Notes on behavior and information competence of street people

Authors

DOI:

https://doi.org/10.26512/rici.v13.n3.2020.24454

Keywords:

Informational behavior, Information literacy, People in the street situation, Social vulnerability, User studies.

Abstract

It presents reflections on the informational behavior and the relationship with the development of information literacy for people in the street situation, in the context of social vulnerability. Investigations and actions carried out by researchers and professionals in libraries have been investigated to meet the information needs of people who are in a street situation. For this, a bibliographic survey was carried out on national and international bases from 1980 to 2018. Only five papers were found, but focused on public health that do not cover informational issues per se or focus on the work of community libraries or reading practices, but without turning specifically to the street population. It is concluded that there is a lack of studies on the populations in the street situation in the informational context, mainly in relation to behavioral actions and information competence. They are issues that must be deepened in the scope of Information Science because they involve the access and use of information for the construction of knowledge, identity and autonomy in order to allow the effective social inclusion of street people, guaranteeing the exercise of citizenship.

 

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Author Biographies

Daniela Spudeit, Universidade do Estado de Santa Catarina, Departamento de Biblioteconomia e Gestão da Informação, Florianópolis, SC, Brasi

Professora no curso de graduação em Biblioteconomia e no Programa de Pós-Graduação de Gestão da Informação da Universidade do Estado de Santa Catarina (UDESC). Cursa doutorado em Ciência da Informação na Universidade Federal de Santa Catarina na área de Competência em informação. Fez o mestrado em Ciência da Informação na UFSC, especialização em Gestão de Unidades de Informação na UDESC, especialização em Didática do Ensino Superior no SENAC, bacharelado em Biblioteconomia na UFSC e licenciatura em Pedagogia na UDESC. Áreas de interesse: Gestão de unidades de informação, empreendedorismo, gestão da qualidade, gestão de processos, gestão de projetos em Biblioteconomia, planejamento e marketing, competência em informação, bibliotecas escolares e universitárias, atuação, ensino e formação em Biblioteconomia.

Elizete Vieira Vitorino, Universidade Federal de Santa Catarina, Departamento de Ciência da Informação, Florianópolis, SC, Brasil

Bolsista Produtividade CNPq, Nível 2, Processo: 308821/2019-0, a partir de março de 2020. Pós doutora pela Faculdade de Letras (FLUP), da Universidade do Porto (UP), Portugal, no período de jan. 2015 a jan. 2016 por meio da Agência de Fomento CAPES e do Programa Estágio Sênior no Exterior (Processo: BEX 2398/14-1). Doutora em Engenharia de Produção (2004) na área de Mídia e Conhecimento e Educação a Distância (EaD) e Mestre em Engenharia de Produção (1996) na área de Gestão da Qualidade em Bibliotecas, ambas titulações conferidas pela Universidade Federal de Santa Catarina (UFSC). Graduação em Biblioteconomia pela UFSC (1991). Professora concursada (2006) e pesquisadora do Departamento de Ciência da Informação (CIN), Centro de Ciências da Educação (CED), da UFSC com atuação nos Cursos de Biblioteconomia, Arquivologia e Ciência da Informação. Desde o ano de 2006 dedica-se, além do ensino, extensão e administração na UFSC, à pesquisa na área da competência em informação (information literacy). É Professora Pesquisadora do Programa de Pós-Graduação em Ciência da Informação (PGCIN) em nível de mestrado e doutorado, cujas disciplina e orientações se desenvolvem na área da competência em informação. É fundadora e líder do Grupo de Pesquisa GPCIn - Competência em Informação, cadastrado no CNPq e certificado pela UFSC desde o ano de 2006.

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Published

2020-09-13

How to Cite

Spudeit, D., & Vitorino, E. V. (2020). Notes on behavior and information competence of street people. Revista Ibero-Americana De Ciência Da Informação, 13(3), 1019–1038. https://doi.org/10.26512/rici.v13.n3.2020.24454

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