The state of the art of ischools on the Web of Science: analysis of scientific production with bibliometric notes

Authors

  • Leandro da Conceição Borges Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-graduação em Gestão e Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0003-0222-3040
  • Mauricio Barcellos Almeida Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-graduação em Gestão e Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG, Brasil https://orcid.org/0000-0002-4711-270X

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v18.n1.2025.51624

Keywords:

Ischools, Information, Information Science, Web of Science

Abstract

It presents the results of a search carried out on the Web of Science database, using the typology article and the theme ischool, to check the state of the art on the subject. Out of a total of 162 articles, 43 were selected because they directly addressed ischools in their texts or Library of Information Science, which are the forerunners of the movement. The research, classified in terms of its objectives as descriptive and bibliographical in terms of its technical procedures, revealed that: the United States is the country that best represents the number of researchers working on the subject, when the results of authorship are unified. However, when checked in isolation, i.e., as a unit, China, with Wuhan University, is the institution with the highest number of authorships on the subject. The most frequent subjects were: 1 - data, especially data science associated with the ischool curriculum, 2 - digital humanities and 3 - archival education and its practices. In conclusion, it was found that, as it is an emerging topic in the field of information, that is, with its implementation in 2005, studies involving ischools are still incipient, although it is possible to see trends indicated by the paths glimpsed in the articles listed to verify their state of the art.

Downloads

Author Biographies

Leandro da Conceição Borges, Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-graduação em Gestão e Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG, Brasil

Doutorando em Ciência da Informação (2020) pelo Programa de Pós-graduação em Gestão e Organização do Conhecimento pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG), Mestre em Ciência da Informação (2018) pelo Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação, um convênio entre o Instituto Brasileiro de Informação em Ciência e Tecnologia e a Universidade Federal do Rio de Janeiro (IBICT-UFRJ), Especialista em Informação Científica e Tecnológica em Saúde (2015) pela Fundação Oswaldo Cruz (Fiocruz), Bacharel em Biblioteconomia e Gestão de Unidades de Informação (2014) pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), possui Licenciatura Plena em Pedagogia (2013) pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ-FEBF). Atualmente é bibliotecário-documentalista da Faculdade de Farmácia da Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG).

Mauricio Barcellos Almeida, Universidade Federal de Minas Gerais, Programa de Pós-graduação em Gestão e Organização do Conhecimento, Belo Horizonte, MG, Brasil

Pesquisador da Informação; Doutor em Ciência da Informação (UFMG) com prêmio melhor tese 2007 pela Associação Nacional de Pesquisa e Pós-Graduação em Ciência da Informação (ANCIB); Bolsista de Produtividade do Conselho Nacional de Pesquisa (CNPQ); pós-doutorado pela State University of New York (SUNY); pós-doutorado pela Faculdade de Medicina (UFMG). Atualmente é Professor Titular da UFMG, Programa de Pós Graduação em Gestão Organização do Conhecimento, onde mantém pesquisas em Informação em saúde, indústria e governo para Representação do Conhecimento. Os principais interesses de pesquisa são ontologia aplicada, vocabulários biomédicos, industriais e legais, sistemas de informação, modelos organizacionais e organização do conhecimento corporativo. Além da atuação acadêmica, tem servido a sociedade como consultor em instituições públicas, em projetos de utilidade pública, por exemplo, na Fundação Hemominas, no Hospital da Clinicas de Belo Horizonte, na Aneel, dentre outros.

References

Andrade, L. M. de; Dal’Evedove, P. R. Humanidades digitais na ciência da informação brasileira: análise da produção científica. Revista Ibero-americana de Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 13, n. 1, p. 439-451. Disponível em: https://periodicos.unb.br/index.php/RICI/article/view/29582/25421. Acesso em: 3 set. 2023.

Borges, L. C.; Oliveira, M. A produção científica sobre ischools em Programas de Pós-graduação em Ciência da Informação no Brasil. Múltiplos Olhares em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. especial, p. 1-15, 2021. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/moci/article/view/37080. Acesso em: 6 set. 2023.

Carbo, T. Teaching and learning in the ischools. Journal of Education for Library & Information Science, v. 53, n.4, p. 223, 2012.

