ENEM and PISA scores and absence of school libraries in Brazil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29616

Keywords:

reading habit. school library.

Abstract

The editorial comments on the importance of the school library in the Brazilian context. It points out that the poor results obtained by students in ENEM and PISA exams may be correlated with the absence of the library in the school context. In addition, the articles published in the first issue of 2020 of the Ibero-American Journal of Information Science are commented.

 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Murilo Bastos da Cunha, Universidade de Brasília, Faculdade de Ciência da Informação, Brasília, DF, Brasil

É graduado em Biblioteconomia pela Universidade de Brasília (UnB, 1968), mestrado em Administração de Bibliotecas pela Universidade Federal de Minas Gerais (1978), doutor (Ph. D.) em Library Science pela University of Michigan ( EUA,1982), e estágio de pós-doutorado na University of Michigan (1996-97). Professor titular aposentado da UnB, professor permanente do Programa de Pós-graduação em Ciência da Informação da UnB, líder do Grupo de Pesquisa sobre Biblioteca digital (UnB-FCI). Foi presidente da Associação dos Bibliotecários do Distrito Federal e do Conselho Federal de Biblioteconomia. Na UnB ocupou os cargos de diretor da Faculdade de Estudos Sociais Aplicados, chefe do Departamento de Ciência da Informação e Documentação e Diretor da Biblioteca Central (em dois períodos). Publicou os livros: Uso de informações científicas e técnicas no Brasil, com Victor Rosenberg (1983); Bases de dados e bibliotecas brasileiras (1984); Documentação de hoje e de amanhã, com Jaime Robredo (1986 e 1994); Para saber mais: fontes de informação em ciência e tecnologia (2a. ed., 2016); Dicionário de biblioteconomia e arquivologia (2008), com Cordélia R. O. Cavalcanti; Manual de fontes de informação (2.ed. 2020); Manual de estudo de usuários da informação (2015), com Sueli Amaral e Edmundo Dantas. Atua na pesquisa e docência nas áreas de informação científica e tecnológica, biblioteca digital, estudo de usuários e biblioteca universitária. Editor da Revista Ibero-americana de Ciência da Informação [http://periodicos.unb.br/index.php/RICI/index]; é colunista do blog Biblioteca do Bibliotecário [ https://www.facebook.com/bibliotecadobibliotecario/].

References

CUNHA, Murilo Bastos da. A ausência da biblioteca escolar e o meio milhão de zeros no ENEM. Infohome, janeiro 2015. Disponível em: https://www.ofaj.com.br/colunas_conteudo.php?cod=880 Acessado em: 2 jan. 2020.

DEMO, Pedro. Brasil no PISA 2018. UnB Notícias, 9 dez. 2019. Disponível em: https://www.noticias.unb.br/artigos-main/3741-brasil-no-pisa-2018 Acessado em: 5 de jan. 2020.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÃSIO TEIXEIRA (INEP). ENEM. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/enem Acessado em 5 de jan. 2020.

INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÃSIO TEIXEIRA (INEP). PISA. Disponível em: http://portal.inep.gov.br/web/guest/pisa Acessado em: 5 jan. 2020.

Published

2020-02-14

How to Cite

Cunha, M. B. da. (2020). ENEM and PISA scores and absence of school libraries in Brazil. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(1), 1–4. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n1.2020.29616

Most read articles by the same author(s)

1 2 3 > >> 

Similar Articles

<< < 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 > >> 

You may also start an advanced similarity search for this article.