Digitization for survival

Transformation of Ponta Grossa Fairs in face of the pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/sersocial.v23i48.33864

Keywords:

Pandemic; Food Retail; Horticulture fair; Strategy; E-commerce.

Abstract

Considering the importance and fragility of small horticultural producers, this article aimed to analyze the adaptation of farmers' fairs in Ponta Grossa (Paraná) in view of the scenario imposed by the pandemic of COVID-19. We carried out a qualitative exploratory-descriptive case study whose data collection included documentary research (municipal laws and materials from the “Feira Fácil Genial”), interviews (to business representatives) and a questionnaire applied online (with feedback from 131 consumers). The analysis took place with descriptive statistics and content analysis. The pandemic highlighted the importance of small producers for supplying cities, as well as the need for support and appreciation by governments. In Ponta Grossa, the adoption of the digitalization strategy, developed with a public-private partnership, added to hygiene and relationship actions, allowed the disposal of stocks during the closing of the fairs. Furthermore, consumer opinions indicate that there is potential for growth in the digital fair.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mirna de Lima Medeiros, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Professora Adjunta no curso de Turismo da Universidade Estadual de Ponta Grossa (UEPG) e no Programa de Pós Graduação em Ciências Sociais Aplicadas (PPGCSA/UEPG); é Líder do Centro de estudos em gestão estratégica de marketing em Turismo (MarkTur/UEPG) e Pesquisadora do Centro de Estudos em Gestão e Políticas Públicas Contemporâneas (GPublic/ USP) e do Grupo de Pesquisa Ordenação Territorial e Competitividade em Turismo (UEPG).

Rubia Gisele Tramontin Mascarenhas, Universidade Estadual de Ponta Grossa - UEPG

Possui graduação em Turismo e Hotelaria pela Universidade do Vale do Itajaí (1999) e doutorado em Geografia pela Universidade Federal do Paraná (2009). Atualmente é professora associado da Universidade Estadual de Ponta Grossa.

References

BARRETO, M. L. et al. O que é urgente e necessário para subsidiar as políticas de enfrentamento da pandemia de COVID-19 no Brasil? Revista Brasileira de Epidemiologia, v. 23, p. 1”“4, 2020.

COELHO, M. F.; MAYER, V. F. Gestão de serviços pós-covid: o que se pode aprender com o setor de turismo e viagens. Revista Eletrônica Gestão & Sociedade, v. 14, n. 39, p. 3698”“3706, 2020.

COOPER, D. R.; SCHINDLER, P. S. Métodos de Pesquisa em Administração. 7. ed. Porto Alegre: Bookman, 2003.

COSTA, B. R. L. Bola de neve virtual: o uso das redes sociais virtuais no processo de coleta de dados de uma pesquisa científica. RIGS - Revista Interdisciplinar de Gestão Social, v. 7, n. 1, p. 15”“37, 2018. Disponível em: <https://portalseer.ufba.br/index.php/rigs/article/viewFile/24649/16131>.

CRANFIELD, J. A. L. Framing consumer food demand responses in a viral pandemic. Canadian Journal of Agricultural Economics, n. April, p. 1”“6, 2020.

CRAVEN, M. et al. COVID-19 : Implications for business. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://www.mckinsey.com/business-functions/risk/our-insights/covid-19-implications-for-business>.

FAGLIARI, G. S. Turismo e alimentação: análises introdutórias. São Paulo: Roca, 2005.

FERNANDES, A. Pesquisa em Relações Pública. São Paulo: Universidade Cruzeiro do Sul, 2020.

FLANDRIN, J.; MONTANARI, M. História da alimentação. São Paulo: Estação Liberdade, 1998.

GALINARI, R. et al. Comércio eletrônico, tecnologias móveis e mídias sociais no Brasil. BNDES Setorial, v. 41, n. Varejo, p. 135”“180, 2015.

GALUNION; QUALIBEST. Alimentação na Pandemia: Como a COVID-19 impacta os consumidores e os negócios em alimentação. Disponível em: <https://conteudo.galunion.com.br/pesquisa_alimentacao_na_pandemia_galunion>. Acesso em: 8 jun. 2020.

