-19.
Lajolo, Marisa. Livro didático: um (quase) manual de usuário. Em Aberto, Brasília, ano 16, n.69, jan./mar. 1996.
Mariz, Josilene Pinheiro. O tratamento do texto literário nos manuais para o ensino de Francês Língua/Literatura Estrangeira (elle). Ariús, Campina Grande, v.14, n.1/2, p.95-102, 2008.
Martín Peris, Ernesto. Textos literarios y manuales de enseñanza de español como lengua extranjera. 2000, p. 101-129. Disponível em: http://www.ruc.udc.es/bitstream/2183/8128/1/LYT_16_2000_art_9.pdf Acesso em 20 mar. 2016.
Martínez Sallés, Matilde. “Libro, déjame libre”: Acercarse a la literatura con todos los sentidos. RedELE: Revista Electrónica de Didáctica ele, n. 1, 2004, p. 1-23. Disponível em: http://www.mecd.gob.es/dctm/redele/Material-RedEle/Revista/2004_00/2004_redELE_0_19Martinez-Salles.pdf?documentId=0901e72b80e0c9e4 Acesso em 20 mar. 2016.
Niveles de competencia lingüística. Disponível em: <http://www.oapee.es/oapee/inicio/iniciativas/portfolio/niveles-de-competencia.html> Acesso em: 20 ago. 2016.
Oliveira, Flávia Farias de. A literatura na língua do outro: o tratamento do texto literário em livros didáticos de espanhol como língua estrangeira. 148 p. Dissertação (Mestrado em Letras), Universidade Federal de Pernambuco ”“ ufpe, Recife, 2013.
Pazos VazQuez, Renato. pnld 2011 de Língua Estrangeira: sentidos de docência, ensino e língua. 176 p. Tese de Doutorado (Letras Neolatinas ”“ Estudos
Linguísticos Neolatinos ”“ Opção Língua Espanhola), Universidade Federal do Rio de Janeiro ”“ ufrj, Faculdade de Letras, Rio de Janeiro, 2014.
Sáez Martínez, Begoña. La literatura en la enseñanza de ele o el día en que Cervantes renunció a ser profesor de español en China. Seminario de Dificultades Específicas de la Enseñanza del Español a Lusohablantes (22-09-2012: São Paulo, sp). Actas del xix Seminario de Dificultades Específicas de la Enseñanza del Español a Lusohablantes: La literatura en la enseñanza del español como lengua extranjera, São Paulo, 22 de septiembre de 2012, p. 9-22. Brasília: Embajada de Esspaña en Brasil ”“ Consejería de Educación, Ministerio de Educación de España, 2012.
Santos, Ana Cristina dos. O discurso literário no processo de ensino e aprendizagem de língua estrangeira. 07 jan.2011, p.1-8. Disponível em: http://www.file://C:Users\Usuario\Desktop\ano5n5\data\articles\Ana Cristina dos Santos.htm. Acesso em 20 mar. 2016.
Sanz González, Félix. La literatura en la classe de lengua extranjera: ¿una presencia incómoda? Didáctica, 7, 1995, p.119-132, Servicio de Publicaciones ucm, Madrid. Disponível em: http://www.file:///C:/Users/Usu%C3%A1rio/Downloads/20939-20979-1-PB%20(1).PDF Acesso em 20 mar. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Revista Cerrados
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Proibida a reprodução parcial ou integral desta obra, por qualquer meio eletrônico, mecânico, inclusive por processo xerográfico, sem permissão expressa do editor (Lei n. 9.610 de 19/2/1998 )