Castro, R. M. de; Pimenta, R. M. Uma topografia das humanidades digitais na ciência da informação. Revista Z Cultural, Rio de Janeiro, v. 12, n. 2, 2017. Disponível em: https://bibliotecadigital.fgv.br/dspace/bitstream/handle/10438/20183/UMA-TOPOGRAFIA-DAS-HUMANIDADES-DIGITAIS-NA-CIÊNCIA-DA-INFORMAÇÃO-–-Revista-Z-Cultural.pdf. Acesso em: 15 set. 2023.

Chakrabarti, A.; MandaL, S. The ischools: a study. Library Philosophy and Pratice, n. 1537. Disponível em: https://core.ac.uk/download/pdf/188115174.pdf. Acesso em: 15 set. 2023.

Clark, L. What are title 1 schools. Student Debt Relief, 3 Oct. 2019. Disponível em: https://www.studentdebtrelief.us/student-loans/title-1-schools/. Acesso em: 3 set. 2023.

Felix, V. L.; Martins, G. K.; Barros, A. C.; Pereira, F. C. M.; Loyola, R. A. A ciência da informação e sua interdisciplinaridade: analogias e convergências decorrentes da inter-relação com a biblioteconomia. Folha de Rosto, Cariri, v. 2, n. esp. p. 5-11, 2016.

Galvão, M. C. B.; Borges, P. C. R. Ciência da informação: ciência recursiva no contexto da sociedade da informação. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 29, n. 3, 40-49, dez. 2000. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ci/a/HZfRbyYj3Cngym3VN9FHPjG/?lang=pt. Acesso em: 12 set. 2023.

Gil, A. C. Como elaborar projetos de pesquisa. 4. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

Hjorland, B. Library and Information Science (LIS), Part 1. Knowledge Organization, v. 45, n. 3, p. 232–254, 2018. Disponível em: https://ischools.org/iConference-2008-Summary. Acesso em: 20 set. 2023.

ISCHOOLS.ORG. The ischool movement. 2021. Disponível em: https://ischools.org/The-iSchool-Movement. Acesso em: 12 out. 2021.

Kelley, P. A dean looks back: Harry Bruce reflects on UW “ischool’ past, future. Interviewing Harry Bruce. UW News, Washington, DC, 24 Aug. 2017. Disponível em: https://www.washington.edu/news/2017/08/24/a-dean-looks-back-harry-bruce-reflects-on-uw-ischool-past-future/. Acesso em: 12 set. 2023.

Larsen, R.L. The ischools. In: Bates, M. J.; Maack. M. N. (Ed.). Encyclopaedia of library and information sciences. 3rd. ed. New York: Taylor & Francis. 2010. p. 3018-3023 Disponível em: http://d-scholarship.pitt.edu/5852/1/The_iSchools_final.pdf. Acesso em: 19 set. 2023.

Leonhardt, T.W. Library and information science education. Technicalities, v. 27, n. 2, p. 3-6, 2007.

Matos, M. T. de; Condurú, M. T.; Benchimol, A. C. Interseções na produção científica da ciência da informação e ciência de dados. Acervo, Rio de Janeiro, v. 35, n. 2, p. 1-18, 2018. Disponível em: https://revista.an.gov.br/index.php/revistaacervo/article/view/1804/1739. Acervo em: 12 set. 2023.

Mattos, M. C. de; Cendón, B. V. A parceria entre o LATACI Research Institute e o programa de pós-graduação em gestão e organização do conhecimento da UFMG: projetos de pesquisa e possibilidades. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, n. especial, p. 318-334, fev. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22294/17911. Acesso em: 10 set. 2023.

Morettin, P. A.; Singer, J. M. Introdução à ciência de dados: fundamentos e aplicações (versão preliminar). São Paulo: Universidade de São Paulo, 2020. Disponível em: https://www.ime.usp.br/~jmsinger/MAE0217/cdados2020mar.pdf. Acesso em: 10 set. 2023.

Mueller, S. P. M. Estudos métricos da informação em ciência e tecnologia no Brasil realizados sobre a unidade de análise artigos de periódicos. Liinc em Revista, Rio de Janeiro, v. 9, n. 1, p. 6-27, maio 2013. Disponível em: http://revista.ibict.br/liinc/article/view/3429/2999. Acesso em: 10 set. 2023.