GARCÃA, Ó. M. La comunicación comercial en la distribución minorista y la nueva estrategia omnicanal. 2017. Universidad Complutense de Madrid, 2017.

GÖSSLING, S.; SCOTT, D.; HALL, C. M. Pandemics, tourism and global change: a rapid assessment of COVID-19. Journal of Sustainable Tourism, p. 1”“20, 2020.

GRAY, R. S. Agriculture, transportation, and the COVID”19 crisis. Canadian Journal of Agricultural Economics, n. April, p. 1”“5, 2020.

GRISA, C.; SCHNEIDER, S. Políticas públicas de desenvolvimento rural no Brasil. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2015.

IBGE. Ponta Grossa. Disponível em: <https://cidades.ibge.gov.br/brasil/pr/ponta-grossa/panorama>. Acesso em: 10 jun. 2020.

JÁMBOR, A.; CZINE, P.; BALOGH, P. The Impact of the Coronavirus on Agriculture: First Evidence Based on Global Newspapers. Sustainability, v. 12, p. 1”“10, 2020.

LAI, C. et al. Severe acute respiratory syndrome coronavirus 2 (SARS-CoV-2) and coronavirus disease-2019 (COVID-19): The epidemic and the challenges. International Journal of Antimicrobial Agents, v. 55, n. January, p. 1”“10, 2020.

LEE, Z. W. Y. et al. Customer engagement through omnichannel retailing: The effects of channel integration quality. Industrial Marketing Management, v. 77, n. September 2017, p. 90”“101, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2018.12.004>.

MASCARENHAS, G.; DOLZANI, M. C. S. Feira livre: territorialidade popular e cultura na metrópole contemporânea. Ateliê Geográfico, v. 2, n. 2, p. 72”“87, 2008.

MOREIRA, A. P. Avaliação do Programa de Aquisição de Alimentos (PAA) no fortalecimento da agricultura familiar em Ponta Grossa - PR. 2017. Universidade Estadual de Ponta Grossa, 2017.

NICOLA, M. et al. The Socio-Economic Implications of the Coronavirus and COVID-19 Pandemic: A Review. International Journal of Surgery, v. 78, n. April, p. 185”“193, 2020. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/j.ijsu.2020.04.018>.

PEDROSO, M. T.; CORCIOLI, G.; FOGUESATTO, C. R. A crise do coronavírus e o agricultor familiar produtor de hortaliças. Revista Eletrônica Gestão & Sociedade, v. 14, n. 39, p. 3740”“3749, 2020.

PREFEITURA MUNICIPAL DE PONTA GROSSA. Secretaria Municipal de Agricultura, Pecuária e Abastecimento. Disponível em: <http://www.pontagrossa.pr.gov.br/smapa>. Acesso em: 11 nov. 2020a.

PREFEITURA MUNICIPAL DE PONTA GROSSA. Decreto no 17.077, de 16/03/2020Ponta GrossaPMPG, , 2020b. .

PREFEITURA MUNICIPAL DE PONTA GROSSA. Decreto no 17.207, de 03/04/2020Ponta GrossaPMPG, , 2020c. .

PREFEITURA MUNICIPAL DE PONTA GROSSA. Decreto no 17.452, de 02/07/2020Ponta GrossaPMPG, , 2020d. .

PREFEITURA MUNICIPAL DE PONTA GROSSA. Decreto no17.548, de 24/07/2020Ponta GrossaPMPG, , 2020e. .

RAIHER, A. P. Mercado de Trabalho dos Campos Gerais nos meses janeiro a abril de 2020: impactos iniciais da COVID-19. [s.l: s.n.]. Disponível em: <https://www2.uepg.br//nerepp/wp-content/uploads/sites/2/2020/05/06-2020_Mercado-Trabalho-jan-converted.pdf>.

RAIHER, A. P.; SCHIMANSKI, E.; SCHEFFER, S. M. Vida e futuro: as relações sociais e econômicas durante e pós-coronavírus. 1. ed. Ponta Grossa: UEPG; PROEX, 2020.

RAMOS, P. S.; ALMONACID, L. E.; VALDÉS, D. V. Comercialización alternativa de alimentos locales. Cuardernillo Popular, n. 1, p. 1”“23, 2020.

REZENDE, A. A. de; MARCELINO, J. A.; MIYAJI, M. A reivenção das vendas: as estratégias das empresas brasileiras para gerar receitas na pandemia de COVID-19. Boletim de Conjuntura - BOCA, v. 2, n. 6, p. 75”“86, 2020.

RIBEIRO-SILVA, R. de C. et al. Implicações da pandemia COVID-19 para a segurança alimentar e nutricional no Brasil. Ciência & Saúde Coletiva, v. 25, n. 9, p. 3421”“3430, 2020.

RICHARDS, T. J.; RICKARD, B. COVID”19 impact on fruit and vegetable markets. Canadian Journal of Agricultural Economics/Revue canadienne d’agroeconomie, n. April, p. 1”“6, 2020.

ROGGEVEEN, A. L.; SETHURAMAN, R. How the COVID-19 Pandemic May Change the World of Retailing. Journal of retailing, v. 96, n. 2, p. 169”“71, 2020.

SANTOS, C. R. A. Slow Food uma filosofia de vida. Gazeta do povo, 5 jan. 2010.

SHAHIDI, F. Does COVID-19 affect food safety and security? A summary report on the Extraordinary Scientific Roundtable. Journal of Food Bioactives, v. 9, p. 1”“3, 2020.

SHETH, J. Impact of Covid-19 on Consumer Behavior: Will the Old Habits Return or Die? Journal of Business Research, v. 117, n. SI: Covid-19 impact on business and research, p. 280”“283, 2020a.

SHETH, J. Business of business is more than business: Managing during the Covid crisis. Industrial Marketing Management, v. 88, n. April, p. 261”“264, 2020b. Disponível em: <https://doi.org/10.1016/j.indmarman.2020.05.028>.

SILVA FILHO, O. J.; GOMES JÚNIOR, N. N. O amanhã vai à mesa : abastecimento alimentar e COVID-19. Cadernos de Saúde Pública, v. 36, n. 5, p. e00095220, 2020.

SILVESTRE, L. H. A.; RIBEIRO, Á. E. M.; FREITAS, C. da S. Subsídios para a construção de um programa público de apoio à feira livre no Vale do São Francisco,MG. Organizações Rurais & Agroindustriais, v. 13, n. 2, p. 186”“200, 2011.

SOUSA, H. M. S. et al. Segurança Dos Alimentos No Contexto Da Pandemia Por Sars-Cov-2. Desafios, v. 7, n. Especial COVID-19, p. 26”“33, 2020.

SOUSA JÚNIOR, J. H. de et al. Da Desinformação ao Caos: uma análise das Fake News frente à pandemia do Coronavírus (COVID-19) no Brasil. Cadernos de Prospecção, v. 13, n. 2 COVID-19, p. 331, 2020.

TRIVIÑOS, A. N. S. Introdução à pesquisa em ciências sociais. São Paulo: Atlas, 2006.

VASCONCELOS, F. de A. G. de et al. Public policies of food and nutrition in Brazil : From Lula to Temer. Revista de Nutrição, v. 32, p. e180161, 2019.

VERHOEF, P. C.; KANNAN, P. K.; INMAN, J. J. From Multi-Channel Retailing to Omni-Channel Retailing. Introduction to the Special Issue on Multi-Channel Retailing. Journal of Retailing, v. 91, n. 2, p. 174”“181, 2015. Disponível em: <http://dx.doi.org/10.1016/j.jretai.2015.02.005>.

Published

2021-01-22

How to Cite

DE LIMA MEDEIROS, Mirna; TRAMONTIN MASCARENHAS, Rubia Gisele. Digitization for survival: Transformation of Ponta Grossa Fairs in face of the pandemic. SER Social, Brasília, v. 23, n. 48, p. 115–140, 2021. DOI: 10.26512/sersocial.v23i48.33864. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/SER_Social/article/view/33864. Acesso em: 14 dec. 2024.

Issue

Section

Thematic Articles