Oliveira, M.; Silva, Z. C. G. Caminhos da ciência da informação: da library and information science às i-schools. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 25, n. especial, p.8-27, fev. 2020. Disponível em: https://periodicos.ufmg.br/index.php/pci/article/view/22281/17898. Acesso em: 16 set. 2023.

Paletta, F. C.; Silva, A. M. da. Contribuição para o desenho e proposta de laboratório de pesquisa e ensino a partir da análise de ischools de referência. Prisma.com, Porto, n. 35, p. 22-50, 2017. Disponível em: https://ojs.letras.up.pt/index.php/prismacom/article/view/3512/3304. Acesso em: 21 set. 2023.

Paul, P. Kr.; Senthamarai, R. I-schools: a brief overview with special reference to i-caucus foundation and information schools in Indian perspectives. Asian Journal of Information Science and Technology, v. 6, n. 1. p. 34-39, 2016. Disponível em: https://www.trp.org.in/wp-content/uploads/2016/11/AJIST-Vol.6-No.1-January-June-2016-pp.34-39.pdf. Acesso em: 12 set. 2023.

Pettigrew, K. E.; Nicholls, P. T. Publication patterns of LIS faculty from 1982-1992: effects of doctoral programs. Library & Information Science Research, v. 16, p. 139-156, 1994. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/0740818894900051. Acesso em: 10 set. 2023.

Ribeiro, C. J. S. Investigações em humanidades digitais: percepções e desafios no contexto brasileiro. Memória e Informação, Rio de Janeiro, v. 2, n. 2, p. 20-32, 2018. Disponível em: http://memoriaeinformacao.casaruibarbosa.gov.br/index.php/fcrb/article/view/62/38. Acesso em: 20 set. 2023.

Rockembach, M. Entrevista: Armando Malheiro da Silva. Em Questão, Porto Alegre, v. 23, n. 2, maio/ago. p.11-33, 2017. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/EmQuestao/article/view/70025. Acesso em: 15 set. 2023.

Sacconi, L. A. Nossa gramática: teoria e prática. São Paulo: Atual, 1999.

Shu, F.; Mongeon, P. The Evolution of ischool movement (1988-2013): a bibliometric view. Education for Information, v. 32, n. 4, p. 359-373, 2016. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/311159297_The_evolution_of_iSchool_movement_1988-2013_A_bibliometric_view. Acesso em: 13 set. 2023.

Valim, E. Ciência de dados: o que é, como funciona e qual importância? Awari, 24 maio 2021. Disponível em: https://awari.com.br/ciencia-de-dados/. Acesso em: 4 set. 2023.

Vargas da Guia, Marx Paulo ; Medeiros, Ana Ligia; Lima, Thomás Augusto Rangel de; Trézze, Luziana Jordão Lessa. Humanidades digitais: conceitos e origens. Publicaciones de la AAHD, [s.l.], v.1, n.2, p. 1-12,2021. Disponível em: https://www.aacademica.org/noviembrehd/3.pdf. Acesso em: 10 set. 2023.

Viola, C. M. M. et al. Bibliometria e cientometria aplicadas à ciência da informação: análise do periódico Information Processing & Management (2008-2016). In: LATMETRICS, 1., 2018, Niterói. Anais eletrônicos [...]. Niterói: Universidade Federal Fluminense, 2018. Disponível em: https://app.uff.br/riuff/bitstream/handle/1/7949/RESUMO_LEIAUTADO_CARLA%20VIOLA.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 12 set. 2023.

Wallace, D. P. The ischools, education for Librarianship, and the voice of doom and gloom. Journal of Academic Librarianship, v. 35, n. 5, p. 405-409, 2009. Disponível em: https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0099133309001256?via%3Dihub. Acesso em: 14 set. 2023.

Wuhan University. School of Information Management. About, 2021. Disponível em: https://sim.whu.edu.cn/English/About/Overview.htm. Acesso em: 2 set. 2023.

Published

2025-03-20

How to Cite

Borges, L. da C., & Almeida, M. B. (2025). The state of the art of ischools on the Web of Science: analysis of scientific production with bibliometric notes. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 18(1), 108–130. https://doi.org/10.26512/rici.v18.n1.2025.51624

Similar Articles

1 2 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.